Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Anonym (B) skrev 2017-02-27 05:58:57 följande:
    Vilken undersökning har du läst där det står att man är olyckligare utan barn?
    Det var nåt som stod på Aftonbladet för ett tag sedan.
  • Anonym (Linn)
    Glesmustaschio skrev 2016-08-30 12:18:54 följande:

Jag förstar hur du tänker men jag vet inte om det skulle fungera i praktiken.

Resultatet hade kunnat bli att allt färre väljer att adoptera.

Biologiska föräldrar har möjlighet att via ultraljud ta reda pa väldigt mycket om fostret, bland annat kön och potentiella sjukdomar. Självklart är det inte alltid med 100% säkerhet men det jag menar är att möjligheten fortfarande finns där och de har även möjlighet att göra abort om barnet t.ex. förväntas vara gravt handikappat.
    Detta är ett etiskt dilemma i sig självt, men jag menar bara att de faktiskt har möjlighet att välja.

Ingen människa är perfekt och i ärlighetens namn vet vi inte hur manga av de sk "superföräldrar" till friska barn skulle ha gjort ett bra jobb om de hade ett handikappat barn.

Vi vet bara om att vissa människor inte klarar av sin roll som förälder, och i vissa fall kan det handla om sadant som skulle drabba vem som helst i samma situation, men vi hör bara om de som misslyckas pga omständigheter.
    Vi vet inte hur vi skulle klarat av en situation förrän vi själva gatt igenom den menar jag.

ett alternativ hade kunnat vara ökat stöd till de adoptivföräldrar som väljer att ta hand som handikappade barn men att tvinga pa nagon en roll tror jag inte skulle fungera och snarare vara avskräckande.

Fast det är väl bara bra om färre väljer att adoptera med tanke på att barn som är tillgängliga för adoption är en bristvara och det fifflas i många länder med både barnstölder och lurendrejeri just för att länderna tjänar pengar på att adoptera bort barn. I övrigt får man lov att tacka nej till ett barn med för grovt handikapp, ett handikappat adopterat barn kan vara allt från kluven överläpp till att i stort sett vara multihandikappat.
  • Anonym (Linn)
    jonsi skrev 2016-08-24 09:10:09 följande:

Varför inte adoptera? Obegripligt. Det finns ju massor av barn som behöver ett hem. 

Fast det stämmer inte, det är stor brist på barn som går att adoptera och flertal länder har stängt för utlandsadoptioner.
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?