• Anonym (Tessa)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Jag har senaste 15 åren försökt bli gravid. Nu är jag 45 år och har fått inse att det blev inga barn. Jag känner mig så tom och misslyckad. Vad ska jag göra resten av livet. Jag har alltid drömt att få fira jul med en familj, det kommer aldrig hända. Hur kan jag fylla mitt liv, med vad? Jag har inte några direkta intressen. Jag har försökt hitta vänner men det är svårt. Jag känner inte särskilt många. Vad gör andra människor på sin fritid? Förutom att vara med sina barn.

• Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?
  • Anonym (B)
    Anonym (...) skrev 2017-02-26 21:53:54 följande:

Jaså..? Konstigt att man har fått höra det ända sedan man var ung, tvivlar starkt på att de tyckte synd om en då. Snarare sig själva för att de skaffade barn så tidigt. Och jag tvivlar på att de säger det i undersökningar för att "vara snälla"..

Vilken undersökning har du läst där det står att man är olyckligare utan barn?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (B) skrev 2017-02-27 05:58:57 följande:
    Det var nåt som stod på Aftonbladet för ett tag sedan.
  • Anonym (Linn)
    Glesmustaschio skrev 2016-08-30 12:18:54 följande:

Jag förstar hur du tänker men jag vet inte om det skulle fungera i praktiken.

Resultatet hade kunnat bli att allt färre väljer att adoptera.

Biologiska föräldrar har möjlighet att via ultraljud ta reda pa väldigt mycket om fostret, bland annat kön och potentiella sjukdomar. Självklart är det inte alltid med 100% säkerhet men det jag menar är att möjligheten fortfarande finns där och de har även möjlighet att göra abort om barnet t.ex. förväntas vara gravt handikappat.
    Detta är ett etiskt dilemma i sig självt, men jag menar bara att de faktiskt har möjlighet att välja.

Ingen människa är perfekt och i ärlighetens namn vet vi inte hur manga av de sk "superföräldrar" till friska barn skulle ha gjort ett bra jobb om de hade ett handikappat barn.

Vi vet bara om att vissa människor inte klarar av sin roll som förälder, och i vissa fall kan det handla om sadant som skulle drabba vem som helst i samma situation, men vi hör bara om de som misslyckas pga omständigheter.
    Vi vet inte hur vi skulle klarat av en situation förrän vi själva gatt igenom den menar jag.

ett alternativ hade kunnat vara ökat stöd till de adoptivföräldrar som väljer att ta hand som handikappade barn men att tvinga pa nagon en roll tror jag inte skulle fungera och snarare vara avskräckande.

Fast det är väl bara bra om färre väljer att adoptera med tanke på att barn som är tillgängliga för adoption är en bristvara och det fifflas i många länder med både barnstölder och lurendrejeri just för att länderna tjänar pengar på att adoptera bort barn. I övrigt får man lov att tacka nej till ett barn med för grovt handikapp, ett handikappat adopterat barn kan vara allt från kluven överläpp till att i stort sett vara multihandikappat.
  • Anonym (Linn)
    jonsi skrev 2016-08-24 09:10:09 följande:

Varför inte adoptera? Obegripligt. Det finns ju massor av barn som behöver ett hem. 

Fast det stämmer inte, det är stor brist på barn som går att adoptera och flertal länder har stängt för utlandsadoptioner.
  • Anonym (49)

Hej, ts!
    Jag är en 49-årig kvinna som i många år (tyvärr) levde med en man som tyvärr inte var "pappamaterial". Om vi lyckats få barn hade jag fått ta allt själv... Skilde mig till sist vid 39 års ålder och efter ett år träffade jag en ny man, med tonårsbarn. Under vår inledande tid tillsammans frågade han om jag ville försöka få ett gemensamt barn men då kände jag att nä, jag har ju ett bra liv ändå. Utan barn. Och nu med s k bonusar. Har nog alltid lyckats fylla mitt liv med dessa saker; ett intressant jobb, en partner, ett fåtal men bra vänner, hund (lever inte längre....), resor etc. Så idag har jag landat i hur mitt liv blev och är nöjd. Tycker det låter jobbigt att ditt äktenskap inte är så bra. Det är ändå en stor del av tillvaron. Och får jag fråga hur mycket äldre din man är..?

• Anonym (Tessa)
    Anonym (49) skrev 2017-02-27 07:10:38 följande:

Hej, ts!

