• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 07:57:02 följande:
    Jag läster slarvigt och i sammanhanget det skrevs så trodde jag att du var något uppseendeväckande på spåren.

Vilka är dessa "alla andra" du refererar till? Liberal vänstermedia?

Nä. Vare sig Fox News, ELLER Washington Times, Wall Street Journal och NY Post är en del av den sortens "alla andra". 

Däremot är ovan nämnda media en naturlig del av det amerikanska medie-landskapet. Bara till höger om mitten och konservativa. Delvis täcker de andra områden och de ger ofta en annan infallsvinkel på saker och ting.

Exempelvis brukar konservativ media ofta ha en särskild sektion "military" eller "security" eller liknande för den typen av artiklar. Något som mestadels saknas i liberal media.

Min uppfattning är även att konservativ media oftare diskuterar grundläggande konstitutionella frågor (tex Second Amendment - right to bear arms) än vad liberal media gör.

.
    Istället för att försöka göra lustiga poänger om Nordkorea, Avpixlat och Grönköping VECKOBLAD kan du på ett seriöst sätt visa på vad du anser vara fel och vinklat med följande tre toppnyheter på Fox News just nu:

www.foxnews.com/us/2016/05/09/penn-state-sett...

www.foxnews.com/politics/2016/05/08/trump-bli...

www.foxnews.com/us/2016/05/08/nyc-educator-wh...

En av dessa handlar till och med om tråden tema: valet i USA och hur Trump kanske har börjat röra sig mot mitten.
    Foxnews är kanalen som alla andra större nyhetskanaler undviker så långt det bara går, helt enkelt för att dom är en renodlad propaganda kanal för den kristna tokhögern i USA.
    Det har inget med "vänster" att göra, det är tokhögern som som i vanlig ordning kallar alla motståndare för "vänster".

Och Foxnews är klart jmf-bara med Avpixlat, så vill du själv bli tagen på allvar, undvik att ange Foxnews som källa.
    Det finns massor med andra nyhetskanaler, som har en mer nyanserad och trovärdig nyhetsförmedling, använd dig samtidigt av flera , och bilda dig sen en uppfattning om vad som kan vara sant.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    nattuv skrev 2016-05-08 21:50:55 följande:
    Nja nu är det inte jag utan de som gått igenom befintlig statistik som har kommit fram till de slutsatserna.

Människor är helt enkelt usla på att förutse framtiden och bortse från sina egna förutfattade meningar. Algoritmer däremot använder sig bara av fakta och de jämförelser som finns visar att det i längden är bättre att förlita sig på en algoritm än på en människa.

Visst det är möjligt att de som forskat på området har fel och du har rätt men jag skulle inte sätta pengarna på dig.

Äh, det är skitsnack, algoritmer bygger på vad som hänt historisk, och det fungerar uruselt i världsekonomin idag.
    Förklaringen är lika enkel som självklar, den bygger på historiska fakta, som i en så snabbt föränderlig värld inte kan fungera, just för att dessa data inte finns tillgängliga förrän dom hänt.

För att det ska fungera någorlunda, så behövs det en långt mer statisk värld, den som fanns tidigare, men idag är det så snabba och tvära kast att det oftast blir helt fel.

Och det är bl.a därför det riktas så mycket kritik mot fonder som påstås skötas aktivt, men som i själva verket inte kan uppvisa någon aktivitet från fondförvaltarna.
    Så den sk aktiva fondförvaltningen är mest en bluff, och fonderna sköts på samma sätt som en indexfond.., i bästa fall.

Ska det bli bra förvaltning så krävs massor med kunskap ochn insikt om branschen man är satt att bevaka, och kunna agera blixtsnabbt, annars lär de flesta bransch-index fungera bättre

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • nattuv
    Flash Gordon skrev 2016-05-09 07:57:02 följande:
    En av dessa handlar till och med om tråden tema: valet i USA och hur Trump kanske har börjat röra sig mot mitten.
    Apropå röra sig mot mitten.

Jag läste jag en bok om beteendevetenskap (nån amerikansk bok vars titel jag inte lagt på minnet). Där togs det bland annat upp att det i primärvalen var viktigt att locka till sig extremgrupperna inom partiet eftersom just extremgrupperna var mer benägna att rösta i primärval.

När det sedan kom till det riktiga valet så var den bästa strategin att tona ner det extrema och röra sig mot mitten för att inte stöta bort någon grupp och på så sätt få med sig majoriteten.
  • Flash Gordon
    Världsmedborgare skrev 2016-05-09 08:44:11 följande:
    Foxnews är kanalen som alla andra större nyhetskanaler undviker så långt det bara går,
    Och det har du förstås länkar på som bevisar för det är väl inte bara lösryckt tyckande från din sida?

Istället för att försöka hitta på en massa koppling och blame-gamea, ta nu och visa på vad du anser är fel i de tre huvudartiklarna från deras förstasida som jag länkade ovan. 

En konkret sak för att stödja dina åsikter istället för det där epitetsättandet.
    .

Det är just för att "etablissemanget" och vänsterfolk har betett sig som du gör nu som de inte fattat ett smack av Trumps framgångar.
  • Flash Gordon
    nattuv skrev 2016-05-09 09:03:32 följande:
    Apropå röra sig mot mitten.

Jag läste jag en bok om beteendevetenskap (nån amerikansk bok vars titel jag inte lagt på minnet). Där togs det bland annat upp att det i primärvalen var viktigt att locka till sig extremgrupperna inom partiet eftersom just extremgrupperna var mer benägna att rösta i primärval.

När det sedan kom till det riktiga valet så var den bästa strategin att tona ner det extrema och röra sig mot mitten för att inte stöta bort någon grupp och på så sätt få med sig majoriteten.
    Så är det.

