• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Tita Nic
    Lina0607 skrev 2016-04-11 12:47:14 följande:
    Jag tillhör vet du inte den kategorin här på FL som tycker att svaren i tråden ska vara könsrelaterade.

Jag råder ts och hans kvinna att hitta en lösning som passar dom båda.
    Jaså? Ditt första inlägg här lät lite annorlunda, eller hur? Ska jag citera?
  • Brumma
    Tita Nic skrev 2016-04-11 13:13:22 följande:

Jaså? Ditt första inlägg här lät lite annorlunda, eller hur? Ska jag citera?

Läste oxå hennes första inlägg och uppfattade det inte alls som du. Snarare en känga åt att det vore annorlunda om könsrollerna vore ombytta. Alltså inte att det SKA vara annorlunda utan att många utgår - felaktigt - efter vilket kön olika TS har.

Men det var ju bara såsom jag uppfattade det ;)
  • Tita Nic
    Brumma skrev 2016-04-11 13:21:17 följande:
    Läste oxå hennes första inlägg och uppfattade det inte alls som du. Snarare en känga åt att det vore annorlunda om könsrollerna vore ombytta. Alltså inte att det SKA vara annorlunda utan att många utgår - felaktigt - efter vilket kön olika TS har.

Men det var ju bara såsom jag uppfattade det ;)
    Vilket? Jag uppfattade det på samma sätt eller varför tror du att jag reagerade på detta? Ta de som du vill, men jag tror inte att någon konflikträdd karl borde hämta hem någon depressiv, bara för att det är lättare att få personen att amortera hans skulder. Är det könsrelaterad? Tydligen. 
  • Tita Nic
    Lina0607 skrev 2016-04-11 13:49:45 följande:
    Vart i tråden finns att läsa att han har skrivit att han tycker att sin partner ska amortera på hans skulder?

Eftersom att hon bor i hans hus är det rimligt att dom delar ungefär lika på kostnaden för elen,hyran,tv licens osv.
    Altso, snälla lilla du. Bara att läsa tråden eller ännu bättre ts inlägg här. Nu finns väl minst 100 av 108 svar som handlande om just det du sagt inkl. mig själv, däremot har inte någon av dessa 100 personer försökt att konstruera någon könsrelaterad scenario av ts problem. I motsatsen till dig. Vad är egentligen problemet här?
  • Tita Nic
    sarita2016 skrev 2016-04-11 14:30:14 följande:

Tita Nic:

Att han tycker specifikt att hon ska amortera på hans lån,existerar bara i din lilla fantasi Tyst

Jag kan nästan garantera dig att svaren här i tråden hade blivit annorlunda om det istället hade varit som så att ts hade varit låginkomstagande kvinna med barn sen tidigare.

Okej.
  • Tita Nic
    sarita2016 skrev 2016-04-11 14:30:14 följande:

Tita Nic:

Att han tycker specifikt att hon ska amortera på hans lån,existerar bara i din lilla fantasi Tyst

Jag kan nästan garantera dig att svaren här i tråden hade blivit annorlunda om det istället hade varit som så att ts hade varit låginkomstagande kvinna med barn sen tidigare.

I min lilla fantasi? Varför tror du reagerar folk så starkt på just att hon ska amortera hans huslån? För att minst 100 personer har en krävande fantasi? 
  • Brumma
    Tita Nic skrev 2016-04-11 13:42:16 följande:

Vilket? Jag uppfattade det på samma sätt eller varför tror du att jag reagerade på detta? Ta de som du vill, men jag tror inte att någon konflikträdd karl borde hämta hem någon depressiv, bara för att det är lättare att få personen att amortera hans skulder. Är det könsrelaterad? Tydligen. 

Nu uppfattade jag ju inte att personen ifråga ansåg att det var könsrelaterat eller att TS tänker rätt.

Så nej, jag förstår inte varför du reagerade med att skriva ett inlägg om att hon såg detta som könsrelaterat.
  • Tita Nic
    Brumma skrev 2016-04-11 15:28:44 följande:
    Nu uppfattade jag ju inte att personen ifråga ansåg att det var könsrelaterat eller att TS tänker rätt.

Så nej, jag förstår inte varför du reagerade med att skriva ett inlägg om att hon såg detta som könsrelaterat.
    Vet du vad, kör på då helt enkelt. Jag har blivit anmält av någon här för att jag nämnde den depressiva parten i leken. Jag yttrar mig inte något mer här. Det blir bra det.
  • yodi
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 18:05:24 följande:

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

varför ska hon betala för dina barn?
    i dom fallen där  barnen gör att det blir ökad kostnad ( tex mat) så tycker jag hon har rätt i att du får ta lite större del, och där utgifterna som rör huset inte blir högre pga barnen att ni delar rakt av.
  • Anonym (Lf)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 18:05:24 följande:

Tjena!

Varför ska hon betala för dina barn?
    Och står hon inte på huset så ska hon ju inte amortera något på det heller.
    Min sambo flyttade från sin hyresrätt till min bostadsrätt, han betalar halva hyran, och el, inget på lånen då han inte äger någon del av lägenheten och inte har lån på den.
    Sen har jag barn från tidigare förhållande, men han betalar aldrig kläder och sådant för henne, det är ju mitt barn inte hans.
    Vi är en familj ändå, men sådana saker ska han inte vara med och betala.
    Mat däremot betalar vi båda två.
    Så det din tjej borde vara med och betala är vatten, el, mat.
    Hon har inget ekonomiskt ansvar för dina barn från tidigare förhållande.
    Om hon däremot skulle köpa in sig i huset då ska hon ju betala lån.

• Anonym (Arnold.)

TS. Jag håller med vad de flesta redan har sagt i denna tråd. Din sambo har inget som helst med lånet att göra. Om hon köper in sig i huset är det en annan femma. Men annars är det helt upp till henne om hon vill bidraga till lånet. Hon har heller inget med dina barn att göra. De är en sak mellan dig och ditt ex. Däremot är det fullt rimligt att hon delar kostnaderna för mat, el, vatten och dylikt. Valde du henne för kärleken eller bara för att ha någon som lättar bördan för dig? Redan när jag läste din rubrik där du skrev orden FÖRVÄNTA och SKA gjorde mig orolig och när det kröp fram att din sambo är sjukskriven för depression fick jag kalla kårar, mannen. Hur kan du sätta en sådan press på henne när hon mår som hon mår?

• Lioness13

Dina barn betalar du, dem är dina val inte hennes. Jag och sambon dreglar på alla kostnader utom min ponnys och mina katter. Han betalar sin katt själv och vår gemensamma hund delar vi på. Inget konstigt med det.

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?