• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Anonym (A)
    Brumma skrev 2016-04-10 00:16:41 följande:
    Förklara vad jag tolkar fel då ;)

Här är lite som behandlar barnets del i boendekostnaden. Om du är intresserad av fakta och inte påstående baserade på åsikter.

Kan även vara matnyttigt för TS :)

books.google.se/books&pg=PA121&lpg=PA121&dq=barns+del+i+bostadskostnaden&source=bl&ots=WVNBR4mQET&sig=qsI9lp54AP2cg79o3pDUNhSTudI&hl=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiWkNDfyYLMAhULhywKHR70CgEQ6AEIIjAD#v=onepage&q=barns%20del%20i%20bostadskostnaden&f=false
    Det tror jag inte personen kan förklara, hon vet inte själv.
    Men för all del, jag vill också gärna läsa den förklaringen. 
    Tror mest det handlar om att få hacka på en annan kvinna, det brukar den här skribenten alltid vilja göra. 
  • Anonym (...)

När jag flyttade in i min mans hus betalade jag hälften av alla driftkostnader och hälften av bolåneräntan, amorteringar var hans eftersom det var han som hade behållt huset utan att jag fått något om vi separerat. Även renoveringarna stod han för men jag hjälpte till att genomföra dem(jobbar inom byggbranschen). Hans barn kom varannan vecka så den veckan barnet var hos oss stod han för maten och andra veckan betalade jag maten. Men allt som hade med hans son att göra i övrigt betalade han, om inte jag själv valde att köpa kläder eller leksaker.

Tycker det är fel att försöka kräva någon annan på pengar för att kunna amortera om den andre inte får ut något ifall man skulle separera. Tycker även att när man satt ett barn till världen får man se till att försörja dom själv.

• Semesterfamiljen

Hej "Danne"!

Du resonerar helt fel. Jag ser två alternativ.

Antingen ska din nya sambo betala 50 % av alla löpande kostnader såsom ränta, mat, sopor, bredband, tv-licens, el och så vidare.

Hon ska inte betala ett enda öre för barnen. De är ditt ansvar. Du får vända dig till fk för att få ut underhållet från barnens mamma.

I det andra upplägget delar ni allt löpande på fyra (4) personer, hon betalar 25 % och du 75 %, av kostnaderna för er som personer (alltså alla löpande kostnader) och går på konsumentverkets rekommendationer. Dvs hon betalar vad det är beräknat att en kvinna i hennes ålder ska kosta och du betalar vad du, din son och din dotter beräknas kosta. Allt vad som överstiger den kostnaden när det gäller barnen har du helt eget ekonomiskt ansvar för.

Här får man också väga in vad som är rimligt. T ex så ingår bakplåtspapper i ett gemensamt inköp och ska delas 50/50. Men om din sambo har bakning som sin stora hobby och gör av med 5 paket bakplåtspapper varje dag är det hennes ansvar att köpa sitt bakplåtspapper själv. (Även om ni äter av hennes bakverk, för nån ska ju göra det.) Normal användning av bakplåtspapper ska dock delas upp i inköpet.

Det spelar heller ingen roll hur mycket hon tjänar. Hon hade kunnat ha en nettolön på 50' och skulle ändå inte betala för dig och dina barn. Tänk också på att din nya sambo inte ska betala något för renoveringar och nyinstallationer som du väljer att göra i ditt hus. Du ska heller inte jobba med hennes bil om ni inte har kommit överens om att byta tjänster av något slag. Och du ska inte köpa delar till hennes bil för dina pengar, det är hennes ansvar. Men om hon t ex tvättar alla familjemedlemmarnas kläder så gör ni ju ett byte av tjänster.

För att vara nyfiken, hur kommer det sig att en man (som antagligen inte är lastgammal än) byter till ett jobb där du har en nettolön på 14'? Vad har du för yrke?

Om ni sedan gifter er och står och väger mellan äktenskapsförord eller inte rekommenderar jag att söker upp en jurist.

• Anonym (D)
    Mr Obvious skrev 2016-04-10 00:41:35 följande:
    En lämplig startpunkt för diskussion kan vara att hon betalar ungefär vad hon själv hade i matkostnad plus hälften av vad hon tidigare hade i hyra. Då har hon tjänat på att bli sambo, och det tycker jag är rimligt.

Smart! Ett enklare sätt än att hålla på och grubbla på exakt hur många procent hon ska betala av det ena eller det andra. Om det blir dyrare att bo med än partner än att bo ensam är det risk för att man går och blir bitter, och det hoppas jag att TS vill undvika att hans sambo blir.
  • Bondförnuft

Hon bör betala  hälften av boräntan, hälften av driftkostnader (el/va/re), hälften av andra saker ni delar såsom TV-licens och bredband.

Hon bör även betala sin del av kostnader för mat, hygien och tvätt.

(Om det skulle skilja sig väldigt mycket i vad ni har i inkomst bör ni diskutera en rimlig uppdelning).

Amorteringar betalar du, eftersom du äger fastigheten och det är en tillgång där du kan få vinst vid försäljning.
    Barnens kostnader betalar du och deras andre förälder.

• Kirenaj68
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:
    Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!
    Din sambo är sjukskriven för depression och du ligger på henne om ekonomin. Det var ju rart av dig.....

Varför vill inte ditt ex göra rätt för sig och varför är kronofogden inblandad? Finns det skulder inblandat i detta?

Vad din sambo beträffar. Det är rimligt att hon delar på de löpande kostnaderna i den mån hon kan. El, vatten, sophämtning, mat o.s.v. Huslånet är frivilligt och upp till henne. Åtminstone tills ni vet med säkerhet att det kommer att funkar er som sambon. Står du ensam på huslånet? Då kan hon ju bidra med någon symbolisk summa. Om dit ex är med på lånet har sambon inget med lånet att göra.

Visst ska man försöka fördela hushållskostnaderna så jämnt som det är möjligt, men ibland går det inte och då får man försöka hitta en balans som båda parter kan leva med. Men tyvärr smyger det in prestige ibland hos vissa par.
  • Anonym (:()
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:
    Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.
    Så för att du inte får pengar från ungens mamma, så ska din nya sambo kompensera detta?!? Det är så dumt att jag finner knappt ord!
  • Gabriella 009

Du ska vara lycklig som har en tjej som Dina barn gillar, tycker att hon bet mycket redan, pengar är inte allt

• Anonym (Eeeeeh)

Är du tillsammans med henne för att gå plus ekonomiskt eller för att du gillar henne?

Dina kids är ditt ansvar.

• Anonym (K)

Oavsett sammanhanget är det inte rimligt att hon betala för dina och deras mammas barn, och inte heller för dina lån, så länge hon inte köper in sig i huset.

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?