Det är inte demokraternas väljare som Trump behövde vinna över i primärvalet. Och vice-versa.

Sedan gäller det att röra sig mot i mitten inför själva presidentvalet för att vinna över de väljare som står i mitten och tvekar.
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-09 08:55:19 följande:

Äh, det är skitsnack, algoritmer bygger på vad som hänt historisk, och det fungerar uruselt i världsekonomin idag.
    Förklaringen är lika enkel som självklar, den bygger på historiska fakta, som i en så snabbt föränderlig värld inte kan fungera, just för att dessa data inte finns tillgängliga förrän dom hänt.

För att det ska fungera någorlunda, så behövs det en långt mer statisk värld, den som fanns tidigare, men idag är det så snabba och tvära kast att det oftast blir helt fel.

Och det är bl.a därför det riktas så mycket kritik mot fonder som påstås skötas aktivt, men som i själva verket inte kan uppvisa någon aktivitet från fondförvaltarna.
    Så den sk aktiva fondförvaltningen är mest en bluff, och fonderna sköts på samma sätt som en indexfond.., i bästa fall.

Ska det bli bra förvaltning så krävs massor med kunskap ochn insikt om branschen man är satt att bevaka, och kunna agera blixtsnabbt, annars lär de flesta bransch-index fungera bättre

Som sagt det är möjligt att du vet bättre än alla andra men det skulle jag inte vilja sätta mina sparpengar på. Det finns för övrigt även forskning där de jämfört olika strategier och resultat i realtid. Inte i något fall har experterna lyckats särskilt bra i längden.

För den som till skillnad från Världsmedborgare är intresserad av vetenskap så bör en sökning på Behavioral Science möjligen med tillägget Economics kunna leda vidare till några relevanta boktips.
  • Anton Chigurh
    nattuv skrev 2016-05-09 09:22:22 följande:
    Som sagt det är möjligt att du vet bättre än alla andra men det skulle jag inte vilja sätta mina sparpengar på. Det finns för övrigt även forskning där de jämfört olika strategier och resultat i realtid. Inte i något fall har experterna lyckats särskilt bra i längden.

För den som till skillnad från    Världsmedborgare   är intresserad av vetenskap så bör en sökning på Behavioral Science möjligen med tillägget Economics kunna leda vidare till några relevanta boktips.
    Hehe....chzygrin
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh
    Världsmedborgare skrev 2016-05-09 08:44:11 följande:
    Foxnews är kanalen som alla andra större nyhetskanaler undviker så långt det bara går, helt enkelt för att dom är en renodlad propaganda kanal för den kristna tokhögern i USA.
    Det har inget med "vänster" att göra, det är tokhögern som som i vanlig ordning kallar alla motståndare för "vänster".

Och Foxnews är klart jmf-bara med Avpixlat,

så vill du själv bli tagen på allvar,

undvik att ange Foxnews som källa.

Det finns massor med andra nyhetskanaler, som har en mer nyanserad och trovärdig nyhetsförmedling, använd dig samtidigt av flera , och bilda dig sen en uppfattning om vad som kan vara sant.
    Aaah, så nedanstående citerade fakta är bara att bortse ifrån, VMB.!!!  

Eller...

"In primetime and total day ratings for the week of April 15 to 21, 2013, Fox News, propelled by its coverage of the Boston Marathon bombing, was the highest-ranked network on U.S. cable television"

"During the final week of the campaign for the United States elections, 2014, Fox News had the highest ratings of any cable channel, news or otherwise. On election night itself, Fox News' coverage had higher ratings than that of any of the other five cable or network news sources among viewers between 25 and 54 years of age"

https://en.wikipedia.org/wiki/Fox_News_Channel

MHV /Anton penguinpush
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • EnAnonumius

Blev Hillary ner jag tog det där testet som lades in i #1.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Världsmedborgare

Flash Gordon skrev 2016-05-09 09:18:23 följande:
    Och det har du förstås länkar på som bevisar för det är väl inte bara lösryckt tyckande från din sida?

Istället för att försöka hitta på en massa koppling och blame-gamea, ta nu och visa på vad du anser är fel i de tre huvudartiklarna från deras förstasida som jag länkade ovan. 

En konkret sak för att stödja dina åsikter istället för det där epitetsättandet.
    .

Det är just för att "etablissemanget" och vänsterfolk har betett sig som du gör nu som de inte fattat ett smack av Trumps framgångar.
    Jag undviker länkar, som du vet, och vad gäller Foxnews behövs inget länkande alls, det är vad "alla" ändå vet.

Trumps framgångar är en protest mot etablissemanget, ja, och därmed så är vi ense om att det inte handlar om politik.
    Och att rösta populistiskt är väldigt farligt, just för att det politiska innehållet saknas, eller rättare sagt, ett politiskt innehåll som är genomförbart.

Tar vi Trump:s idéer om att flytta tillbaka tillverkningen från Kina till USA, så skulle det vara en katastrof för USA:s större föeretag.
    Med deras kapacitet så skulle de kostnadsökningar det skulle medföra, att dom skulle få mycket svårt att hävda sig internationellt, vilket givetvis skulle ge Kina och Indien t.ex, en ordentlig boost.
    Och vad de skulle betyda för den amerikanska ekonomin behöver knappast kommenteras.

Vad USA behöver är inte en galen protektionist, för med USA:s kapacitet inom industri och produktion, så skulle det betyda att företagen tvingas minska sin produktion, med massarbetslöshet som följd.

Efter punkt på punkt, så är Trump:s idéer inte genomförbara, dom liknar inte så lite av Nordkoreas och Rysslans idioti, d.v.s "kan själv" och ingen ska lägga sig i.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?