• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:29:47 följande:
    Vi är nog många som vill se en kvinna som president. Samtidigt går det inte att komma ifrån att Hilay är en gammal privligerad kärring vars poltiska kariär lämnar mycket att önska. Hon är inte ens hälften så klok som Obama. Tvärtom mycket falig. 

Låt oss vänta på en klok kvinna istället!
    Eftersom det inte finns någon klokare kvinna än Hillary Clinton som är ett alternativ till Trump så är det inte så klokt att vänta på något klokare när alternativet till Clinton inte är klokt.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Flash Gordon
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:31:52 följande:
    Mäkliga källor som vanligt! Hur bestämdes procentenheten menar du? Jag vill mena att det är 60/40 i Tumps favör i detta nu!
    Det är i stort sett dött lopp mellan Hillary och Trump. Hillary har tappat en jätteledning. Hon ledde med 24% för ett knappt år sedan:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

.

Faktum är att Sanders har en bättre chans mot Trump, enligt mätningarna. Han leder fortfarande med tvåsiffrigt över Trump:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_sanders-5565.html
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:29:47 följande:
    Vi är nog många som vill se en kvinna som president. Samtidigt går det inte att komma ifrån att Hilay är en gammal privligerad kärring vars poltiska kariär lämnar mycket att önska. Hon är inte ens hälften så klok som Obama. Tvärtom mycket falig. 

Identitetspolitik. Hellre en dålig kvinna. Bara det är en kvinna. Könet är avgörande.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2016-05-29 00:54:37 följande:
    Det vore absolut mer betryggande med noll procent, men USA har inte noll procent idioter.
    Dessvärre inte.

Trump är ju så extrem att inte ens särskilt många av SD:s riksdagsledamöter såg honom som det bästa av alternativen när frågan ställdes till riksdagsledamöterna.

Framgår ju även av omröstningen i den här tråden där det väl främst är skrikhögern som lockas av Trump.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-29 10:59:13 följande:
    Eftersom det inte finns någon klokare kvinna än Hillary Clinton som är ett alternativ till Trump så är det inte så klokt att vänta på något klokare när alternativet till Clinton inte är klokt.
    Trump är ett sundare alternativ. Inte minst långsiktigt. Det kommer ta många år tills en ny kvinna blir vald till president om amerikanerna nu röstar fram Hilary.

Det värsta som kan ske om Trump blir president och visar sig vara en total katastrof är ett uppsving för demokraterna efter fyra år.

Jag vill dock mena att Trump kan göra hyfsat ifrån sig! Skicklig politiker och inget sämre CV än övriga kandidater.
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-29 11:42:44 följande:
    Dessvärre inte.

Trump är ju så extrem att inte ens särskilt många av SD:s riksdagsledamöter såg honom som det bästa av alternativen när frågan ställdes till riksdagsledamöterna.

Framgår ju även av omröstningen i den här tråden där det väl främst är skrikhögern som lockas av Trump.
    Han spelar enkom ett politiskt spel. Det verkar gå dig förbi! Av de republikaner som ställde upp är han en av de mest liberala.

Gubben var länge demokrat och ansågs ha sunda åsikter, om än något av en brat. Trump gör bara det spm krävs för att vinna. Precis som Hilary. Men hon är inte lika skicklig!
  • Konstatera
    Flash Gordon skrev 2016-05-29 11:08:07 följande:
    Det är i stort sett dött lopp mellan Hillary och Trump. Hillary har tappat en jätteledning. Hon ledde med 24% för ett knappt år sedan:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_clinton-5491.html

.

Faktum är att Sanders har en bättre chans mot Trump, enligt mätningarna. Han leder fortfarande med tvåsiffrigt över Trump:
    http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/us/general_election_trump_vs_sanders-5565.html
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:29:47 följande:Vi är nog många som vill se en kvinna som president. Samtidigt går det inte att komma ifrån att Hilay är en gammal privligerad kärring vars poltiska kariär lämnar mycket att önska. Hon är inte ens hälften så klok som Obama. Tvärtom mycket falig. 

Identitetspolitik. Hellre en dålig kvinna. Bara det är en kvinna. Könet är avgörande.
    Jo trenden är tydlig och Trump kommer fortsätta underhålla medierna fram till valdagen. Jag ser inte Hilary bryta Trumps enorma momentum!

Sanders ligger bättre till, delvis eftersom han uppfattas som ärlig och rak. Men också delvis eftersom han aldrig riktigt ansetts vara den som ska utmana Trump. Den minst populära kandidaten brukar alltid vinna head to head mätningar. Vi såg det med Kasich och vi ser det med Sanders.
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-29 14:02:37 följande:
    Han spelar enkom ett politiskt spel. Det verkar gå dig förbi! Av de republikaner som ställde upp är han en av de mest liberala. Gubben var länge demokrat och ansågs ha sunda åsikter, om än något av en brat. Trump gör bara det spm krävs för att vinna. Precis som Hilary. Men hon är inte lika skicklig!
    Du menar att han ljuger när han påstår att det första han kommer att göra är att bryta överenskommelsen i klimatavtalet.

Det kanske inte spelar så stor roll för dig men för mig har det stor betydelse och jag tror inte att han ljuger på den punkten.

Däremot så kan jag tänka mig att hans isolationistiska syn på omvärlden främst kommer att slå mot USA, men risken för ett handelskrig med Trump som president är påtaglig.
  • nihka
    Konstatera skrev 2016-05-29 03:31:52 följande:
    Mäkliga källor som vanligt! Hur bestämdes procentenheten menar du? Jag vill mena att det är 60/40 i Tumps favör i detta nu!
    Vad som verkligen är märkligt är att du uttalar dig om källors märklighet utan att ens ha tittat på dem. Det går väl av bara farten för dig som vanligt!
  • Konstatera
    nihka skrev 2016-05-29 19:46:35 följande:
    Vad som verkligen är märkligt är att du uttalar dig om källors märklighet utan att ens ha tittat på dem. Det går väl av bara farten för dig som vanligt!
    Jag är mycket bra på att selektivt bläddra mellan relevanta källor. Den statistik du presenterar kan omöjligt vara mycket annat än trams!

Du verkar som vanligt misslyckas med att sätta fingret på din samtid. Det du för fram är totalt irrelevant!
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-29 17:01:12 följande:
    Du menar att han ljuger när han påstår att det första han kommer att göra är att bryta överenskommelsen i klimatavtalet.

Det kanske inte spelar så stor roll för dig men för mig har det stor betydelse och jag tror inte att han ljuger på den punkten.

Däremot så kan jag tänka mig att hans isolationistiska syn på omvärlden främst kommer att slå mot USA, men risken för ett handelskrig med Trump som president är påtaglig.
    Han har sagt att det första han ska göra ett x antal gånger nu. Först sa han att USA bör omförhandla klimatavtalet men har nu ändrat sig. Trump trycker på rätt knappar och skapar därför rubriker. Han har ingen reell makt, än! Smart!

Jag tror att Trump kommer behöva anpassa sig när han väl vunnit. Precis som Obama. Du vinner inga val på realism eller rationalitet!

Sedan. Hur jag än vrider och vänder på det så har Hilary varit delaktig i att skapa vår tids största kaos IOM invasionen av Irak som indirekt lett till ex dagens flyktingsströmmar och en numer omöjlig situation i regionen.

Otroligt att folk har fortsatt förtroende för en människa med ett sådant urkasst omdöme. Men det är min värld det!
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?