• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • viseversa

Eh du tänker fel. Dina banr är ditt ansvar och självklart betalar du för barnen. Hon ska inte behöva betala någonting för dina barn om hon inte vill det. Likaså lånet på huset. Det är ditt hus. varför ska hon betala av dina lån? i så fall får du skriva över halva huset på henne och det antar jag att du itne tänker göra eller? Ni delar såklart på räkningar som rör er båda. El,vatten,tv,internet,mat,försäkringar mm mm

• Anonym (Kvinna)
    viseversa skrev 2016-04-09 18:48:38 följande:

Eh du tänker fel. Dina banr är ditt ansvar och självklart betalar du för barnen. Hon ska inte behöva betala någonting för dina barn om hon inte vill det. Likaså lånet på huset. Det är ditt hus. varför ska hon betala av dina lån? i så fall får du skriva över halva huset på henne och det antar jag att du itne tänker göra eller? Ni delar såklart på räkningar som rör er båda. El,vatten,tv,internet,mat,försäkringar mm mm

Ränta, sophämtning, sotare, el, vatten , försäkring osv ska hon betala så klart.
  • Alvina

Jag skulle då aldrig gå med på att betala för någon annans barn. Hade jag varit hon hade jag varit mycket tveksam till att flytta ihop med någon som anser att jag har skyldighet att dela på bonusbarnens utgifter.

• viseversa
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 18:50:51 följande:
    Ränta, sophämtning, sotare, el, vatten , försäkring osv ska hon betala så klart.
    Ja såklart. Allt som är gemensamt eftersom båda bor i huset. Men det är fortfarande hans hus och hans ungar så varför ska hon betala för lånet på huset saqmt hans barn?
  • Anonym (Kvinna)
    viseversa skrev 2016-04-09 18:57:49 följande:

Ja såklart. Allt som är gemensamt eftersom båda bor i huset. Men det är fortfarande hans hus och hans ungar så varför ska hon betala för lånet på huset saqmt hans barn?

Ränta kan jämföras med hyra. Ingen bor gratis. Kolla alla kvinnor som kräver att nya sambon ska försörja dem och deras ungar.
  • viseversa
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 19:03:40 följande:
    Ränta kan jämföras med hyra. Ingen bor gratis. Kolla alla kvinnor som kräver att nya sambon ska försörja dem och deras ungar.
    Jaha? Vad har det med tråden att göras? Nu pratar vi om att ts tycker hons ka betala för hans barn. jag hade tyckt samma om ts vore en kvinna. 
  • Anonym (Lön)

Ts, hur mycket tjänar ni båda? Jag tycker det är ganska relevant.

• Drottningen70
    Anonym (Lön) skrev 2016-04-09 19:13:36 följande:

Ts, hur mycket tjänar ni båda? Jag tycker det är ganska relevant.

Vad hon tjänar är helt irrelevant då det är föräldrarna och ingen annan (förutom möjligtvis socialtjänsten)som ska försörja sina barn.
  • Anonym (Danne)

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?