• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (....)
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:10:53 följande:
    Aha, vi verkar ha och göra med en "på min tid då var det minsann andra bullar". Taskigt av dig att håna Ts på det viset du gör, självklart vill hon inte ha en betjänt. Och om det nu är så ljuvligt att sitta i timmar och titta på sitt barn kan man ju undra varför hennes karl hellre vill golfa?
    Nej "vi" har inte med en sån att göra. Jag hånar inte Ts för att jag har en annan åsikt och inte anser att det är värre för nyblivna mammor idag jämfört med hur det var för 30 år sedan.

Varför skaffar man alls barn om det bara är ett besvär, man kan inte tänka sig att vara ensam och ta eget ansvar, och om man är trött på att titta på barnet, och ge barnet omsorg, redan efter 11 dagar? Det är en uppriktig fråga och inget hån.

Varför är det fel att han vill spela golf med sina kollegor? Han verkar arbeta i en bransch där det är viktigt att knyta kontakter.

Jag hoppas för barnets, Ts och pappans skull att de kommer att dela föräldraledigheten 50/50 så att han också får den där ljuvliga tiden med barnet och att de lär sig fördela arbetet hemma och nöjen borta, med bådas arbetsliv.
  • Påven Johanna
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:10:22 följande:
    Vem har sagt att han gör det?

Vi talar såklart om vår bebis vid dess namn!
    Ingen. Men du gör det hela tiden i tråden. 
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:10:53 följande:
    Aha, vi verkar ha och göra med en "på min tid då var det minsann andra bullar". Taskigt av dig att håna Ts på det viset du gör, självklart vill hon inte ha en betjänt. Och om det nu är så ljuvligt att sitta i timmar och titta på sitt barn kan man ju undra varför hennes karl hellre vill golfa?
    Tack för support! Nä självklart är det inte en betjänt jag vill ha och jag förstår inte alls hur det har tolkats så.

______

Min sambo är fantastisk och han gör hälften av hushållsarbetet hemma vilket vi båda anser vara en självklarhet. Man delar lika.
    Just efter en förlossning tycker jag dock att man kan vänta sig att mannen gör ännu mer än hälften. Ni som inte förstår logiken i det anser jag inte har förstått situationen helt.

Mycket tid för Amning och tid för återhämtning är ofta en nödvändighet efter en förlossning. Mamman är dessutom ofta den som får erfara flest sömnlösa nätter eftersom barnet måste äta även på natten. Att man då skulle kalla det för att jag vill ha en betjänt bara för att jag förväntar mig att sambon ska hjälpa till att underlätta förstår jag inte riktigt. Konstig inställning.

Och det är förresten inte därför jag ville ha min sambo hemma. Jag kan såklart laga min egen lunch etc när jag är ensam hemma.
    Det handlade för mig mest om det känslomässiga. Att lära sig om livet som en liten familj och att knyta and och anpassa sig till den nya situationen. Och jag tycker de få (två) veckorna man får är ganska lite och vill därför ta tillvara på dessa.

Vi har passat på att ha en lugn dag med sov och amningsrace. Jättemysigt, såklart. Jag får ju spendera dagen med det finaste jag har. Men ännu mysigare hade det såklart varit med båda sina hjärtan. 
    Påven Johanna skrev 2015-09-14 15:36:57 följande:
    Ingen. Men du gör det hela tiden i tråden. 
    Och varför stör det dig? Det är en anonym tråd på ett öppet forum och istället för att säga bebisens namn så är det väl enklare att använda just bebis, bebisen babyn, barnet etc. Sen vilken böjning eller form jag väljer att använda kan väl knappast vara av relevans för dig?
  • Anonym (L)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:46:29 följande:
    Och varför stör det dig? Det är en anonym tråd på ett öppet forum och istället för att säga bebisens namn så är det väl enklare att använda just bebis, bebisen babyn, barnet etc. Sen vilken böjning eller form jag väljer att använda kan väl knappast vara av relevans för dig?
    Vem har hand om bebisen nu då medan du sitter och skriver för fullt här i tråden?
  • Hannah76

Jag hade tyckt att det var helt ok.

Han behöver ju inte ta ut dessa dagar nu? Eller ta ut hela dagar?

Ni går ju tom vara föräldralediga tillsammans?

Varför ska du vara hemma i ett år? Hur mycket ska han vara hemma?

Anonym (....) skrev 2015-09-14 15:28:15 följande:
    Nej "vi" har inte med en sån att göra. Jag hånar inte Ts för att jag har en annan åsikt och inte anser att det är värre för nyblivna mammor idag jämfört med hur det var för 30 år sedan.

Varför skaffar man alls barn om det bara är ett besvär, man kan inte tänka sig att vara ensam och ta eget ansvar, och om man är trött på att titta på barnet, och ge barnet omsorg, redan efter 11 dagar? Det är en uppriktig fråga och inget hån.

Varför är det fel att han vill spela golf med sina kollegor? Han verkar arbeta i en bransch där det är viktigt att knyta kontakter.

Jag hoppas för barnets, Ts och pappans skull att de kommer att dela föräldraledigheten 50/50 så att han också får den där ljuvliga tiden med barnet och att de lär sig fördela arbetet hemma och nöjen borta, med bådas arbetsliv.
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
  • Påven Johanna
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:46:29 följande:
    Ja, bebisen och barnet går förstås utmärkt att använda. Gör gärna det. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:53:25 följande:
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
    Fast om vi ska vara riktigt petiga tillbringar du ju inte aktiv tid med bebisen och din sambo när du sitter här i tråden och uppdaterar för fullt.

Varför ska du ha rätt till egen tid,och inte din sambo?
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:53:25 följande:

Jag har varken skrikigt eller visat mig ledsen på sambon. jag sa lugnt och sansat vad jag tyckte och sen drog han. Sen släpper jag det.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?