• Brumma

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Du bör även ha ett halvt barnbidrag och sonen bör antingen ha studiebidrag eller annan "inkomst". Han bör alltså kunna betala för en del av sina egna kostnader.

Varför skall hon betala för dina barn överhuvudtaget? Det är väl dina barn och inte hennes? Även om ni är ett hushåll så är hon inte försörjningsskyldig för barnen - varken lagligt eller moraliskt.

Det är däremot du - tillsammans med barnens andra förälder - på båda punkter..

Varför skall hon få högre matkostnad för att hon flyttar ihop med dig? Och du mindre?
  • Brumma
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:

Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!

Isåfall anmäler du till försäkringskassan att du vill ha underhållsstöd. Har mammans ekonomi varit dålig länge kommer de inte att anse att hon behöver betala något utan de betalar hela summan.

Du kan ju inte skita i att kräva att mamman försörjer sitt barn men anse att din sambo - sim inte är mamman - har större skyldighet att försörja ditt barn...
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:21:36 följande:

Barn betalar ingen hyra. Att påstå att allt ska delas på 4 är galet. Kostar ditt boende och din mat osv bara 50 spänn i månaden?

Barn har del i hyran. Kolla bara på reglerna för bostadsbidrag..
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:39:48 följande:

Det stämmer inte. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer

Vad stämmer inte och vad tycker du att din länk skall bevisa?

Har man barn boende hemma kan man få bostadsbidrag för barnens boendekostnad. Något du inte skulle fått om du inte hade barn.

Alltså - barnen har del av hyran..

Sedan betalar naturligtvis inte barnen för den delen utan det gör föräldern. Som lagligen ska försörja sina barn.
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:45:39 följande:

Barnen har ingen del av hyran.

Anser du.

Hur skulle länken bevisa det?

Att du har en åsikt gör det ju knappast till fakta :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:52:03 följande:

Det stämmer bra att din åsikt inte är fakta. :)

Länken DU postade tar upp att man kan få bidrag om man har barn boende hos sig. Alltså räknas barnen ha en del i hyran. Du presenterade fakta som motsatsen din åsikt men stödjer mitt påstående.

Det kan jag ju bara tacka för :D
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 00:10:49 följande:

Fel tolkat men ha en bra kväll. :)

Förklara vad jag tolkar fel då ;)

Här är lite som behandlar barnets del i boendekostnaden. Om du är intresserad av fakta och inte påstående baserade på åsikter.

Kan även vara matnyttigt för TS :)

books.google.se/books&pg=PA121&lpg=PA121&dq=barns+del+i+bostadskostnaden&source=bl&ots=WVNBR4mQET&sig=qsI9lp54AP2cg79o3pDUNhSTudI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiWkNDfyYLMAhULhywKHR70CgEQ6AEIIjAD#v=onepage&q=barns%20del%20i%20bostadskostnaden&f=false
  • Brumma
    Brumma skrev 2016-04-10 00:16:41 följande:

Förklara vad jag tolkar fel då ;)

Här är lite som behandlar barnets del i boendekostnaden. Om du är intresserad av fakta och inte påstående baserade på åsikter.

Kan även vara matnyttigt för TS :)

books.google.se/books&pg=PA121&lpg=PA121&dq=barns+del+i+bostadskostnaden&source=bl&ots=WVNBR4mQET&sig=qsI9lp54AP2cg79o3pDUNhSTudI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiWkNDfyYLMAhULhywKHR70CgEQ6AEIIjAD#v=onepage&q=barns%20del%20i%20bostadskostnaden&f=false

Sidan 121 :)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 00:10:49 följande:

Fel tolkat men ha en bra kväll. :)

• Brumma
    Tita Nic skrev 2016-04-11 13:13:22 följande:

Jaså? Ditt första inlägg här lät lite annorlunda, eller hur? Ska jag citera?

Läste oxå hennes första inlägg och uppfattade det inte alls som du. Snarare en känga åt att det vore annorlunda om könsrollerna vore ombytta. Alltså inte att det SKA vara annorlunda utan att många utgår - felaktigt - efter vilket kön olika TS har.

Men det var ju bara såsom jag uppfattade det ;)
  • Brumma
    Tita Nic skrev 2016-04-11 13:42:16 följande:

Vilket? Jag uppfattade det på samma sätt eller varför tror du att jag reagerade på detta? Ta de som du vill, men jag tror inte att någon konflikträdd karl borde hämta hem någon depressiv, bara för att det är lättare att få personen att amortera hans skulder. Är det könsrelaterad? Tydligen. 

Nu uppfattade jag ju inte att personen ifråga ansåg att det var könsrelaterat eller att TS tänker rätt.

Så nej, jag förstår inte varför du reagerade med att skriva ett inlägg om att hon såg detta som könsrelaterat.
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?