• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Anonym (D)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:
    Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

DET har du däremot rätt i. Man kan inte kräva att få betalt för presenter. Men det gör hon ju inte heller. Det finns mängder av bra argument för att hon inte ska betala mat och husrum för dina barn, så hon behöver inte använda de dåliga.
  • Anonym (Kvinna)
    Drottningen70 skrev 2016-04-09 19:20:23 följande:

Vad hon tjänar är helt irrelevant då det är föräldrarna och ingen annan (förutom möjligtvis socialtjänsten)som ska försörja sina barn.

Det brukar tjatas om att man ska betala procentuellt men handlar det om en pappa så gäller visst andra regler.
  • Anonym (HD)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 21:25:53 följande:
    Det brukar tjatas om att man ska betala procentuellt men handlar det om en pappa så gäller visst andra regler.
    Tror du missförstår. Detta inlägg handlade om BARNENS OMKOSTNADER. Inte hushållet.
  • mammalovis

Vi har både gemensamma och egna barn. Var och en betalar för sitt eget barn, de gemensamma delar vi kostnaderna av. Hyra, el, telefon, bredband, TV-avgifter delar vi lika på. Mat efter hur mycket vi äter hemma. Vi har 3 barn på i princip heltid och en vh.

Varför din sambo skulle försörja dina barn förstår jag inte, det ska enbart ske på frivillig basis, det är ju föräldrarnas uppdrag. Varför inte barnets mamma betalar underhåll med 1573 kr per månad förstår jag inte heller.

Enligt Konsumentverket kan följande matkostnader vara rimliga:
    Om man inte äter hemma på vardagarna/all mat hemma

Pojke 15 år: 1880/2460
    Flicka 5 år: 720/930
    Man 31-60 år 1780/2350
    Kvinna 31-60 år: 1400/1840

Så gissningsvis hamnar ni på 1880+360+1780+1840 och kvinnan bör betala sin del.

Självklart kan ni vuxna dela lika på t ex soptömning, el, vatten, sotning o s v. Om huset står på dig så är det DU som står på lånet, möjligen rimligt att dela på räntan som skulle kunna motsvara hyran. Amorteringarna är ju ditt ägande av huset.

• Anonym (Hur går det ihop)

Du bor i hus och har dessutom lån på huset. Du har dig själv samt en heltidsboende tonåring samt ett barn vv på fem år. Lägg därtill alla andra räkningar, el, värme, internet, tv, sopor, telefoni, bil? osv, osv. Kläder, mat...ja allt och du klarar detta på dina 14000 kr netto i månaden?

• Brumma
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:

Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på? Hon är sjukskriven och får in ca 10 000 per månad, jag tjänar ca 14 000 i månaden. Tonåringens mamma betalar ingenting för honom så där står jag själv. För dottern delar jag och mamman lika (inte samma mamma till barnen).

Ja lånet ska jag ju betala själv förstås. Det är mitt lån. Men allt annat ska vi väl dela lika på? Vi är ju ETT hushåll? Varför ska hon betala mindre för maten tex? Alla äter ju av allt som finns.

Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

Du bör även ha ett halvt barnbidrag och sonen bör antingen ha studiebidrag eller annan "inkomst". Han bör alltså kunna betala för en del av sina egna kostnader.

Varför skall hon betala för dina barn överhuvudtaget? Det är väl dina barn och inte hennes? Även om ni är ett hushåll så är hon inte försörjningsskyldig för barnen - varken lagligt eller moraliskt.

Det är däremot du - tillsammans med barnens andra förälder - på båda punkter..

Varför skall hon få högre matkostnad för att hon flyttar ihop med dig? Och du mindre?
  • Bestemor
    Anonym (Hur går det ihop) skrev 2016-04-09 21:43:10 följande:

Du bor i hus och har dessutom lån på huset. Du har dig själv samt en heltidsboende tonåring samt ett barn vv på fem år. Lägg därtill alla andra räkningar, el, värme, internet, tv, sopor, telefoni, bil? osv, osv. Kläder, mat...ja allt och du klarar detta på dina 14000 kr netto i månaden?

Nä. Det gör han nog inte. Det är därför han vill att hon ska betala hälften av allt.

Jag funderar lite på om ts egentligen är en kille som flyttat in hos en tjej med barn och kvinnan vill att han ska betala hälften av allt.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Hur går det ihop) skrev 2016-04-09 21:43:10 följande:

Precis min tanke. Jag har ut mer men hade aldrig klarat mig.
  • Anonym (Danne)
    Anonym (Just det) skrev 2016-04-09 21:09:26 följande:

Kan verkligen hålla med om detta.

TS du skriver om fina gester hon gör för dina barn osv, men jag undrar vad gör du för HENNE?

Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!
  • Anonym (Tess)

Jag tycker att ni ska tänka er för innan ni flyttar ihop. Är väl iofs antagligen det du gör. Att flytta in i någons hus med två barn och inte vara överens om ekonomin kan aldrig sluta väl.

Varför får du inte underhåll för tonåringen?

Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?