• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:39:48 följande:

Det stämmer inte. www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/bostadsbidrag_barnfamiljer

Vad stämmer inte och vad tycker du att din länk skall bevisa?

Har man barn boende hemma kan man få bostadsbidrag för barnens boendekostnad. Något du inte skulle fått om du inte hade barn.

Alltså - barnen har del av hyran..

Sedan betalar naturligtvis inte barnen för den delen utan det gör föräldern. Som lagligen ska försörja sina barn.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:

Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!

Det låter som att hon har flyttat in på hotell och får allt serverat. Hur hade hon råd med allt innan ni flyttade ihop? Vägrar hon dela mat och bokostnader så kan du låta henne fixa med sin egen bil och kräva av henne att hon betalar städhjälp/matlagning för sin del av jobbet hemma.
  • Anonym (Kvinna)
    Brumma skrev 2016-04-09 23:43:59 följande:

Vad stämmer inte och vad tycker du att din länk skall bevisa?

Har man barn boende hemma kan man få bostadsbidrag för barnens boendekostnad. Något du inte skulle fått om du inte hade barn.

Alltså - barnen har del av hyran..

Sedan betalar naturligtvis inte barnen för den delen utan det gör föräldern. Som lagligen ska försörja sina barn.

Barnen har ingen del av hyran.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:36:42 följande:

Det kan de göra ändå. Men vill hon inte betalar så kan hon bo i egen bostad.

Men är du rolig?
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:45:39 följande:

Barnen har ingen del av hyran.

Anser du.

Hur skulle länken bevisa det?

Att du har en åsikt gör det ju knappast till fakta :)
  • Anonym (Kvinna)
    Brumma skrev 2016-04-09 23:48:01 följande:

Anser du.

Hur skulle länken bevisa det?

Att du har en åsikt gör det ju knappast till fakta :)

Det stämmer bra att din åsikt inte är fakta. :)
  • Brumma
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:52:03 följande:

Det stämmer bra att din åsikt inte är fakta. :)

Länken DU postade tar upp att man kan få bidrag om man har barn boende hos sig. Alltså räknas barnen ha en del i hyran. Du presenterade fakta som motsatsen din åsikt men stödjer mitt påstående.

Det kan jag ju bara tacka för :D
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Just det) skrev 2016-04-09 21:09:26 följande:

Kan verkligen hålla med om detta.

TS du skriver om fina gester hon gör för dina barn osv, men jag undrar vad gör du för HENNE?

Han sköter all markservice och fixar med hennes bil. Vad gör hon förutom att shoppa?
  • Anonym (Kvinna)
    Brumma skrev 2016-04-09 23:55:55 följande:

Länken DU postade tar upp att man kan få bidrag om man har barn boende hos sig. Alltså räknas barnen ha en del i hyran. Du presenterade fakta som motsatsen din åsikt men stödjer mitt påstående.

Det kan jag ju bara tacka för :D

Fel tolkat men ha en bra kväll. :)
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?