• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
    Anonym (Vera) skrev 2015-09-14 12:40:18 följande:

Jag tycker inte det var så farligt och jag hade inte blivit arg.

Min man gick på julbord med jobbet samma dag vår dotter föddes... Då var hon bara ett par timmar gammal.. helt okej tyckte jag! Däremot kom han ju tillbaks till BB i lämplig tid. Jag tyckte det var kul för han (och lite avis var jag nog allt :) )

Haha julbord samma dag var hardcore. :P

Så länge Båda känner att det är okej så är det ju inget problem. :)
  • Birgitta02
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 12:42:40 följande:
    TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?
    Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.
    "Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.
    Ah men - det är ju inte så att ts är dödssjuk. Hon har fött barn! Hur svårt kan det vara? Stötta? Han har ju varit hemma och tar en dag med arbetskompisarna och dessutom knyter kontakter på ett event som är både roligt och framtidskontakter i företaget. Efter dessa tio pappadagar skall han jobba. Eller bör han kanske ta tjänstledig för att stötta? Vad är det för osjälvständiga människor här egentligen?
  • Anonym (k)

TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?

Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.

"Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.

Håller med tycker det var ganska tufft i början, hade mycket smärta och det var svårt att känna sig jävligt otymplig, blöda som ett vattenfall, ha ont hela tiden, knappt sova alls, lyckas gå på toa och duscha och ibland få i sig nått att äta och samtidigt få allt med den nyfödde att funka. Hade verkligen inte velat att min gubbe försvann längre bort än till affärn och det gjorde han inte heller.
  • Furstinna

Helt okey för mig. Inge big deal alls.

• LHF

Han ville uppenbarligen det...
  • Birgitta02

Barnet är ju faktiskt 11 dagar gammalt. Det är ju inte så att han stack hemifrån dagen efter TS kom hem från sjukhuset? Efter 11 dagar har kroppen börjat hämta sig, man börjar känna barnets rutiner. Enligt TS så sover ju ungen dessutom för det mesta. Så vad är problemet egentligen?

Du beskrev mina känslor precis :)
  • Anonym (....)
    Monkii skrev 2015-09-14 12:35:33 följande:
    Man har rätt att ansöka om semester när som helst och arbetsgivaren har rätt att säga nej om de har skäl till det. T ex arbetsbelastning deadlines mm. Har de inget skäl att säga nej så säger de ja.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:30:03 följande:
    Det låter oerhört konstigt att ett företag bjuder in ett annat företags personal, och att personalen ska offra lön för att förväntas vara med och representera sitt företag. Väldigt konstigt.

Att mannen vill vara med ser jag som självklart. En kul dag med kollegor får man inte så många tillfällen till.

Den personalen som jobbar tar nog inte ut semester utan gör detta på arbetstid. 
    Det är inget konstigt alls, snarare konstigt vad många saker du inte har koll på.
    Semesteransökningar ska komma in 2 månader i förväg. Givetvis kan chefen vara snäll och bevilja en ansökan dagen innan, men det är inte så vanligt eftersom arbetsplatser oftast behöver ha sina arbetare på plats. Ts skrev att de får ta ut semester, är lediga utan lön men att de flesta avstår. Hon skrev även:

"Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

Vilket förklarar varför mannen inte dessutom kan be om semester på torsdagen, som Ts ville att han skulle göra.
  • Anonym (....)

Han vill det. Jag ser inget fel med att han gör det nu när han har chansen.

Ts skriver inget om att hon är så dålig efter förlossningen att hon behöver vara sjukskriven, och att han då måste vara föräldraledig.

Varför behöver man göra det så märkvärdigt att "stötta sin partner" 11 dagar efter förlossningen? Att man bryr sig om, och ser till att familjen har vad familjen behöver är självklart, men massera axlarna och laga en braklunch för att visa tacksamhet för att hon har varit gravid och fött deras barn? Måste det göras just den 11:e dagen eller kan det vara sånt som man gör lite nu och då? Hur länge ska en kvinna sen få stanna på tronen och bli uppassad för att hon har gjort en sån enorm bedrift som att föda hans barn? 1 månad, 1 år, resten av livet?

Varför tror du inte att Ts har kul hemma med sitt barn? Hon skriver själv att hon är kvar i bebisbubblan och hur fantastisk var inte den tiden? Jag är övertygad om att hon njuter.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:53:21 följande:
    Du beskrev mina känslor precis :)
    Tycker du att det är rimligt att han ska fixa brakluncher och massera dina axlar för att du har fött ert barn? Hur länge anser du att det ska pågå?
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?