• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Kapitalismen

Hon ska väl åtminstone inte behöva betala för huslånet om hon inte får vara delägare i huset? 

• Anonym (Ärupåriktigt?)

Jo du tänker fel.
    VARFÖR ska hon betala för DINA barn???

Enligt mig ska hon betala halva räntekostnaden, el och hemförsäkringen.
    Den del av maten hon äter, max 1/3 för hon äter knappast lika mycket som dig och din tonåring. Fast räknar man in lilljäntan så går det nog jämt upp.
    Jag hade inte godtagit någon annan lösning.

• Anonym (Wildrat)

Har inte barnen två föräldrar redan? Det är ni föräldrar som ska betala för barnen, ingen annan. Du har ju underhåll för pojken och bara hälften av kostnaderna för flickan så så dyrt kan det ju inte bli. Eller kostar de mer än 3500kr per person på en månad?

• glutten

Ja, du tänker fel. Dina barn, din kostnad. Varför ska hon betala för dem?!

Vad gäller boendekostnader ska hon givetvis bidra, men kom ihåg att huset är ditt och att hon aldrig kommer att tjäna någonting på det (om hon inte köper in sig alltså, så att ni äger det gemensamt). Därför ska hon inte heller betala lika mycket som du.

• Anonym (Men vad?)

Ditt hus dina barn ! Varför i hela fridens namn anser du att hon ska vara med och försörja dina barn? Det ska du och deras mamma göra. Och varför ska hon vara med och betala hälften av kostnaderna för huset? Det är bara du som kommer göra vinst på huset om det säljs en dag med värdeökning.

Och hur menar du med att vara med och dra sitt strå till stacken? Klart hon ska betala hälften av driftskostnader samt räntan men övriga stackinvånare har ju du dragit dit.

• Anonym (D)

Runt en fjärdedel av de totala kostnaderna för mat och boende tycker jag verkar rimligt att hon betalar. Jag ser inget fel i att hon betalar en del av räntan. Det gör man om man bor i hyresrätt också, även om det inte är lika uppenbart. Däremot ska barnen försörjas av sina föräldrar, inte av henne.

• Anonym (Kvinna)

Klart att hon ska betala minst hälften. Gärna mer också. Hon tjänar säkert mer än dig så då ska hon betala mer också.

• Petter och jag

Nej, hon ska inte betala för dina barn. Det är ju just det: dina barn. De har väl en mamma också?

Ni får komma överens om vad ni anser är rimligt/rättvist att hon ska betala.

• Anonym (ere)

Barnen får du och mamman betala för. Det är era barn! Såväl mat som kläder och fritidsaktiviteter. När gäller löpande kostnader som uppvärmning känns rimligt att dela lika, men om du inte tänker ge henne halva huset om det tar slut är det DU som ska stå för hela amorteringskostnaden.

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?