• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Anonym (Lön)
    Mr Obvious skrev 2016-04-10 01:31:12 följande:

Om den ena har flera barn att försörja och den andra inte har något barn håller jag inte alls med om detta!

Det tankesättet förstår jag inte alls. Hur kan man påstå sig älska någon och sen glatt låta den personen vända på varenda krona i slutet av varje månad, kanske ha sömnproblem för hur ekonomin ska gå ihop osv, medan man själv t.ex kan spara 10.000 i månaden, köper vad man känner för, går ut och käkar på lyxkrog stup i kvarten, åker på lyxsemester (själv givetvis, eller ned kompisar) osv... Allt för att rätt ska vara rätt... Nä, det är inte kärlek...

Om ena parten har mycket pengar att röra sig med och den andra lever på existensminimum, då kan jag inte förstå att man inte delar med sig lite. Oavsett om det finns barn i bilden eller inte. Snålhet och girighet är verkligen inte attraktivt...
  • Mr Obvious
    Anonym (Lön) skrev 2016-04-10 17:53:09 följande:
    Det tankesättet förstår jag inte alls. Hur kan man påstå sig älska någon och sen glatt låta den personen vända på varenda krona i slutet av varje månad, kanske ha sömnproblem för hur ekonomin ska gå ihop osv, medan man själv t.ex kan spara 10.000 i månaden, köper vad man känner för, går ut och käkar på lyxkrog stup i kvarten, åker på lyxsemester (själv givetvis, eller ned kompisar) osv... Allt för att rätt ska vara rätt... Nä, det är inte kärlek...

Om ena parten har mycket pengar att röra sig med och den andra lever på existensminimum, då kan jag inte förstå att man inte delar med sig lite. Oavsett om det finns barn i bilden eller inte. Snålhet och girighet är verkligen inte attraktivt...
    Jag har i mina inlägga skrivit att båda bör tjäna på att bli sambo, och då menar jag vardagslivet, mat, hyror, räkningar, bredband etc.
    Det är inte rimligt att den ena parten får högre kostnader för detta när han/hon flyttar in hos den andre.

När det gäller resor och restaurangbesök och andra nöjen är det helt OK att den som har råd bjuder den andre, eller att man helt enkelt stannar hemma i stället.
  • Tita Nic

För det första borde du ta dig en djup funderare, varför du valt just den här kvinnan. 

Den här kvinnan finns inte till för att amortera dina huslån eller dina barn, varken lagligt eller moraliskt, bara för att ditt ex inte tänker betala, av vilken anledning som helst.

Jag kan enbart prata för mig själv. DIG skulle jag inte ens röra med tång, ännu mindre skulle jag flytta in hos dig. Bara att kräva ekonomiskt stöd av någon depressiv. Jag är helt övertygad att hon även kommer betala din huslån och allt annat, enbart för att få vara ifred. 

Tillbaka till ämnet. Skulle hon allvarligt flytta ihop med dig, borde ni dela upp alla fix kostnader, inte mer och inte mindre. Dessutom skulle du kommunicera dina ekonomiska problem ang. huslån och barn med ditt ex och inte med den nya. 

• Kirenaj68
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:
    Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!
    Nå? Hur går det med uträkningarna?
  • Anonym (Danne)

Det har gått ganska bra. Vi har fortfarande några småsaker vi inte är riktigt ense om men tycker ändå att vi kommit en bra bit på väg :)

• Fröken Apelsin

Du tänker helt fel. Först vad gäller huset, är halva hennes? Om det inte är det bör hon inte betala räntan och lånet på det, ska hon dra sitt strå till stacken ska halva vara hennes också. Skulle ni gå skilda vägar håvar du in all vinst vid en försäljning fast hon har varit med och betalat.

Vad gäller barnen så är de dina barn, det är jättekul att hon engagerar sig i dem, men det måste hon inte egentligen. De är ditt ansvar och inte hennes.

• Colourfulrainbow

Din flickvän ska absolut INTE vara tvungen att betala för någonting till DINA barn. Det är inte hennes fel att du inte får något underhåll för det äldsta barnet. OM din flickvän vill köpa något till dina barn, så är det en vänlig gest. Men att hon ska hjälpa till att betala för deras mat? Nej, det ska hon inte. Speciellt inte när hon är sjukskriven och endast har 10'000 kr i månaden. 

Kostnader för huset ska du stå för, då det är ditt hus. Om du t.e.x lägger ett nytt golv, nya takpannor etc. Det är kostnader du får ta. Men värme, el, telefon, TV, och annat som inte hör till huset, det får hon hjälpa till med att betala. 

• Kirenaj68
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-10 23:16:17 följande:

Det har gått ganska bra. Vi har fortfarande några småsaker vi inte är riktigt ense om men tycker ändå att vi kommit en bra bit på väg :)

Bra
  • Annaspilar

Säger som resten. Varför ska hon betala för dina barn som du och ditt ex satte till världen? Det är väll ändå ni två som har det ansvaret?

Boende, så länge hon inte köper in sig i huset så ska hon inte vara med på att betala lånet. Jag personligen skulle vägra! Jag och min sambo bor i en bostadsrätt som han har köpt och jag står inte med på lånet alls. Där emot betalar jag halva "hyran" till bostadsrättsföreningen så jag är med och betalar mitt uppehälle och min del av maten. Nu finns det inga barn här men så har vi gjort.

• Anonym (Bara så..)

Hon ska såklart INTE betala för huslånet, däremot ska hon betala hyra till dig. Du kan heller inte kräva att hon ska betala för dina barn. Det är helt och hållet sitt ansvar. Allt annat ska ni dela lika. Inte så svårt att räkna ut va?

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?