Själv så bor jag i ett land där det är 2 eller 3 dagars pappaledighet. Mitt barns pappa är egen företagare och var med på själva kejsarsnittet, samt hälsade på oss på sjukhuset ett par gånger de nästa två dagarna, och jobbade emellan. När jag kom hem, hade jag order att vila efter kejsarsnittet. Sjukförsäkringen betalar en person som kom några dagar och hjälper till ett antal timmar, och på kvällarna lagade pappan mat. Efter två dagar hemma kom lille bonuskillen och stannade tre dagar med mig, bebisen och hjälppersonen, och sent på kvällen kom pappan. Efter 5 dagar hemma var det bara me, myself and I, samt bebisen. På kvällen sent kom pappan hem, och tog då över plåstret dvs bebisen, och jag kände jag hade lite egen tid på kvällen när jag kunde tvätta, städa och laga mat alldeles ensam. Pappan satt hela kvällen och höll i bebisen och tittade på TV, vi åt i skift, för bebisen blev hysterisk om ingen höll i honom dygnet runt, annars var han superglad. Efter sex månader hamnade bebisen på dagis, och jag började jobba heltid igen. Ja, och så var det mest jag som försörjde familjen under mammaledigheten och efteråt. Allt detta gick ju jättebra, men om jag bott i Sverige och haft en vettig pappa till mitt barn, nog hade jag velat börja med att spendera de första 10 dagarrna med pappan och bebisen (och inga fler!). Allting funkar, men om man kan välja ... Det var ingen drömstart att börja med att ha hand om bonuskille (även om jag älskar honom), ha väldigt lite stöd från pappan och försöka förstå sig på plåsterbebisen samtidigt. Samt ha hand om hushållet och försörja familjen. TS, om detta gäller en dag, och du ska ha pappan hemma nio dagar ändå, låter det ok och lyxigt för mig, fast förstår att ännu en dag vore skönt.