• DenNamnbitne

Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?

Nu när det inte händer så särskilt mycket i den svenska partipolitiken så är det desto mer intressant att vända blickarna mot väst. Om du var amerikan och fick rösta i höst, vem skulle det bli på då? Jag har valt att ta med de som fortfarande har en chans att bli valt i slutändan även om vissa av dessa inte har så jättestor chans. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-03-01 13:34
    Även om man aldrig ska låta test avgöra ens beslut så är det kul att se vad de utvisar. Här ett intressant test som man kan göra en enkel version av eller en utökad:
    www.isidewith.com

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?
  • Flash Gordon
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:57:22 följande:
    Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

.
    Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

www.foxnews.com/

www.washingtonpost.com/

Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

.

Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:
    www.npr.org/
    Washington post är vänster och demokraternas.

.
    Washington Times är republikansk:

http://www.washingtontimes.com/

.
    *det borde finnas en editera-funktion*
  • Konstatera
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 08:27:40 följande:
    Men skärp dig, alla vet väl hur det gått med hans projekt, det behövs ingen speciell insyn för att se när företag går överstyr, och projekt havererar.
    Dessutom räcker det med att höra hans eget svammel om sina affärer, för att veta att utan andras hjälp, så skulle han ha varit utfattig idag.

I jmf med alla andra bra affärsmän, så är han en nolla, som inte ens borde få kallas affärsman.
    Han är en skrävlare, som haft turen att få ärva och överta pappans rådgivare, utan dom hade han som sagt varit utfattig.
    Finns ingen affärsman som kan lyckas på egen hand. Utan andras hjälp har du ingen att göra affärer med. Jag tror knappast att någon tagit sig dit dem är idag utan hjälp från andra. Jag tror ex inte att Hilary hade varit en utmanare till presidentposten utan en god bakgrund eller en make som tidigare varit president. 

Jag tycker att du är rätt pinsam i det att du baserar dina uttalanden på kontrafaktiskta spekulationer. Jag vill nog påstå att Donald Trump är kapabel till att klara sig ganska bra. 

Vilka andra affärsmän tänker du på som är fantastiska? Är Bill Gates världens bästa affärsman? Du kan inte mäta kompetens i hur rik personen är. Olika branscher har olika förutsättningar.. Donalds främsta bedrift är inte hur pass mycket pengar han tjänat, utan på sättet han marknadsfört namnet Trump. Namnet Trump var inte känt utanför New York, Brooklyn innan Donald tog över. 

Det är även Donalds känsla för marketing som räddat företaget. Det går upp och ned i fastighetsbranschen, men tackvare ett starkt varumärke har banker och investerare vågat investera i företaget även i tuffa tider. Då jag tror att varumärket är så pass starkt och även kommer överleva under en lång tid, så är det mycket märkligt att påstå att han är en värdelös affärsman.

Ett starkt varumärke säkrar dina barn och dina barnbarns barns framtid. Sedan finns det säkerligen mer kortsiktiga lösningar som genererar mer pengar, som verkar vara din definition av en god affärsutveckling.   
  • Världsmedborgare
    flygrl skrev 2016-05-08 11:03:32 följande:
    Jag förstår problemet men tycker ändå tex. NY Times, Washington Post och LA Times har intressanta artiklar. CNN e väl också seriösa. Sen e jag väl inte så imponerad av allt svenska media gör heller. Deras bevakning av vad som händer i "orten" tex. mitt Norra Botkyrka e värdelös. Om det ens bevakas smile4.gif Finns det amerikanska media du kan rekommendera? Flash Gordon kanske också har tips & komma med?
    Jovisst, dom är bra på många sätt, men det räcker inte för att ge en helhetsbild av det som händer ute i Världen, där är europeisk media och även Al Jazeera långt bättre att förmedla till allmänheten.

Blanda nu inte ihop det politisk vinkling, det blir det alltid sett från betraktarens sida.

Och det är knappast nån som inte är medvetna om medel Smith:s okunnighet om sin omvärld, det brukar ibland skämtas om det även i USA:s tv.

Jag har bott i Västafrika, och förvåndes över att "vanligt folk" var så medvetna om det som händer runt om i Världen, trots avsaknaden av nyhetsförmedling.
    Jag antar att dom är mer nyfikna och vetgiriga, och inte blivit söndermatade som amerikanerna blivit, och nu även vi europeer visar tendens att bli.

Och jag tycker det börjar gå fort utför i Europa, och jag kan inte se annat än att det beror på de sk sociala medierna.., folk fastnar, antar jag, på de ställen dom trivs bäst, så den kritiska granskningen hamnar allt mer i skymundan.
    Det blir allt mindre eget tyckande, och allt mer av värdelöst länkande till "sanningen".
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:44:28 följande:
    Och Trump har ... vadå ... när det gäller KKK?

