• Sioo

Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?

Känner mig i samma situation, även om jag är några år yngre än dig... Men i mitt fall är det min man som helt plötsligt inte ens vill försöka... Han tycker livet är bra som det är och här står jag utan den familj som jag så länge önskat. 

Men så tycker så många att jag ska lämna min man för att själv skaffa barn, eller träffa någon annan som vill ha barn. Men det är väl inte så lätt? Han är ju mitt allt?

Tillbaka till din fråga, vad gör man nu i livet? Inte så lätt att bara låta livet rulla på när man är så inställd på ett familjeliv med allt vad det innebär. Inte heller så lätt att träffa vänner när nästan all deras tid går åt sitt eget familjeliv.. Och man känner sig plötsligt så mycket utanför det vanliga samhället. 

Jag är inte så optimistisk  till ett liv utan barn, kanske för att jag själv är inne i samma process som du, livet måste gå vidare. Finns inga alternativ.

Kom att tänka på, har ni funderat på adoption? Eller har tiden för detta sprungit ifrån er?

• Sioo
    Anonym (Livia) skrev 2016-08-23 11:53:02 följande:
    Jag är också 45. Min man vill inte ha fler barn (har två sen innan) så det blev inga. Han sa att han ville ha barn i början. Det var inte förrän efter att vi flyttat tillsammans och jag gjort mig av med lägenheten och flyttat till hans hemstad som han kläckte ur sig det.
    Är i samma situation som du. Vi gifte oss för två år sedan och innan dess var planen att skaffa barn. Jag fick ett missfall precis innan bröllopet och sedan dess har min man ändrat planen. Det blir inga barn. Han är nöjd med de två barn han har sedan innan.... 
  • Sioo
    Anonym (Samma situation) skrev 2016-08-23 13:25:52 följande:
    Jag var i samma situation som du, tillsammans med en man som ångrade sig om barn. Jag sa att jag kommer i så fall skaffa barn på egen hand och det var upp till honom om han ville avsluta relationen eller ej. Det gjorde han (vilket jag ju anade). Jag åkte direkt till Danmark och körde själv. Det funkade inte. Har nu träffat en annan man som vill ha familj, och skaffa barn resan fortsätter med honom. Det finns ju fortfarande risk att vi inte lyckas, men då har jag i alla fall försökt.
    Hur har det gått? Har ni försökt med barn... IVF? 
    Vi är kvar i samma situation som förut. Och utifrån sett kanske det är lätt att förstå precis vad jag borde göra. Lämna honom... Men det är inte så lätt. 
  • Sioo
    jonsi skrev 2016-08-24 09:10:09 följande:

Varför inte adoptera? Obegripligt. Det finns ju massor av barn som behöver ett hem. 

Det är inte så enkelt att adoptera när reglerna är som de är. Min man är för gammal för att adoptera. Och det är många par som väntar för länge för att börja processen. Åren går och man hoppas att man ska bli gravid. Antingen funkar det inte och en resa med IVF med allt vad det innebär är också en sorg i sig... Tanken för adoption kommer kanske långt senare när tiden är förbi för att kunna ansöka.
  • Sioo
    Anonym (Samma situation) skrev 2017-02-06 13:24:41 följande:
    Jag är gravid nu :) Gjorde tre misslyckade IVF och sedan ÄD, som funkade på första försöket.

Totalt 4,5 år från att jag började försöka med första mannen som ångrade sig. 

Din sambo kan inte passivt eller aktivt tvinga dig att avstå barn. Skaffa barn på egen hand! Du behöver inte lämna honom för det. Han kanske lämnar dig, men då är det hans val. Du överlever och du kommer ha ett barn. 

Män har HELA livet att ångra sig, tänk på det. När han är 55 år kanske han tycker han är redo, träffar en yngre tjej och bildar familj. Hur kommer du känna dig då??

Jag pratade mycket med min mamma om detta innan jag ställde "ultimatum" till min dåvarande sambo. Jag visste att jag hade 100% stöd från min familj, och jag var beredd att ta smärtan i att han ev skulle lämna mig (vilket han ju gjorde) och smärtan i att göra det ensam och inte i en kärnfamiljskonstellation. Så jag vågade. Och ångrade mig aldrig! Jag kände mig faktiskt jävligt stark och powerful, som tog mitt öde i egna händer och inte lät en man styra att mitt liv gled iväg i en riktning jag inte önskade.

All power till dig. Kör nu!!!
    Åh all lycka till dig! 

Jag är ju inte hans första fru, han har två vuxna barn sin första fru. Så han kanske känner sig klart. Vad vet jag... Inte riktigt redo för att lämna honom ännu. Men en dag... Jag hoppas inte det är försent då bara. 
    Svårt att göra en sådant val när jag inte riktigt har några riktning nära vänner och inte den nära relationen till mina föräldrar som man kanske skulle hade önskat. Min man är mitt liv. Och vi har det riktigt bra förutom det lilla... att jag vill ha ett barn.
Svar på tråden Blev inga barn. Vad gör man nu av livet?