• Anonym (Tessa)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Jag har senaste 15 åren försökt bli gravid. Nu är jag 45 år och har fått inse att det blev inga barn. Jag känner mig så tom och misslyckad. Vad ska jag göra resten av livet. Jag har alltid drömt att få fira jul med en familj, det kommer aldrig hända. Hur kan jag fylla mitt liv, med vad? Jag har inte några direkta intressen. Jag har försökt hitta vänner men det är svårt. Jag känner inte särskilt många. Vad gör andra människor på sin fritid? Förutom att vara med sina barn.

• Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?
  • Anonym (Samma situation)
    Sioo skrev 2016-08-23 11:55:27 följande:

Känner mig i samma situation, även om jag är några år yngre än dig... Men i mitt fall är det min man som helt plötsligt inte ens vill försöka... Han tycker livet är bra som det är och här står jag utan den familj som jag så länge önskat. 

Men så tycker så många att jag ska lämna min man för att själv skaffa barn, eller träffa någon annan som vill ha barn. Men det är väl inte så lätt? Han är ju mitt allt?

Tillbaka till din fråga, vad gör man nu i livet? Inte så lätt att bara låta livet rulla på när man är så inställd på ett familjeliv med allt vad det innebär. Inte heller så lätt att träffa vänner när nästan all deras tid går åt sitt eget familjeliv.. Och man känner sig plötsligt så mycket utanför det vanliga samhället. 

Jag är inte så optimistisk  till ett liv utan barn, kanske för att jag själv är inne i samma process som du, livet måste gå vidare. Finns inga alternativ.

Kom att tänka på, har ni funderat på adoption? Eller har tiden för detta sprungit ifrån er?

Jag var i samma situation som du, tillsammans med en man som ångrade sig om barn. Jag sa att jag kommer i så fall skaffa barn på egen hand och det var upp till honom om han ville avsluta relationen eller ej. Det gjorde han (vilket jag ju anade). Jag åkte direkt till Danmark och körde själv. Det funkade inte. Har nu träffat en annan man som vill ha familj, och skaffa barn resan fortsätter med honom. Det finns ju fortfarande risk att vi inte lyckas, men då har jag i alla fall försökt.
  • Anonym (kl)
    Anonym (Sandra) skrev 2016-08-23 13:20:03 följande:
    Efter att någon föreslog det !!
    Så tolkar inte jag det, men det spelar ingen roll. Funderat på och ska kolla upp det har Ts i alla fall skrivit.

I vilket fall som helst, är det ingen som tvingar dig att hjälpa, oavsett hur Ts väljer att göra.
    Det finns många som varken ser det som pådyvlat eller tvingande att hjälpa andra, vet du. Surprise, surprise ;) 
  • PurpleHeart
    Anonym (Sandra) skrev 2016-08-23 13:20:03 följande:
    Efter att någon föreslog det !!
    Nej, hon skrev att hon redan hade funderat på det, alltså innan någon föreslog det: "Jag har har funderat på ensamkommande flyktingbarn".

Lägg också märke till att hon svarade på ett inlägg som också föreslog djur och konst, alltså fanns det inte bara andra barn som förslag.

Så lägg ner nu... Folk ger förslag inom ALLA områden. Det är inte upp till dig att avgöra vad som är godkända förslag för ts och inte.
  • Gena

Om du tycker om barn finns det mycket annat du kan göra. Själv blev jag mamma sent (trodde inte jag skulle få barn öht) och före det så umgicks jag väldigt mycket med mina syskonbarn, hämtade dem på dagis och passade dem en massa. Det fick jag ut jättemycket av. Om du inte har syskonbarn kanske du kan bli "extramoster" åt någon av dina kompisars barn?

Du kan även hjälpa barn som har det svårt, tex barn som kanske behöver bo borta från föräldrarna varannan helg på grund av sociala svårigheter.

• Anonym (Gravid nu)

Nu tycker du kanske att jag är väldigt påflugen, men har ni även provat ÄD/ED? och åd menar jag inte bara en gång utan flera. Jag är 47 och väntar första barnet via ED efter 10 år. Glad Vi hade aldrig gett upp för livet för oss måste ha en mening och för oss är den meningen barn. Andra kan kanske hitta andra meningar och är ÄD uteslutet för dig hoppas jag du gör det.

• Anonym (lda)
    Anonym (Gravid nu) skrev 2016-08-23 15:28:21 följande:
    Nu tycker du kanske att jag är väldigt påflugen, men har ni även provat ÄD/ED? och åd menar jag inte bara en gång utan flera. Jag är 47 och väntar första barnet via ED efter 10 år. Glad Vi hade aldrig gett upp för livet för oss måste ha en mening och för oss är den meningen barn. Andra kan kanske hitta andra meningar och är ÄD uteslutet för dig hoppas jag du gör det.
    En fråga... Förlåt ts, OT... Kan man göra det här i Sverige? Om inte, hur gör man annars?
  • Anonym (Gravid nu)
    Anonym (lda) skrev 2016-08-23 15:32:08 följande:
    En fråga... Förlåt ts, OT... Kan man göra det här i Sverige? Om inte, hur gör man annars?
    Tyvärr inte tillåtet privat här. Finns dock massor med kliniker utomlands. Åldersgräns 50 år.
  • Anonym (lda)
    Anonym (Gravid nu) skrev 2016-08-23 15:35:00 följande:
    Tyvärr inte tillåtet privat här. Finns dock massor med kliniker utomlands. Åldersgräns 50 år.
    Stort tack för svar! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Ovi)
    Anonym (lda) skrev 2016-08-23 15:32:08 följande:
    Det finns information att tillgå i andra trådar. Jag har bekanta som gjort behandlingar i Grekland med lyckat resultat. Hon var då 45.
  • Anonym (lda)
    Anonym (Ovi) skrev 2016-08-23 15:52:31 följande:

Det finns information att tillgå i andra trådar. Jag har bekanta som gjort behandlingar i Grekland med lyckat resultat. Hon var då 45.

Tack för tipset! Ska leta upp de trådarna.
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?