Vad exakt är det du vänder dig emot?
    Tja vad tycker u om att dom gett bidrag, och Trump påstår att han inte vet tillräckligt om dom för att kommentera det.
    Och det ska komma från USA:s ev blivande President...
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Flash Gordon skrev 2016-05-08 11:57:22 följande:
    Tja, du nämner vänster-sidan av amerikansk media. De har också svårt att förstå Trump och kallar honom allt möjligt elakt. Lite som DN, TV4 och Aftonbladet mot SD här i Sverige - för att göra en jämförelse.

.
    Vill du verkligen förstå vad det är som ger Trump framgång skall du läsa sidor som jag länkat ovan. Sådant som

www.foxnews.com/

www.washingtonpost.com/

Media som hänger ihop med den konservativa sfären. Med republikanerna.

Det är där som du under åratal kan ha läst om kritiken mot det nuvarande systemet och den nuvarande landningen. Det är där folk yttrat det missnöje som nu ger Trump alla dessa röster.

.

Det närmaste du kommer en amerikansk public service är nog National Public Radio skulle jag tro:
    www.npr.org/
    Jisses.., Foxnews.., ja det är ju ungefär som att länka till avpixlat.
    Den kristna tokhögerns egen kanal som inte ens kan kallas för nyhetskanal, utan är renodlad propaganda av värsta sort.
  • Världsmedborgare
    Konstatera skrev 2016-05-08 13:47:34 följande:
    Finns ingen affärsman som kan lyckas på egen hand. Utan andras hjälp har du ingen att göra affärer med. Jag tror knappast att någon tagit sig dit dem är idag utan hjälp från andra. Jag tror ex inte att Hilary hade varit en utmanare till presidentposten utan en god bakgrund eller en make som tidigare varit president. 

Jag tycker att du är rätt pinsam i det att du baserar dina uttalanden på kontrafaktiskta spekulationer. Jag vill nog påstå att Donald Trump är kapabel till att klara sig ganska bra. 

Vilka andra affärsmän tänker du på som är fantastiska? Är Bill Gates världens bästa affärsman? Du kan inte mäta kompetens i hur rik personen är. Olika branscher har olika förutsättningar.. Donalds främsta bedrift är inte hur pass mycket pengar han tjänat, utan på sättet han marknadsfört namnet Trump. Namnet Trump var inte känt utanför New York, Brooklyn innan Donald tog över. 

Det är även Donalds känsla för marketing som räddat företaget. Det går upp och ned i fastighetsbranschen, men tackvare ett starkt varumärke har banker och investerare vågat investera i företaget även i tuffa tider. Då jag tror att varumärket är så pass starkt och även kommer överleva under en lång tid, så är det mycket märkligt att påstå att han är en värdelös affärsman.

Ett starkt varumärke säkrar dina barn och dina barnbarns barns framtid. Sedan finns det säkerligen mer kortsiktiga lösningar som genererar mer pengar, som verkar vara din definition av en god affärsutveckling.   
    Han har ju lyckats sämre än vilken medel Smith som helst, han når inte ens upp till index, och dit når alla utan att behöva lyfta ett finger.
    Dessutom har han nu genom att glappa och smutskasta muslimerna och en hel hög andra, lyckats bli av med ett antal miljardprojekt, i länder som han tiden före sitt intåg på den politiska banan, gjort allt för att komma in på.

Så nää, jag kan omöjligt finna att han är nån bra affärsman, jag vet ö.h.t inte vad som är bra med han.
    För mig är han bara en storkäftad nolla, som nu verkar vara på god väg att kasta ut sig själv från omvärlden.
    Må vara att han attraherar en del amerikaner, men för omvärldens makthavare kommer han aldrig att bli nåt annat än just en storkäftad nolla.
    Skulle vara Putin då, för han verkar vara av samma skrot och korn, och Trump kan säkert bli till god hjälp för Putin, då Trump vill att USA ska lämna NATO...
  • nattuv
    Världsmedborgare skrev 2016-05-08 14:36:09 följande:
    Han har ju lyckats sämre än vilken medel Smith som helst, han når inte ens upp till index, och dit når alla utan att behöva lyfta ett finger.
    Nej alla når inte index. Det gäller till exempel de svenska storbankernas fonder. De flesta av dem går sämre än index och då har de ändå förvaltare som tar bra betalt för att lyfta sina fingrar. Samma sak gäller de flesta utländska fonder. De når inte upp till index.
Svar på tråden Amerikanska valet - Vem ser du helst som president av dessa?