Inlägg från: Anonym (D) |Visa alla inlägg
  • Anonym (D)

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Runt en fjärdedel av de totala kostnaderna för mat och boende tycker jag verkar rimligt att hon betalar. Jag ser inget fel i att hon betalar en del av räntan. Det gör man om man bor i hyresrätt också, även om det inte är lika uppenbart. Däremot ska barnen försörjas av sina föräldrar, inte av henne.

• Anonym (D)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:
    Hon ska självklart inte betala "hela kostnaden" för mina barn. Men jag menar, alla äter ju mat så det borde vi väl dela lika på?

Nej. Om det bara var du och hon som åt mat så hade det rätt att dela lika, förutsatt att ni båda äter lika mycket. Men eftersom dina barn också äter så ska du betala både för dem och för dig själv.
  • Anonym (D)
    Anonym (Danne) skrev 2016-04-09 19:29:29 följande:
    Hon har köpt både kläder leksaker och prylar till barnen för egna pengar även fast jag inte bett om det, det kan väl inte användas som argument till att betala mindre hemma? (Hon har inte använt det som argument, jag tänkte bara OM hon använder det).

DET har du däremot rätt i. Man kan inte kräva att få betalt för presenter. Men det gör hon ju inte heller. Det finns mängder av bra argument för att hon inte ska betala mat och husrum för dina barn, så hon behöver inte använda de dåliga.
  • Anonym (D)
    Mr Obvious skrev 2016-04-10 00:41:35 följande:
    En lämplig startpunkt för diskussion kan vara att hon betalar ungefär vad hon själv hade i matkostnad plus hälften av vad hon tidigare hade i hyra. Då har hon tjänat på att bli sambo, och det tycker jag är rimligt.

Smart! Ett enklare sätt än att hålla på och grubbla på exakt hur många procent hon ska betala av det ena eller det andra. Om det blir dyrare att bo med än partner än att bo ensam är det risk för att man går och blir bitter, och det hoppas jag att TS vill undvika att hans sambo blir.
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?