• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (....)
    Monkii skrev 2015-09-14 12:08:37 följande:
    Man har ju rätt till sina semesterdagar. Man gör inte ett sämre jobb för att man tar ut den semester man har rätt till.
    Visst har man det men man har inte rätt att ta ut dem när som helst.
  • LHF

För mig hade det varit helt okej. Förstår faktiskt inte alls vad det är att bli upprörd över.

Du skriver dessutom att ni har ett lugnt barn som mest sover, så det kan ju inte vara någon katastrof att han är borta en dag.

Det

IMHO skrev 2015-09-14 11:51:37 följande:

Arg har du rätt att bli, eftersom dina känslor är dina. Om han gjort fel beror däremot på annat. Vad som är okej är inte en självklarhet och skiljer sig mellan olika förhållanden.

Därför behöver man en deal i förväg om hur man avgör vad som är okej eller inte. Vår deal är kommunikation inför all icke regelbunden bortavaro från hemmet. Skulle min sambo frågat om t.ex. en golftävling var okej dagarna efter hemkomst så skulle mitt svar bero på hur jag mådde då. Det vet han, så därför skulle han nöja sig med ett kanske och sedan respektera om mitt behov förändrades med kort varsel.

Vi har faktiskt en liknande situation just nu. Jag är redo att föda närsomhelst och han har ett stort jobbevent dag+kväll han gärna vill gå på här i veckan. Det får han gärna göra, om det inte blir för jobbigt för mig har jag sagt, men om förlossningsarbetet börjar eller om vi just kommit hem från BB och jag är för medtagen för att klara mig själv hemma, så önskar jag att han avstår eller kommer hem.

Jag kräver inte att han avstår, för det är genom att han tar beslutet själv som jag känner att han respekterar mina/våra behov/deal/prioriteringar. Jag känner mig också trygg med hur han kommer prioritera eftersom han redan berättat det, och han vet att jag inte ringer hem honom "i onödan".

Tack för ditt utförliga svar. Jag brukar verkligen inte helmer lägga mig i hans beslut. Och oftast kommer han fram till "rätt" prioritering själv. under de sista veckorna av graviditeten så lät jag verkligen honom avgöra själv hur mycket han var borta och oftast ville han vara tillsammans ifall det skulle sätta igång. Det enda vi pratade om var att han inte skulle dricka mer än x antal öl den sista veckan ifall det skulle sätta igång. Han ville ju inte vara full på förlossningen liksom :P

Så att jag reagerade nu gjorde honom nog lite ställd men som någon sa... Det är ju mycket hormoner och så också... Men kommer inte göra en större grej av det nu. Det tjänar inget till.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:07:10 följande:
    De andra kollegorna som blir bjudna hade antagligen behövt tacka nej eftersom de inte hade haft tid. Det är ett annat företag som bjuder.
    Det låter oerhört konstigt att ett företag bjuder in ett annat företags personal, och att personalen ska offra lön för att förväntas vara med och representera sitt företag. Väldigt konstigt.

Att mannen vill vara med ser jag som självklart. En kul dag med kollegor får man inte så många tillfällen till.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:29:42 följande:

Det

Tack för ditt utförliga svar. Jag brukar verkligen inte helmer lägga mig i hans beslut. Och oftast kommer han fram till "rätt" prioritering själv. under de sista veckorna av graviditeten så lät jag verkligen honom avgöra själv hur mycket han var borta och oftast ville han vara tillsammans ifall det skulle sätta igång. Det enda vi pratade om var att han inte skulle dricka mer än x antal öl den sista veckan ifall det skulle sätta igång. Han ville ju inte vara full på förlossningen liksom :P

Så att jag reagerade nu gjorde honom nog lite ställd men som någon sa... Det är ju mycket hormoner och så också... Men kommer inte göra en större grej av det nu. Det tjänar inget till.
    Så du är inte så arg längre? Det är klokt att du har ändrat dig.
  • Monkii
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:27:28 följande:
    Visst har man det men man har inte rätt att ta ut dem när som helst.
    Man har rätt att ansöka om semester när som helst och arbetsgivaren har rätt att säga nej om de har skäl till det. T ex arbetsbelastning deadlines mm. Har de inget skäl att säga nej så säger de ja.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:30:03 följande:
    Det låter oerhört konstigt att ett företag bjuder in ett annat företags personal, och att personalen ska offra lön för att förväntas vara med och representera sitt företag. Väldigt konstigt.

Att mannen vill vara med ser jag som självklart. En kul dag med kollegor får man inte så många tillfällen till.

Den personalen som jobbar tar nog inte ut semester utan gör detta på arbetstid. 
    Det är inget konstigt alls, snarare konstigt vad många saker du inte har koll på.

Ledsen för lite typos här och där. Skriver från mobilwebb vilket inte är helt lätt.

Hör hemma har vi precis haft bajskalas på skötbordet, och nu ligger nöjd bebis i famnen och äter.

Jag har förstått att det råder mycket delad uppfattning om detta och jag tycker det är intressant att höra vad ni tycker.

Jag brukar som sagt inte lägga mig i men antar att det är mycket hormoner och en del separationsångest. Snart är pappadagarna slut och då är det bara jag och liten på dagarna. Hur mysigt som helst men det fanns någon slags magi i dessa första dagar med den lilla. Förlossningen, dagarna på BB och den första tiden hemma. Kanske inte riktigt redo att komma ut ur "bebisbubblan" riktigt än.

Men med en ljuvlig bebis i famnen så är allt annat oviktigt. vi kommer få en fantastik vardag den lilla och jag <3

• Anonym (Vera)

Jag tycker inte det var så farligt och jag hade inte blivit arg.

Min man gick på julbord med jobbet samma dag vår dotter föddes... Då var hon bara ett par timmar gammal.. helt okej tyckte jag! Däremot kom han ju tillbaks till BB i lämplig tid. Jag tyckte det var kul för han (och lite avis var jag nog allt :) )

Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:30:03 följande:

Det är så det går till. Säljare bjuder köpare. Kan de inte vara med så tackar de nej.

Antingen har man lite mindre på jobbet, kanske jobbar in lite på kvällen och så väljer man att tacka ja. Passar det inte med ens schema så tackar man nej. Inte svårare än så och det händer som någon nämnde, hela tiden. Vuxna människor förväntas ta eget ansvar och många företag erbjuder en hel del flexibilitet. Så länge den anställde utför sitt jobb på ett tillfredställande sätt.

Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra.
  • Anonym (Men skärp er)

TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?

Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.

"Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?