• Anonym (Tessa)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Jag har senaste 15 åren försökt bli gravid. Nu är jag 45 år och har fått inse att det blev inga barn. Jag känner mig så tom och misslyckad. Vad ska jag göra resten av livet. Jag har alltid drömt att få fira jul med en familj, det kommer aldrig hända. Hur kan jag fylla mitt liv, med vad? Jag har inte några direkta intressen. Jag har försökt hitta vänner men det är svårt. Jag känner inte särskilt många. Vad gör andra människor på sin fritid? Förutom att vara med sina barn.

• Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?
  • Anonym (glöm inte djuren)

Skaffa katt eller hund, dom ger mkt!

• Anonym (Tessa)
    Anonym (Samma situation) skrev 2016-08-24 14:07:05 följande:

Men jesus. Har du någon förmåga att sätta dig in i barnlöshet alls? Har du adopterat själv eller vet du något om processen? Bara undrar. 

Jag är 40 år och jag och min sambo uppfyller i princip inga krav i adoptionsprocessen (inte gifta, för stor ålderskillnad mellan oss, för gammal etc). Vi kanske kan få en handikappad 5-åring, men det är inte det vi drömmer om. Det är väl ändå inte SÅ konstigt att förstå?!

Tack! Samma här. Min man är mycket äldre än mig och det är många andra krav.
  • Anonym (o)
    Anonym (Ofrivilligt barnlös) skrev 2016-08-23 20:25:06 följande:

Hej. Jag förstår din sorg för jag är själv mitt i samma sorg, min man och jag är ofrivilligt barnlösa. Vi har förvisso inte försökt lika länge som ni, men våra chanser att få biologiska barn är nästintill obefintlig (manlig faktor). Jag vet att ingenting någon säger kan få din sorg att försvinna, jag blir nästan ännu mer ledsen när folk runtomkring försöker trösta med att vi kan göra annat med vårt liv utan barn, även om det säkert är sant. Men då känner jag att ingen förstår vår sorg. Vårt liv kan säkert bli bra ändå, men ingen kan förstå sorgen att inte kunna få det man längtar mest av allt till. Får jag fråga av vilken anledning som ni inte kunnat få barn?

Fast vet du... Bara för att man inte är ofrivilligt barnlös betyder det inte att man inte förstår hur det är att inte få sin hetaste dröm uppfylld. Jag har också en livsdröm som inte kommer att bli uppfylld. Det är inte barn, men det är något som FÖR MIG är lika starkt och viktigt. Jag vet också hur det känns när folk säger: "men du kan ju..." och så något som inte är som min dröm, men lite likt. Det hjälper inte, men samtidigt måste man ju leva ändå. Men ja, det kommer alltid att finnas en sorg tror jag.
  • Anonym (Tessa)
    jonsi skrev 2016-08-24 13:37:15 följande:

Du skriver att ni varit barnlösa under massor av år. Efter iallafall 3-4 år borde ni väl funderat över adoption? 

Att inte kunna ta sig an "någon annans barn" är obegripligt. Speciellt för någon som inte vill något hellre än att få barn.

Jag förstår att adoption är besvärligt och kostsamt, men för den som verkligen vill bli förälder så förstår jag inte att man struntar i det. 

Menmen, ibland står man på kajen och båten har gått. Du får väl hitta nåt annat kul.

Vad menar du med att inte kunna ta sig an någon annans barn?? Jag har flera gånger skrivit att jag förmodligen tänker söka till att ha ett ensamkommande barn (tonåring jag vet) så jag håller inte alls med dig! Angående adoption, läs Samma situation.
  • Anonym (Tessa)
    Anonym (glöm inte djuren) skrev 2016-08-24 15:16:51 följande:

Skaffa katt eller hund, dom ger mkt!

Jag har två hundar:)
  • Anonym (glöm inte djuren)
    Anonym (Tessa) skrev 2016-08-24 15:22:54 följande:
    Jag har två hundar:)
    Okej, förlåt, jag tänkte i så långt :) Då är mitt andra tips att tänka på att barn inte är en garanti för lycka eller meningsfullhet, du kan googla på nätet och se hur många som tycker det, både i Sverige och i utlandet. Sen är det förstås piss att inte få sina behov tillfredställda men det kommer att gå över, bara för ditt behov är stort idag så behöver det inte vara lika stort om 5 år.
  • Gosedjuret
    Anonym (Tessa) skrev 2016-08-22 22:05:18 följande:

Fast då borde ju ingen skaffa barn, för det kan ju gå snett.

Nja. Det jag menar är att det där livet där barnen ingår kan bli så annorlunda mot förväntningarna och blir det för några ju. Har en bekant som fick ett multihandikappat barn, även om han älskar sin dotter så blir hans liv aldrig mer sig likt, det går inte att få tillbaka det.

Ingen räknar ju med sådant, det händer bara andra människor. Ungefär som att det faktiskt dör en del av barnfödslar även i Sverige, det är inte enbart glädje kopplat till barn. Som sagt, livet som helt ensamstående förälder *är* tufft, tidigare gled jag fram genom mitt priviligierade liv, bara att jag trodde att det var så det skulle vara. Just saying.
  • Anonym (separera?)
    Anonym (Tessa) skrev 2016-08-22 20:29:29 följande:
    Jag hoppas du har rätt, att det kommer bli bättre. Jag har har funderat på ensamkommande flyktingbarn, dom har ju visserligen egna familjer. Jag är gift men alla år av barnförsök har varit slitigt för förhållandet. Vi lever ihop men kärleken är väl inte vad den varit.
    Om du inte har så bra förhållande kanske ni ska separera? Borde inte vara lika komplicerat när det inte är några barn med i bilden. Om du gör det kanske du såsmåningom träffar en man med småbarn.

• Loriyana
    Anonym (My) skrev 2016-08-24 10:04:38 följande:
    I mitt fall var min man helt emot det. Han säger att han hade haft svårt att ta till sig någon annans barn. Det är så han känner och det respekterar jag.

Sen är det inte så lätt att adoptera som många verkar tro. Det är lång och kostsam process. Antal barn som finns för adoption har dessutom minskat i världen i takt med att välståndet i länder där adoption tidigare varit vanlig ökat, länderna själva vill ta hand som sina barn, m.m. Det är långa köer till adoption och det ställs höga krav på adoptionsföräldrarna, inte minst ekonomiskt. Framför allt om man vill ha ett friskt barn. 

Min kusin och hans fru väntade länge på en liten flicka de skulle adoptera från Sydamerika. Det var som sagt en lång och kostsam process innan de fick besked och kunde åka dit för att hämta hem henne. Lyckan var total. Väl på plats visade det sig att barnhemmet ljugit. Flickan var gravt förståndshandikappad och skulle behöva daglig vård resten av sitt liv. Det var en otrolig chock och sorg som de nog aldrig kommer återhämta sig ifrån. I efterhand har de fått veta att det inte alls är ovanligt. Barnhemmen vet att det är svårt att hitta föräldrar till sjuka/skadade barn och undanhåller därför informationen i förhoppning att föräldrarna inte ska säga nej när de väl är på plats. Efter att ha sett vad min kusin och hans fru gick igenom vet jag inte om jag skulle utsätta mig för den risken, även om min man skulle vilja.
    Ditt inlägg får mig att kräkas lite! Hoppas innerligen att din kusin och hans fru ALDRIG får barn för de förtjänar det verkligen inte med den unkna människosynen! Och stackars stackas lilla flicka! Hoppas hoppas att hon kom till en bättre familj än din släkt!
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?