• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-07 22:03:42 följande:
    Nu har du problem med läsförmågan igen. Har du någon uppfattning om orsaken till din problematik?

Jag har inte påstått att han är en värdelös affärsman. Du kanske önskar att jag påstått detta så mycket att det framstår som ett faktum, men inte desto mindre har jag bara påstått att han tog över pappa Freds fastighetsimperium.

Gå gärna tillbaka i tråden så kan du se att jag har rätt. Skämmas behöver du inte göra, men däremot är det trevligare om du lär dig debattera mot de åsikter och fakta som framförs, inte de som du önskar hade framförts.

Lycka till, Konstatera!
    Inte alls. I detta fall klumpade jag ihop dig med världsmedborgaren som påstod att Trump är en helt värdelös affärsman. Notera att jag skrev Ni och inte Du. Ni är av samma skrot och korn,. 

Du skriver dock att Donald Trump inte skapat sin egen förmögenhet. Står du fast vid det? Och isf har Hilary Clinton skapat sin egen förmögenhet?
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-07 22:12:34 följande:
    Inte alls. I detta fall klumpade jag ihop dig med världsmedborgaren som påstod att Trump är en helt värdelös affärsman. Notera att jag skrev Ni och inte Du. Ni är av samma skrot och korn,. 

Du skriver dock att Donald Trump inte skapat sin egen förmögenhet. Står du fast vid det? Och isf har Hilary Clinton skapat sin egen förmögenhet?
    Jo, jag såg det. Vill du att jag ska börja klumpa ihop dig med Flash Gordon Skrattande

Jag har ingen aning om Clintons föräldrars förmögenhet. Du brister i stringens igen, Konstatera.

Vad jag påstod är att jag är förvånad att så många lockas av Trumps budskap, eftersom (att) jag anser att det borde vara mycket slagkraftigare om det framfördes av en "self-made man", vilket Donald Trump inte är i och med att han ärvde pappas fastighetsimperium.

Ett tips. Ska du vara stringent så är det detta du ska anmärka på och då argumentera för att jag har fel på den punkten - alltså att budskapet lika väl eller kanske bättre kan framföras av någon som ärvt pappas fastighetsimperium.

Lycka till, Konstatera. Jag kan hjälpa dig med relevanta motargument till min tes om du känner dig fattig på sådana  Skrattande
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA

www.dailymail.co.uk/news/article-3578088/Dark-tales-molesting-beauty-queens-raping-ex-wife-Claims-racism-cosying-mafia-gets-closer-White-House-TRUMP-stripped-bare.html

Trump is certainly not a self-made man. The brash, pugnacious 69-year-old tycoon and reality TV star was the fourth of five children of one of New York’s most successful property developers, multi-millionaire Fred Trump and his Scottish-born wife, Mary.

• Konstatera
    FDFMGA skrev 2016-05-07 22:34:01 följande:
    Jo, jag såg det. Vill du att jag ska börja klumpa ihop dig med Flash Gordon Skrattande

Jag har ingen aning om Clintons föräldrars förmögenhet. Du brister i stringens igen, Konstatera.

Vad jag påstod är att jag är förvånad att så många lockas av Trumps budskap, eftersom (att) jag anser att det borde vara mycket slagkraftigare om det framfördes av en "self-made man", vilket Donald Trump inte är i och med att han ärvde pappas fastighetsimperium.

Ett tips. Ska du vara stringent så är det detta du ska anmärka på och då argumentera för att jag har fel på den punkten - alltså att budskapet lika väl eller kanske bättre kan framföras av någon som ärvt pappas fastighetsimperium.

Lycka till, Konstatera. Jag kan hjälpa dig med relevanta motargument till min tes om du känner dig fattig på sådana  Skrattande
    Jag beskrev varför det inte alls är märkligt att Trump går framåt. Alternativet är inte särskilt lockande. Här hade du haft en utomordentlig möjlighet att försvara Hilary Clinton. Men icke! 

Jag tror inte att folk primärt röstar på Trump för att han är en "self made man". Du verkar fått för dig att folk tror att han föddes i slummen. Det är inte grejen. Jag tror att folk röstar på Trump eftersom de är så fasligt trötta på rådande etablisemang. Hilary Clinton är en gammal moderat kärring som i åratal spelat ett politiskt spel, vilket blir uppenbart i kontrast till Sanders som lyckas engagera unga och pigga. Trump är förvisso konservativ, men likväl finansierar han sin egna kampanj och med hjälp av smärre donationer signerat civila aktörer. 

Klart det är lockande för den som är trött på amerikansk politik. 

.  
  • FDFMGA
    Konstatera skrev 2016-05-07 23:09:10 följande:
    Jag beskrev varför det inte alls är märkligt att Trump går framåt. Alternativet är inte särskilt lockande. Här hade du haft en utomordentlig möjlighet att försvara Hilary Clinton. Men icke! 

