Anonym (Lön) skrev 2016-04-10 17:53:09 följande:
Det tankesättet förstår jag inte alls. Hur kan man påstå sig älska någon och sen glatt låta den personen vända på varenda krona i slutet av varje månad, kanske ha sömnproblem för hur ekonomin ska gå ihop osv, medan man själv t.ex kan spara 10.000 i månaden, köper vad man känner för, går ut och käkar på lyxkrog stup i kvarten, åker på lyxsemester (själv givetvis, eller ned kompisar) osv... Allt för att rätt ska vara rätt... Nä, det är inte kärlek...
Om ena parten har mycket pengar att röra sig med och den andra lever på existensminimum, då kan jag inte förstå att man inte delar med sig lite. Oavsett om det finns barn i bilden eller inte. Snålhet och girighet är verkligen inte attraktivt...
Jag har i mina inlägga skrivit att
båda bör tjäna på att bli sambo, och då menar jag vardagslivet, mat, hyror, räkningar, bredband etc.
Det är inte rimligt att den ena parten får högre kostnader för detta när han/hon flyttar in hos den andre.
När det gäller resor och restaurangbesök och andra nöjen är det helt OK att den som har råd bjuder den andre, eller att man helt enkelt stannar hemma i stället.