• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (My)

Föräldraledighet förutsätter att man tar hand om sitt barn. Man har inte rätt till föräldraledighet för att spela golf medans någon annan tar hand om barnet.

Jag hade också reagerat som dig TS. Det finns ett syfte med de 10 dagarna och inte är det att spela golf.

Birgitta02 skrev 2015-09-14 11:25:17 följande:

Varför? Är man handbojad till hemmet när man har pappadagar? Piskad att vara hemma? Varför inte få några timmar för sig själv? Det kan ju även mamman få om hon vill (ammande mödrar har ju dock lite svårare där) och ber killen vara hemma en hel eftermiddag och så gör hon skojiga saker.

Jag fattar helt enkelt inte. Är det avundsjuka som gör att ts blir sur - eller vad handlar detta om?

Visst Ska han få ha kul och få egentid.. Och han vet att jag aldrig brukar missunna det. SEN. Men nu har
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:31:59 följande:

Visst Ska han få ha kul och få egentid.. Och han vet att jag aldrig brukar missunna det. SEN. Men nu har

Oj, skickade för tidigt. Men ni borde han väl vara hemma de 10 dagar han fått. Det är inte många dagar tillsammans den första tiden tycker jag. Borde han inte vara hemma då. Eller ta semester för denna dag då han faktiskt inte är med oss.
  • Birgitta02
    Anonym (My) skrev 2015-09-14 11:31:28 följande:
    Föräldraledighet förutsätter att man tar hand om sitt barn. Man har inte rätt till föräldraledighet för att spela golf medans någon annan tar hand om barnet.

Jag hade också reagerat som dig TS. Det finns ett syfte med de 10 dagarna och inte är det att spela golf.
    Han behövde komma ut och ha skoj en stund. Vari ligger felet?
    Anonym (My) skrev 2015-09-14 11:31:28 följande:

Jag har aldrig hört talas om en föräldraledighet där två föräldrar måste vara klistrade på barnet alla dygnets timmar. Det innebär också att det under  hela årets föräldraledighet absolut inte får förekomma några som helst skojiga fritidsaktiviteter utan barn? Oj.
  • Anonym (Mumma)

Jag tycker att han prioriterade fel, fast jag skulle inte brusa upp över det om det bara var en engångshändelse. Det rätta hade varit att han ville vara hemma tillsammans med dig och barnet. Jag hade inte velat missa en enda sekund av de där tio dagarna om jag var nybliven förälder.

HWR skrev 2015-09-14 11:25:20 följande:

Jag hade inte reagerat alls...inte mer än att jag skulle tycka det var kul för min sambo som kom iväg på något skoj. Spelar ingen roll om det skulle falla in på de 10 första dagarna. De resterande 380 dagarna då? Ska du bara sitta hemma hela dagarna då eller kommer du kanske hitta på nåt skoj nån dag?

Men när man är föräldraledig själv så KAN du ju inte göra massa skojiga saker själv. Man är ju med barnet. Visst kan man göra massa roliga grejer men barnet måste ju vara med den hemmavarande föräldern.

Jag uppmuntrade honom här om dagen att träffa sina vänner på en öl. I några timmar. Det ville han inte för att han ville vara hemma med oss. Men en hel dag går bra!?
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 11:30:52 följande:

Varför lider du av att inte se din karl på 8 timmar?

För att jag ska vara hemma själv i ett år. Då kan man väl få de där 10 dagarna i början och bara vara hemma tillsammans. Han har haft en hel sommar att spela golf.

Och jag har aldrig någonsin brytt mig förut men jag tyckte liksom tiden vart kort som Ferm car. Medan han anser att vi har så mycket tid ändå. Bebis är ju ändå så snäll.

Vet inte, ni har nog rätt. Jag överreagerar.

Vet inte Varför det kändes så viktigt för mig men blev verkligen ledsen/arg.

Kommer inte älta, nu är han ju redan iväg men kändes verkligen inte bra när han gick.
  • annananonym
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:30:40 följande:
    Jo bebis är jättesnäll och sover mest hela tiden. Vi har det mysigt. Men ska man inte vara hemma när man är pappaledig?

Men det är EN DAG - lugna ner dig.
    Anonym (Mumma) skrev 2015-09-14 11:35:34 följande:

Jag tycker att han prioriterade fel, fast jag skulle inte brusa upp över det om det bara var en engångshändelse. Det rätta hade varit att han ville vara hemma tillsammans med dig och barnet. Jag hade inte velat missa en enda sekund av de där tio dagarna om jag var nybliven förälder.

Precis så känner jag :(

Vet att golf är viktigt för honom men han har ju verkligen kunnat spela hela sommaren.
  • Anonym (g)

Jo jag håller med dig han borde vara hemma! Prio ett ska vara med er just nu.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?