• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 20:26:31 följande:
    När det kommer till tfp blir det ännu konstigare. Är det ok att ta ledigt från jobbet, begära tfp från försäkringskassan och så lämna barnet hos mormor och i stället åka till IKEA?
    Har aldrig gjort det själv, men har inga synpunkter på om andra gör det.

Majoriteten tar ut alla sina dagar, så om man lämnar barnet hos någon annan någon enstaka gång påverkar inte statskassan.
  • Anonym (***))
    whitestar skrev 2015-09-15 20:16:31 följande:

Alltså, Vill man inte vara med sina barn?? Blir ju förskräckt när man hör allt möjligt ni gör istället för att vara med era barn när ni tar ut pengar för att egentligen vara just med era barn!

Allt möjligt?

Barnet har väl två föräldrar. 
  • Anonym (byt)
    Anonym (***)) skrev 2015-09-15 21:10:30 följande:
    Har aldrig gjort det själv, men har inga synpunkter på om andra gör det.

Majoriteten tar ut alla sina dagar, så om man lämnar barnet hos någon annan någon enstaka gång påverkar inte statskassan.
    "alla sina dagar" är inte applicerbart på tillfällig föräldrapenning, bara vanlig föräldrapenning. Vanlig föräldrapenning har alla lika många dagar/barn, tillfällig föräldrapenning får ju bara tas ut när man förlorar arbetsinkomst vid barns sjukdom/smitta, vissa läkarbesök m m eller ord. vårdares sjukdom. Få tar ut det max antal dagar man kan få eftersom man inte har behov/skäl till det.
  • Anonym (***))
    Anonym (byt) skrev 2015-09-15 21:17:24 följande:
    "alla sina dagar" är inte applicerbart på tillfällig föräldrapenning, bara vanlig föräldrapenning. Vanlig föräldrapenning har alla lika många dagar/barn, tillfällig föräldrapenning får ju bara tas ut när man förlorar arbetsinkomst vid barns sjukdom/smitta, vissa läkarbesök m m eller ord. vårdares sjukdom. Få tar ut det max antal dagar man kan få eftersom man inte har behov/skäl till det.
    Är tillfälligt fp samma som VAB?

Jag pratar om den vanliga FP. VAB ska man naturligtvis inte missbruka, även om jag vet att det är vanligt.
  • Anonym (byt)
    Anonym (***)) skrev 2015-09-15 21:22:08 följande:
    Är tillfälligt fp samma som VAB?

Jag pratar om den vanliga FP. VAB ska man naturligtvis inte missbruka, även om jag vet att det är vanligt.
    Tillfällig föräldrapenning är den ersättning man får vid VAB. Inlägget du bemötte handlade om tillfällig föräldrapenning (tfp)
  • Anonym (***))
    Anonym (byt) skrev 2015-09-15 21:26:14 följande:
    Tillfällig föräldrapenning är den ersättning man får vid VAB. Inlägget du bemötte handlade om tillfällig föräldrapenning (tfp)
    OK, då missade jag det.
  • Tuss 1

Jag hade inte brytt mig alls. Har inte lusläst några regler men känner spontant att man bör få lön om man gör ngt som hör till jobbet. Dvs han borde få lön den dagen och spara en dag. Vet iofs inte om de 10 dagarna måste hänga ihop.

• telly

Hade blivit otroligt sårad. Vill han inte vara hemma och lära känna sitt eget barn?

• Tuss 1
    telly skrev 2015-09-16 09:44:02 följande:

Hade blivit otroligt sårad. Vill han inte vara hemma och lära känna sitt eget barn?

Varför tror du inte han vill lära känna barnet för att han är borta några timmar? Hur blir det när han börjar jobba då? Man kan ju inte bli hysteriskt för att man har fått barn. Givetvis hade jag reagerat om det var hela tiden. Detta var engång.
  • Lord Hans
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:30:40 följande:
    Jo bebis är jättesnäll och sover mest hela tiden. Vi har det mysigt. Men ska man inte vara hemma när man är pappaledig?
    Måste han stå och se på ungen då den sover 24h/dygn? Lite märkligt kan tyckas... 
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?