• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Ess

Jag förstår inte varför ts försöker få sin sambo att betala för sonen. Varför inte ta underhåll via FK, så får ts 1573 kr varje månad och kan totalt skita i om mamman inte kan eller vill betala, och behöver inte heller riskera att hans nya tröttnar och flyttar igen.

• Ann Cistrus

Hon ska givetvis inte betala för DINA barn, helt otroligt att det ens behöver diskuteras. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Vienna)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 18:05:24 följande:

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

OMG dig hade jag lämnat illa kvickt. Men det komiska är hade du varit kvinna å tjänat mkt mindre än mannen så hade fl maffian genast tyckt att mannen skulle hjälpa till m det ekonomiska rörande dina barn...
  • Anonym (Vienna)
    Lina0607 skrev 2016-04-11 12:14:02 följande:

Anonym (Vienna) :

Hade det istället varit kvinnan som hade barn sen tidigare och tjänat lite per månad hade "FL maffian sågat mannen vid fotknölarna" om inte mannen gått med på att betala för hennes barn sen tidigare.

"ni är ju för fasen en familj"

Ja men precis, ni är ju för fasen en familj! ;)
  • Tita Nic

Anonym (Vienna) :

Hade det istället varit kvinnan som hade barn sen tidigare och tjänat lite per månad hade "FL maffian sågat mannen vid fotknölarna" om inte mannen gått med på att betala för hennes barn sen tidigare.

Är det så? Hur mycket amorterar du själv hans hus och hans barn för att få bo där?
  • Anonym (neej)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-10 23:16:17 följande:

Det har gått ganska bra. Vi har fortfarande några småsaker vi inte är riktigt ense om men tycker ändå att vi kommit en bra bit på väg :)

Fast du förstår väl själv att det inte är rimligt att hon ska behöva betala för mat och omkostnader för 1,5 barn som inte är hennes?

Jag kan tycka att hon kan betala 1/3 av maten och gemensamma kostnader. Tycker även att hon kan betala lite hyra.
  • Anonym (neej)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-10 23:16:17 följande:

Det har gått ganska bra. Vi har fortfarande några småsaker vi inte är riktigt ense om men tycker ändå att vi kommit en bra bit på väg :)

Fast du förstår väl själv att det inte är rimligt att hon ska behöva betala för mat och omkostnader för 1,5 barn som inte är hennes?

Jag kan tycka att hon kan betala 1/3 av maten och gemensamma kostnader. Tycker även att hon kan betala lite hyra.
  • Tita Nic

Anonym (Vienna) :

Vet du vad, så småningom tröttnar man på alla dem som även den mest neutrala tråden här försöker svänga upp till något anti feminist - SD tråd. Är ni verkligen så illa ute?

Låt mig säga så här. Jag tror inte att du skulla amortera din älskades banklån enbart för att du är så kär. Inte heller tror jag, att du spenderar alla dina pengar på hans barn för att mamman inte gör det. Jag lever själv i en patchwork familj, typ han har 3 vuxna barn och jag har två. Jag har en gård att avbetala liksom han har ett hus att amortera. Men aldrig skulle jag komma på tanken att kompensera hans ekonomiska problem, enbart för att karln är konflikträdd. Vill du verkligen bygga upp någon slags feminist scenario här bara för det?
  • BandAnna
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Inte hennes problem om inte du och mammorna till barnen kan komma överens om underhållet. Nej hon ska inte betala för det dina barn kostar. 
    Och nej hon ska inte betala lika mycket i matkostnader eftersom du och dina barn äter bra mycket mer än hon ensam gör. Dessutom får hon in mindre i inkomst än dig. 

Herregud, att det finns folk som verkligen resonerar såhär....

• Anonym (Bioförälder)

Mina barn har 3 engagerade föräldrar som delar på alla utgifter kring barnen. Men(!) , det är självvalt av barnens bonusförälder att göra så. Det finns inga som helst krav vare sig från min eller barnens andra bioförälders sida, att betala eller vara engagerad i barnens aktiviteter samt lämning/hämtning utan det har bonusföräldern valt själv.

Man kan aldrig ställa krav på sin partner, sammanboende eller ej, att denne ska betala för de barn man har med sig in i förhållandet. Det ansvaret ligger helt och hållet på de biologiska föräldrarna. Allt annat är, lite ordvitsigt nog, bonus.

Din sambo ts är skyldig att betala sin del när utgifterna för barnen är borttagna. För att verkligen hårdra det så ska hon inte ens betala 50% av boendekostnaderna då ni med största sannorlikhet aldrig hade flyttat in i en bostad av den storleken om dina barn inte hade funnits med i bilden. Kanske hade ni klarat er med en bil osv... Du förstår nog hur jag tänker.

Bonusföräldrar tänker och är olika. Så länge personen i fråga är fin och omtänksam med barnen så finns det inga rätt eller fel egentligen. Särskilt inte när det gäller ekonomisk engagemang!

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?