Jag tror inte att folk primärt röstar på Trump för att han är en "self made man". Du verkar fått för dig att folk tror att han föddes i slummen. Det är inte grejen. Jag tror att folk röstar på Trump eftersom de är så fasligt trötta på rådande etablisemang. Hilary Clinton är en gammal moderat kärring som i åratal spelat ett politiskt spel, vilket blir uppenbart i kontrast till Sanders som lyckas engagera unga och pigga. Trump är förvisso konservativ, men likväl finansierar han sin egna kampanj och med hjälp av smärre donationer signerat civila aktörer. 

Klart det är lockande för den som är trött på amerikansk politik. 

.  
    Nu, brister du i stringens igen. Jag har inte påstått att folk tror att han föddes i slummen. Jag har påstått att jag anser att hans budskap skulle passa bättre att framföras av en person som kunde påstå att han börjat med två tomma händer för att sedan bygga upp ett fastighetsimperium.

Jag tycker det är synd att den som kommer att stå mot Trump av många uppfattas som så osympatisk. Jag anser att Trumps oberäknelighet gör honom potentiellt livsfarlig.

Jag hade hellre sett den där bigotta bibelsvingaren från Texas som republikansk kandidat och potentiell president eller till och med den där förfärliga Tee-partymänniskan från Alaska som figurerade inför förra valet.
  • enlitentjej

Bernie Sanders är det enda vettiga alternativet. Han är den enda kandidaten som inte ljuger och vänder kappan efter vinden. Bernie är en av få som verkligen förstår vilka problem USA står inför och hur dessa ska lösas. Han är även ute efter vad som är bäst för det amerikanska folket. Både Hillary och Trump verkar fokusera mer på vad som är bäst för stora företag och för den politiska eliten. Att Bernie dessutom är en helskön snubbe som verkar ha oerhört sunda värderingar är bara ett stort plus.

Att Trump skulle bli en bra president är bara ett dåligt skämt. Han vet inte ens själv vad han vill och är både rasist och sexist.

• flygrl
    Flash Gordon skrev 2016-05-06 06:12:22 följande:
    Fast det gör de ju i praktiken inte och det har de heller aldrig gjort med republikanska kandidater. Stöttat dem alltså. Bara runt var tionde svart stödjer Trump men det är ingen skillnad mot för hur det alltid ser ut.

Samma med latinos.  Bara runt 20% av dem stödjer republikanerna. De utgör dessutom bara knappt 10% av de röstberättigade, så i själva verket har det aldrig varit särskilt många latino-röster på republikanerna genom historien.

Varför folk i övrigt har förtroende för honom?

Kanske för att de ser en annan bild än den som du sett och tagit intryck av? (läs amerikansk media när du funderar över saker som händer i USA)

Kanske för att de är, som jag skrivit ovan, så förbenat urless på alla de "normala" politikerna?

För att de faktiskt håller med om att det behövs en mur emot Mexiko?

För att de faktiskt vill höra någon säga att han skall försöka ta tillbaka jobben till USA?

.
    I skenet av detta blir då Trumps ointresse för KKK (för det var ju hans "brott" - att han ansågs inte starkt nog ha fördömt KKK:s ledare David Duke när frågan kom på tal) kanske en mindre sak, tror du inte?

I valet mellan att få jobben tillbaka till USA eller hans relativa ointresse för KKK-frågan kanske folk prioriterar jobben?

.
    Blir han president?

Vet inte.

Men jag skulle inte bli förvånad om han vinner. Kom ihåg att Hillary Rodham Clinton är lika illa omtyckt, om inte värre, av stora delar av det amerikanska folket.

Valet står mellan två väldigt polariserande kandidater och jag skulle inte satsa alla mina pengar på att det blir hon som är symbolen för det korrupta etablissemanget som tar hem den striden. Särskilt inte om hon samtidigt kommer att åtalas för brott mot rikets säkerhet under den kommande valkampanjen.

.
    Och det är samma folk som idag säger att "Trump kommer aldrig ..." som en gång i tiden sade att "SD kommer aldrig ..."

Värt att tänka på.
    Du missförstår mig. Jag tycker det e viktigt att medborgarna kan känna förtroende för presidenten att han står upp för allas grundläggande människovärde och rättigheter oavsett ras, religion mm. Och det också oavsett vilken kandidat man röstat på.

Hen ska va alla amerikaners president och inte bara sina egna väljares. Trump kan förstås inte hindra white supremacists från och rösta på honom MEN han borde åtminstone tydligt dra en gräns mot KKK och visa han inte vill förknippas med dom. Och han borde också uttrycka sig mer nyanserat om tex. latinos än han gjort.

Jag tycker Trump e vårdslös och okänslig i sina uttalanden. Särskilt mot bakgrund av USAs historia med slaveri, raslagar mm.
    Det måste finnas en gräns också för va en slugger häver ur sig för och vinna röster.

Men kanske e det bara jag som känner obehag över Trumps attityd i dom här frågorna. Verkar fan så

Sen gillar jag USA & köper inte allt som sägs om landet i svenska media. Jag försöker kolla på amerikansk media för få en mer nyanserad bild.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?