Inlägg från: Mr Obvious |Visa alla inlägg
  • Mr Obvious

Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?

Självklart ska hon inte betala hälften av alla kostnader. Tänk om mannen hade bott ensam med 10 barn. Alla inser förhoppningsvis att ingen kvinna skulle acceptera att betala hälften av allt om hon flyttade in.
    En lämplig startpunkt för diskussion kan vara att hon betalar ungefär vad hon själv hade i matkostnad plus hälften av vad hon tidigare hade i hyra. Då har hon tjänat på att bli sambo, och det tycker jag är rimligt.

• Mr Obvious
    Anonym (Lön) skrev 2016-04-10 01:19:36 följande:
    Fast jag tycker inte det är helt irrelevant. Jag tycker att är man i ett förhållande så vill man väl kunna leva på nåt sånär lika villkor
    Om den ena har flera barn att försörja och den andra inte har något barn håller jag inte alls med om detta!
  • Mr Obvious
    Anonym (Kvinna) skrev 2016-04-10 02:55:31 följande:
    Varför inte?
    Jag tycker att båda ska tjäna på att vara sambo, eftersom det är billigare med en bostad än två. Om en barnlös person blir sambo med en person som har flera barn, och båda ska ha ska ha lika mycket att röra sig med så är risken stor att den barnlöse förlorar på att bli sambo. Det tycker jag är fel.
  • Mr Obvious
    Anonym (Lön) skrev 2016-04-10 17:53:09 följande:
    Det tankesättet förstår jag inte alls. Hur kan man påstå sig älska någon och sen glatt låta den personen vända på varenda krona i slutet av varje månad, kanske ha sömnproblem för hur ekonomin ska gå ihop osv, medan man själv t.ex kan spara 10.000 i månaden, köper vad man känner för, går ut och käkar på lyxkrog stup i kvarten, åker på lyxsemester (själv givetvis, eller ned kompisar) osv... Allt för att rätt ska vara rätt... Nä, det är inte kärlek...

Om ena parten har mycket pengar att röra sig med och den andra lever på existensminimum, då kan jag inte förstå att man inte delar med sig lite. Oavsett om det finns barn i bilden eller inte. Snålhet och girighet är verkligen inte attraktivt...
    Jag har i mina inlägga skrivit att båda bör tjäna på att bli sambo, och då menar jag vardagslivet, mat, hyror, räkningar, bredband etc.
    Det är inte rimligt att den ena parten får högre kostnader för detta när han/hon flyttar in hos den andre.

När det gäller resor och restaurangbesök och andra nöjen är det helt OK att den som har råd bjuder den andre, eller att man helt enkelt stannar hemma i stället.
Svar på tråden Hur mkt kan jag förvänta mig att hon ska betala?