• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Anonym (Danne)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Det där är inkomst efter skatt för övrigt.
  • Drottningen70

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Skyll dig själv om du har tonåringen på heltid och inte begär underhåll. Fortfarande helt irrelevant. Helt sjukt att du inbillat dig att det är minsta lilla rimligt att din tjej ska bidra till dina barns kostnader. Inte ett ÖRE för deras försörjning är rimligt att hon bidrar till. Att hons ens kan tänka sig att flytta ihop med dig efter ett dylikt förslag är obegripligt.
  • Griseknoen35

Att mamman inte betalar underhåll för tonåringen är inget som din nya ska stå för. Din nya har inget ansvar eller försörjningsskyldighet för dina barn, inte ens för maten. Gå till FK och kräv underhåll från mamman, du får du 1573kr för att försörja tonåringen. Det ni kan göra är att skaffa ett gemensamt matkonto med ett varsitt kort till där du för över matpengar för dig och barnen och din nya för över en matsumma för sig så har maturgiften fördelats som den ska. Sedan betalar din nya en del av driften, kanske inte riktigt hälften då jag kan tänka mig att tonåringen förbrukar en del vatten. Men hälften av el, sopor mm och ex halva räntekostnaden som en "hyra". Hon ska absolut inte betala något av din amortering eller dina barn om hon inte vill det av egen fri vilja och gör det när hon vill och i de summor hon vill.
  • Anonym (Hu)

Ditt resonerande kring hur din nya sambo skulle vara skyldig att betala för dina barn och ditt huslån är helt vrickat!
    Det får mig verkligen att bli ännu säkrare på att jag aldrig ska starta ett förhållande med någon som har barn.

• Anonym (rättvist)

Antingen så betalar hon en rättvis del av boendekostnaderna och ungefär den summa hon äter för. Sedan betalar hon för sina övriga utgifter och du betalar dina och barnens.

Andra alternativet är att ni har gemensam ekonomi och slår ihop era inkomster och betalar alla utgifter gemensamt, men då ska du se till att få underhåll för tonåringen. Eftersom du tjänar mer borde det täcka de extra utgifterna för barnen och de boendekostnader som tillfaller ägaren.

Men gemensam ekonomi bara om ni båda verkligen vill det och ni känner att ert förhållande är redo för det. I ert fall skulle jag rekommendera separat ekonomi.

• Anonym (V)
    Anonym (Hu) skrev 2016-04-09 19:52:02 följande:

Ditt resonerande kring hur din nya sambo skulle vara skyldig att betala för dina barn och ditt huslån är helt vrickat!

Det får mig verkligen att bli ännu säkrare på att jag aldrig ska starta ett förhållande med någon som har barn.

Ännu bättre att inte starta förhållande med snyltande giriga personer.

Han var nog likadan innan han fick barn.
  • Anonym (Minni)

Ja du tänker tokfel!
    Hon ska t.ex. inte tvingas betala hälften för din dyra tonåring. Vill hon ge din tonåring en födelsedagspresent så får du se det som en fin gest och bonus. Din sambo ska inte betala för din tonåring fritidsintressen, kläder, mat presenter, telefon, telfonräkningar mm. Din tonåring har redan 2 föräldrar.
    Kommer hon köpa in sig i huset och äga halva? Om inte så ska hon INTE amortera på DINA lån.

• Anonym (HD)

Ja. Du tänker helt åt helvete fel.

Rimligt är att du betalar ALLT som rör dina barn. Ni delar lika på mar, el, ränta osv. Du betalar huslånet (om hon inte köper in dig i huset). Annars betalar hon av ditt hus och har inget när ni går isär. Inte vidare rättvist.

• Anonym (Just det)
    Drottningen70 skrev 2016-04-09 19:33:39 följande:

Skyll dig själv om du har tonåringen på heltid och inte begär underhåll. Fortfarande helt irrelevant. Helt sjukt att du inbillat dig att det är minsta lilla rimligt att din tjej ska bidra till dina barns kostnader. Inte ett ÖRE för deras försörjning är rimligt att hon bidrar till. Att hons ens kan tänka sig att flytta ihop med dig efter ett dylikt förslag är obegripligt.

Kan verkligen hålla med om detta.

TS du skriver om fina gester hon gör för dina barn osv, men jag undrar vad gör du för HENNE?
  • Anonym (D)
    Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på?

Nej. Om det bara var du och hon som åt mat så hade det rätt att dela lika, förutsatt att ni båda äter lika mycket. Men eftersom dina barn också äter så ska du betala både för dem och för dig själv.
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?