• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 00:10:49 följande:

Fel tolkat men ha en bra kväll. :)

Förklara vad jag tolkar fel då ;)

Här är lite som behandlar barnets del i boendekostnaden. Om du är intresserad av fakta och inte påstående baserade på åsikter.

Kan även vara matnyttigt för TS :)

books.google.se/books&pg=PA121&lpg=PA121&dq=barns+del+i+bostadskostnaden&source=bl&ots=WVNBR4mQET&sig=qsI9lp54AP2cg79o3pDUNhSTudI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiWkNDfyYLMAhULhywKHR70CgEQ6AEIIjAD#v=onepage&q=barns%20del%20i%20bostadskostnaden&f=false
  • Brumma
    Brumma skrev 2016-04-10 00:16:41 följande:

Förklara vad jag tolkar fel då ;)

Här är lite som behandlar barnets del i boendekostnaden. Om du är intresserad av fakta och inte påstående baserade på åsikter.

Kan även vara matnyttigt för TS :)

books.google.se/books&pg=PA121&lpg=PA121&dq=barns+del+i+bostadskostnaden&source=bl&ots=WVNBR4mQET&sig=qsI9lp54AP2cg79o3pDUNhSTudI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiWkNDfyYLMAhULhywKHR70CgEQ6AEIIjAD#v=onepage&q=barns%20del%20i%20bostadskostnaden&f=false

Sidan 121 :)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 00:10:49 följande:

Fel tolkat men ha en bra kväll. :)

• Mr Obvious

Självklart ska hon inte betala hälften av alla kostnader. Tänk om mannen hade bott ensam med 10 barn. Alla inser förhoppningsvis att ingen kvinna skulle acceptera att betala hälften av allt om hon flyttade in.
    En lämplig startpunkt för diskussion kan vara att hon betalar ungefär vad hon själv hade i matkostnad plus hälften av vad hon tidigare hade i hyra. Då har hon tjänat på att bli sambo, och det tycker jag är rimligt.

• Anonym (C)

Hon betalar mat för 1, du för 2,5. Simple.

• Anonym (Lön)
    Drottningen70 skrev 2016-04-09 19:20:23 följande:

Vad hon tjänar är helt irrelevant då det är föräldrarna och ingen annan (förutom möjligtvis socialtjänsten)som ska försörja sina barn.

Fast jag tycker inte det är helt irrelevant. Jag tycker att är man i ett förhållande så vill man väl kunna leva på nåt sånär lika villkor. Om hon får ut 50.000kr efter skatt och han har svårt att klara sig i slutet av månaden så tycker jag gott att hon kan hjälpa till lite extra. Om situationen är den omvända så skulle jag däremot tycka att det är ganska ruttet av ts att vilja att de ska dela 50/50 på utgifterna.

Så visst spelar det roll...
  • Mr Obvious
    Anonym (Lön) skrev 2016-04-10 01:19:36 följande:
    Fast jag tycker inte det är helt irrelevant. Jag tycker att är man i ett förhållande så vill man väl kunna leva på nåt sånär lika villkor
    Om den ena har flera barn att försörja och den andra inte har något barn håller jag inte alls med om detta!
  • Anonym (Kvinna)
    Mr Obvious skrev 2016-04-10 01:31:12 följande:

Om den ena har flera barn att försörja och den andra inte har något barn håller jag inte alls med om detta!

Varför inte?
  • Mr Obvious
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 02:55:31 följande:
    Varför inte?
    Jag tycker att båda ska tjäna på att vara sambo, eftersom det är billigare med en bostad än två. Om en barnlös person blir sambo med en person som har flera barn, och båda ska ha ska ha lika mycket att röra sig med så är risken stor att den barnlöse förlorar på att bli sambo. Det tycker jag är fel.
  • Anonym (Kvinna)
    Mr Obvious skrev 2016-04-10 04:25:35 följande:

Jag tycker att båda ska tjäna på att vara sambo, eftersom det är billigare med en bostad än två. Om en barnlös person blir sambo med en person som har flera barn, och båda ska ha ska ha lika mycket att röra sig med så är risken stor att den barnlöse förlorar på att bli sambo. Det tycker jag är fel.

Tvivlar på det.
  • Anonym (A)

Var och en efter förmåga till var och en efter behov.
    Det tycker jag är en bra utgångspunkt.
    Samtidigt kan jag till viss del förstå henne, hon flyttar in till dig, 
    Om ni separerar är det du som behåller huset, det har hon ingen rätt till.
    Då är det orimligt att hon ska stå för lika höga huskostnader som du.
    Det bästa kanske vore att sälja och köpa något nytt gemensamt så att ni båda äger det gemensamt,
    På det viset så står ni på lika grund, just nu har du en fördel ts. 

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?