• Anonym (Danne)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Tjena!

Jag har ganska nylit haft turen att bli sambo med min tjej. Men vi har lite svårt att komma överens om hur mkt vi ska betala här hemma. Hon lämnade sin lägenhet för att flytta till mitt hus, jag har en 15-årig son och en femårig dotter sen tidigare förhållanden. Tonåringen bor hemma på heltid, dottern är här varannan vecka.

Tjejen har sagt att hon kan vara med och stödbetala för det barnen behöver IBLAND, och att jag ska betala större delen av räkningarna som rör huset, förutom el och lite annat. Det är inte jättemkt som hon inte vill betala, det är mest huslånet och sotare (hon betalar hellre el än eldar) som hon inte vill betala. Jag tycker att vi ska dela lika på allt. Allt från räkningar till det som rör barnen, mat och sånt. Hon engagerar sig JÄTTEMYCKET i barnen och femåringen älskar henne, så allt funkar bra i övrigt! Men hon tycker att jag har det största ekonomiska ansvaret över månadskostnaderna då framförallt tonåringen kräver mkt rent ekonomiskt. Jag tänker att om hon flyttat in så får hon väl också dra sitt strå till stacken? Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?
  • Anonym (Inte betala)

Jag skulle inte heller gå med på att betala för dina barn , de har 2 föräldrar oavsett hur ni 2 löser de ekonomiska. Jag skulle inte bry mig om ifall jag betalade halva matkostnader tror jag, så länge jag var med o beslutade om vad som handlades. Så länge jag inte varit delägare i boendet skulle jag varken betala räntor el amorteringaranterat däremot dela på driftkostnader.

• Anonym (Tess)

Ni är fyra i hushållet varav du har ansvar för tre. Således ska hon betala en fjärdedel av tex el, mat, förbrukningsvaror osv. Du betalar dina och barnets övriga räkningar. Precis som du gör idag.

Det är inte hennes barn och kommer heller aldrig att bli. Dessutom lever hon ju på minimal inkomst. Så vad kan du förvänta dig? Någon 50 lapp mer i månaden? Är det värt att diskutera ens?

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Tess) skrev 2016-04-09 23:17:34 följande:

Ni är fyra i hushållet varav du har ansvar för tre. Således ska hon betala en fjärdedel av tex el, mat, förbrukningsvaror osv. Du betalar dina och barnets övriga räkningar. Precis som du gör idag.

Det är inte hennes barn och kommer heller aldrig att bli. Dessutom lever hon ju på minimal inkomst. Så vad kan du förvänta dig? Någon 50 lapp mer i månaden? Är det värt att diskutera ens?

Barn betalar ingen hyra. Att påstå att allt ska delas på 4 är galet. Kostar ditt boende och din mat osv bara 50 spänn i månaden?
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-09 23:21:36 följande:

Barn betalar ingen hyra. Att påstå att allt ska delas på 4 är galet. Kostar ditt boende och din mat osv bara 50 spänn i månaden?

Nej inte på långvägar, mina utgifter är betydligt högre. Om du läser vad jag skrev så kanske du ser att jag skrivit att hon ska stå för sina kostnader.

Han vill att hon ska betala för hans barn och då undrade jag vad han förväntar sig av någon med minimal inkomst. Dvs någon 50-lapp...
  • Anonym (Tess)

Och barn betalar ingen hyra. Det gör föräldrarna. Om ts inte hade barn hade de kunnat bo i en etta eller tvåa.
  • Brumma
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:

Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!

Isåfall anmäler du till försäkringskassan att du vill ha underhållsstöd. Har mammans ekonomi varit dålig länge kommer de inte att anse att hon behöver betala något utan de betalar hela summan.

Du kan ju inte skita i att kräva att mamman försörjer sitt barn men anse att din sambo - sim inte är mamman - har större skyldighet att försörja ditt barn...
  • Anonym (Just det)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 23:05:11 följande:

Min sambo är sjukskriven för depression, jag sköter det mesta i hemmet. Städning, matlagning, skötsel av "gården", har koll på min och hennes bil osv.

Jag vet att hon gör så mkt hon orkar, jag älskar hur bra hon är med mina barn. Hon är underbar och jag uppskattar allt hon gör. Och jag är faktiskt inte så hemsk som många av er tror.

Angående tonåringen och hans försörjning så är jag i konflikt med hans mamma gällande det ekonomiska. Kronofogden är inblandad och jag räknar inte med några pengar därifrån. Jag sköter honom och hans behov så gott jag kan ändå.

Någon undrade hur jag kunde klara hushållets ekonomi innan sambon flyttade in. Jag hade dels ett annat jobb, bytte jobb i höstas. Har även haft extraknäck tidigare, så jag har fått ihop det och har även en buffert. Det handlar inte om att jag inte har råd med mitt boende utan frågan var bara hur jag ska tänka kring hur vi ska dela ekonomin.

Hon kommer inte betala mitt lån. Inte heller kläder eller mobilkostnader för barnen. Vi ska prata mer om det imorn, sätta oss ner och räkna. Vad vi sen kommer överens om återstår att se!

Ja, hoppas det inte går ut över nya sambon att exet inte gör sitt. Lite märkligt också att ni inte pratade igenom detta INNAN hon flyttade in.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Tess) skrev 2016-04-09 23:34:17 följande:

Och barn betalar ingen hyra. Det gör föräldrarna. Om ts inte hade barn hade de kunnat bo i en etta eller tvåa.

Det kan de göra ändå. Men vill hon inte betalar så kan hon bo i egen bostad.
  • Brumma

Barn har del i hyran. Kolla bara på reglerna för bostadsbidrag..
  • Anonym (Jh)

Självklart betalar barn ingen hyra. Däremot är det vanligt att man som förälder har en högre boendekostnad än vad man haft utan barn. De flesta anser nämligen att även barn har behov av en egen yta. Det är väl därför man kan hävda att föräldern ska betala mer än en partner utan barn. Utan barn hade man i många fall kunnat bo billigare.

Annars kan man ju hävda att barn faktiskt inte heller betalar några matkostnader osv. Ja och därför ska nya partnern betala hälften av allt. Ungefär som ts gör.

Själv skulle jag aldrig förvänta mig eller kräva att någon annan än vi föräldrar skulle betala för vårt barn. Vill någon ändå göra det blir jag glad och tacksam. Men det är alltså inget jag förväntar mig.
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?