• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Flash Gordon

Det har gått fort på slutet.

Nu ligger Clinton och Trump lika i mätningarna och Trump leder till och med i några av dem, vilket innebär att Trump på några månader ätit in ett försprång på tvåsiffrigt antal procentenheter.

Dessutom är det nu fler som anser att Clinton är oärlig än som anser att Trump är det. Det är alltså Clinton som är den som amerikanska folket "dissar" mest. Inte Trump. En stor förändring i opinionen.

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/20/taking-trump-seriously-his-jump-in-polls-against-hillary-changes-media-mindset.html?intcmp=ob_article_sidebar_video&intcmp=obinsite

http://www.foxnews.com/politics/2016/05/23/polls-show-clinton-trump-tied-in-likely-november-matchup-record-un-favorability.html

• Flash Gordon

Hillary Clintons position gick just från "dålig" till "sämre":
    https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/05/25/hillary-clintons-email-problems-just-got-much-worse/?hpid=hp_hp-top-table-main_clintonemails-1030a-lede%3Ahomepage%2Fstory

Demokratiska tidningen Washington Post rapporterar om varför det som nu kommit fram i mejlskandalen försämrar hennes position avsevärt.

Det är utrikesdepartementets egen utredning som bland annat kommit fram till att hon brutit mot regelverket för hur man får hantera officiell information. Möjligen involverar detta även några direkta lagbrott.

Det är många, många lager på den här löken men bland annat så handlar det om att hon raderat 30000 mejl. Hennes server har dessutom utsatts för (åtminstone) hacker-försök. Det handlar även om att hon tidigare ljugit offentligt om saker som nu avslöjas.

Och så vidare ...

.

Samtidigt pågår fortfarande FBI:s undersökning mot henne för direkta brott i samband med den privata e-postservern hon använde.  

• nattuv
    Flash Gordon skrev 2016-05-25 22:33:15 följande:

Hillary Clintons position gick just från "dålig" till "sämre":
    ---
    Det är utrikesdepartementets egen utredning som bland annat kommit fram till att hon brutit mot regelverket för hur man får hantera officiell information. Möjligen involverar detta även några direkta lagbrott.
    ---.
    Samtidigt pågår fortfarande FBI:s undersökning mot henne för direkta brott i samband med den privata e-postservern hon använde.  

Det blir nog Trump. Sanders är nog för vänster och Clinton för nedsvärtad. Det kan bli en intressant mandatperiod.
  • flygrl
    Världsmedborgare skrev 2016-05-15 07:19:53 följande:
    Al Jazeera har fantasikt bra dokumentärer, eg märkligt att en kanal från Qatar kan hålla så hög nivå på allt dom gör. Jag kan omöjligt skaka av mig det faktum att den drivs av ett land som är så fjärran från demokrati och mänskliga rättigheter att jag ofta förväntar mig en kraftig vinkling av deras nyhetsinformation.
    Den finns förstås där, precis som hos alla nyhetskanaler, men dom är långt från utpräglat partiska, utan håller genomgående en sansad och informativ nivå.

En annan kanal som jag tror många ännu inte fått upp ögonen för är France24, den är engelskspråkig så inga problem med språket för de flesta idag.
    Den håller världsklass tycker jag, med ett lättsamt språkbruk och tonläge, vilket gör den rolig att se/lyssna på., och har heller inte proppats full med en massa reklam, som gör att jag snabbt tröttnar.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    Jag har också svårt fatta hur ett land som Qatar kan ha en så bra kanal som Al Jazeera. Jävligt konstigt ärligt talat.

France24 har jag kollat lite på efter ditt tips. Verkar vettig. Tack! :)
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-15 09:48:14 följande:
    Nä, inte "samtidigt". Uttalandet nedan är senare. Ett förtydligande.
    .

"David Duke is a bad person, who I disavowed on numerous occasions over the years," Trump said on MSNBC's "Morning Joe."
    "I disavowed him. I disavowed the KKK," Trump added. "Do you want me to do it again for the 12th time? I disavowed him in the past, I disavow him now."

Där har du svaret på det du undrar över. För du var vad ordet "disavow" betyder, va?

För tredje gången.

Nu vet du.
    I hear ya! ;) Ja, jag vet vad disavow betyder. "Förkasta, inte villa kännas vid" enligt Google Translate.
    Jag hoppas du har rätt om Trump. :/
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-22 08:27:27 följande:

Det här har alltså varit i nyheterna i USA sedan över ett år tillbaka nu men inte rapporterats i Sverige:
    http://www.usapoliticstoday.com/why-was-bill-clinton-at-child-molesters-private-island-12-times/

http://www.foxnews.com/us/2016/05/13/flight-logs-show-bill-clinton-flew-on-sex-offenders-jet-much-more-than-previously-known.html?cmpid=NL_fntop

http://nypost.com/2015/02/14/bill-clintons-libido-threatens-to-derail-hillary-again/
    .

En historia om mäktiga män och unga flickor. En del så unga som 12 år.

Den miljardär som hållit i hela arrangemanget gör sedan en hemliga deal med myndigheterna och kommer undan väldigt lätt med 18 månaders fängelsse och 12 månaders husarrest.

En av de inblandade: Bill Clinton.

Till Hillary Clintons stora förtret. 

.
    Bara det som idag GÅR att faktiskt bevisa när det gäller Bill Clintons inblandning i detta är tillräckligt för att det amerikanska folket skall komma ihåg Monica Lewinsky och fundera på om de verkligen vill ha den mannen till bak i Vita Huset igen.

Omg...vilken f*****g soppa. Air F**k One liksom. Äckel gubbar!
    Clintons verkar inte va nåt winning team för tillfället.
  • nihka
    flygrl skrev 2016-05-27 16:14:36 följande:
    Omg...vilken f*****g soppa. Air F**k One liksom. Äckel gubbar!
    Clintons verkar inte va nåt winning team för tillfället.
    Låt oss vara lite realistiska nu. Det spelar ingen roll vad motståndet eller motståndets spouse gör eller har gjort, Trump är fortfarande det största skämtet. Och kommer inte längre än en rebellisk tanke.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?