• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Monkii
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:57:20 följande:
    Semesteransökningar ska komma in 2 månader i förväg. Givetvis kan chefen vara snäll och bevilja en ansökan dagen innan, men det är inte så vanligt eftersom arbetsplatser oftast behöver ha sina arbetare på plats. Ts skrev att de får ta ut semester, är lediga utan lön men att de flesta avstår. Hon skrev även:

"Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

Vilket förklarar varför mannen inte dessutom kan be om semester på torsdagen, som Ts ville att han skulle göra.
    Beror ju på var man jobbar. Ts make är uppenbarligen inte uska på ett äldreboende.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:57:20 följande:

Semesteransökningar ska komma in 2 månader i förväg. Givetvis kan chefen vara snäll och bevilja en ansökan dagen innan, men det är inte så vanligt eftersom arbetsplatser oftast behöver ha sina arbetare på plats. Ts skrev att de får ta ut semester, är lediga utan lön men att de flesta avstår. Hon skrev även:

"Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

Vilket förklarar varför mannen inte dessutom kan be om semester på torsdagen, som Ts ville att han skulle göra.

Spelar roll. Det är ju inte det som det handlar om och du har ju ingen aning om hur det funkar på hans arbetsplats.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 12:46:16 följande:
    Ah men - det är ju inte så att ts är dödssjuk. Hon har fött barn! Hur svårt kan det vara? Stötta? Han har ju varit hemma och tar en dag med arbetskompisarna och dessutom knyter kontakter på ett event som är både roligt och framtidskontakter i företaget. Efter dessa tio pappadagar skall han jobba. Eller bör han kanske ta tjänstledig för att stötta? Vad är det för osjälvständiga människor här egentligen?
    Det är inte finare att bita ihop och klara sig själv än att erkänna att man vill ha support och sällskap. Det är olika från person till person hur mycket man klarar i början. Seriöst ingen kommer tacka dig för att du aldrig ställde krav på dina nära och kära när du ligger på din dödsbädd.
  • Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:09:14 följande:
    Det är inte finare att bita ihop och klara sig själv än att erkänna att man vill ha support och sällskap. Det är olika från person till person hur mycket man klarar i början. Seriöst ingen kommer tacka dig för att du aldrig ställde krav på dina nära och kära när du ligger på din dödsbädd.
    Det är inte så jag menar. TS behöver tydligen inte bita ihop. Hon tycker det är en baggis att sköta om babyn. Den sover ju bara och äter. Däremot är hon arg för att killen ska ha en eftermiddag utan henne. Det är DET jag menar. Sen är barnet 11 dagar gammalt. Och de första tio dagarna borde i rimlighetens namn vara över nu?
  • HWR
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:33:15 följande:
    Oj, skickade för tidigt. Men ni borde han väl vara hemma de 10 dagar han fått. Det är inte många dagar tillsammans den första tiden tycker jag. Borde han inte vara hemma då. Eller ta semester för denna dag då han faktiskt inte är med oss.
    Jo det kan jag hålla med om. Att det är just när han tar ut fp som han åker bort. Det hade helt klart varit bättre om han tog ut semester den dagen och då får en extra dag hemma med bebis.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 13:06:51 följande:

Tycker du att det är rimligt att han ska fixa brakluncher och massera dina axlar för att du har fött ert barn? Hur länge anser du att det ska pågå?

Inget fjäsk såklart men ja jag tycker pappan ska vara extra uppskattande och uppvaktande de första veckorna tills man lärt sig rutinerna och mamman återhämtat sig. Sen hur länge det behövs är såklart individuellt för varje familj. Mamman har gått igenom en stor påfrestning både i graviditeten och under förlossningen. Kroppen behöver återhämta sig och amningen gör att man blir rätt begränsad. Pappan handlar, städar, lagar mat, hämtar saker till mamman osv osv. Inte i all evighet såklart. Jag har haft turen att må bra så när vår bebis sover hat jag såklart gjort det jag hinner med. Men ammar jag, ja då blir det sambon som får fixa med annat. Behöver jag vila så får sambon fixa med annat. Och det har han fattat också och det funkar fint när han är hemma.
  • Anonym (....)
    Monkii skrev 2015-09-14 13:07:01 följande:
    Beror ju på var man jobbar. Ts make är uppenbarligen inte uska på ett äldreboende.
    Nej. Självklart inte. Som Ts skrev så har han inte möjlighet att stanna hemma längre, även om Ts vill det. Han har för mycket att göra på jobbet.
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:08:58 följande:
    Spelar roll. Det är ju inte det som det handlar om och du har ju ingen aning om hur det funkar på hans arbetsplats.
    Det spelar visst roll, det är alltid arbetsgivaren som bestämmer. Och du verkar inte visa honom någon hänsyn till att han har en stor arbetsbelastning just nu. Han kan inte vara hemma bara för att du vill det. Det är nog bra att han får en trevlig dag med kollegorna just nu.

Birgitta02 skrev 2015-09-14 13:11:52 följande:

Det är inte så jag menar. TS behöver tydligen inte bita ihop. Hon tycker det är en baggis att sköta om babyn. Den sover ju bara och äter. Däremot är hon arg för att killen ska ha en eftermiddag utan henne. Det är DET jag menar. Sen är barnet 11 dagar gammalt. Och de första tio dagarna borde i rimlighetens namn vara över nu?

Man behöver inte ta ut några dagar på helgen. 10 dagar = 2 veckor. 5 arbetsdagar på en vecka när man jobbar heltid.

Och det handlar inte om en middag utan en hel dags golftävling. Åkte 11 hemma 19. En middag hade jag varit helt lugn med.
  • whitestar

Det enda jag reagerar på är att han åker iväg hela dagen när han har tagit ut en pappadag för att vara med familjen! Dom är ju så få dom där dagarna när man kan vara hemma samtidigt, tycker det var en konstig prioritering av mannen att slösa bort en pappadag på nåt helt annat än det är tänkt till!

• Anonym (F)
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 13:06:51 följande:
    Tycker du att det är rimligt att han ska fixa brakluncher och massera dina axlar för att du har fött ert barn? Hur länge anser du att det ska pågå?
    9 månader, precis som graviditeten, så klart :D
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?