Jag är en 49-årig kvinna som i många år (tyvärr) levde med en man som tyvärr inte var "pappamaterial". Om vi lyckats få barn hade jag fått ta allt själv... Skilde mig till sist vid 39 års ålder och efter ett år träffade jag en ny man, med tonårsbarn. Under vår inledande tid tillsammans frågade han om jag ville försöka få ett gemensamt barn men då kände jag att nä, jag har ju ett bra liv ändå. Utan barn. Och nu med s k bonusar. Har nog alltid lyckats fylla mitt liv med dessa saker; ett intressant jobb, en partner, ett fåtal men bra vänner, hund (lever inte längre....), resor etc. Så idag har jag landat i hur mitt liv blev och är nöjd. Tycker det låter jobbigt att ditt äktenskap inte är så bra. Det är ändå en stor del av tillvaron. Och får jag fråga hur mycket äldre din man är..?

Han är 13 år äldre än mig. Vårt äktenskap är ju inte var det var men vi kommer inte skiljas. Han är ju självklart också ledsen över att det inte blev några barn. Det hela har tärt en del.
  • Anonym (...)
    Anonym (B) skrev 2017-02-27 05:58:57 följande:
    Jag skrev att man inte blev "lyckligare" av barn inte lyckligare utan.. Jag har läst det både när jag pluggade psykologi och i olika tidningar. Har även hört det av vänner. Glädjen det ger balanseras av allt besvär det också innebär.
  • Anonym (B)
    Anonym (...) skrev 2017-02-27 10:56:21 följande:

Jag skrev att man inte blev "lyckligare" av barn inte lyckligare utan.. Jag har läst det både när jag pluggade psykologi och i olika tidningar. Har även hört det av vänner. Glädjen det ger balanseras av allt besvär det också innebär.

Du skrev såhär i ditt inlägg: "Många av mina vänner säger ofta "-var glad att du inte har barn".. och verkar måttligt roade." det tolkar man lätt som att du menar att de inte verkar lyckliga av sina barn.

Du får dela din källa, blir lätt oseriöst annars
  • Anonym (B)
    Anonym (Linn) skrev 2017-02-27 06:03:44 följande:

Det var nåt som stod på Aftonbladet för ett tag sedan.

Oj Aftonbladet! Vilken stjärna du är ;) noll källkritik...
  • Anonym (Jessie)
    bullen1984 skrev 2016-08-22 20:15:04 följande:
    Jag ser det precis tvärtom. Tycker att man är "tom" om ens liv ska gå ut på att skaffa barn. 
    Jag är 32 år och väljer bort barn.
    Har hittat en fantastisk man som är min bästa vän, och tanken på att få spendera mitt liv tillsammans med honom. Jobba, träna och ha vardagen ihop för alltid, det gör mig så lycklig. 
    Vänner är inte viktiga.
    Allt kan ses ur perspektiv, Något som är den enas sorg är den andres lycka. 
    Jag känner mig just så nu. Jag har längtat sedan jag var typ 15 år på att få barn, många barn, med Den Stora Kärleken i ett hus på landet. Har alltså längtat och väntat i 25 år. Är 40 nu och det har inte blivit några barn, sitter i en lägenhet och mannen jag träffar och försöker få barn med har sitt eget liv och det känns som han vill att det förblir så. Han är minst sagt svalt intresserad av att flytta ihop och att vi ska träffa varandras släkt.
  • Anonym (Jessie)
    Anonym (Jessie) skrev 2017-04-03 17:44:16 följande:
    Jag känner mig just så nu. Jag har längtat sedan jag var typ 15 år på att få barn, många barn, med Den Stora Kärleken i ett hus på landet. Har alltså längtat och väntat i 25 år. Är 40 nu och det har inte blivit några barn, sitter i en lägenhet och mannen jag träffar och försöker få barn med har sitt eget liv och det känns som han vill att det förblir så. Han är minst sagt svalt intresserad av att flytta ihop och att vi ska träffa varandras släkt.
    Jag har gått och längtat så och aldrig kunnat se mig som barnlös, och det är så himla deprimerande! Jag vet att det finns annat än barn, men det är så svårt att inte känna den här tomheten. Jag har alltid velat haft ett par barn att lägga den där kärleken och omtanken som jag inte fick själv på.
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?