• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • pigglet
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 20:46:55 följande:
    Menar du att man absolut inte får vara borta från barnet/hemmet mer än max tre timmar? Vad är det för myndighetsmissbruk? Det har de väl inte med att göra? Familjen bestämmer väl själv?
    Eh, det är väl så att försäkringskassan betalar pengar till dig för att vara hemma och just vårda barnet. Tfp kan man ansöka om just för att man inte kan vara på jobbet utan behövs hemma i stället. Inte har väl försäkringskassan något intresse av att betala ut pengar som ersättning för förlorad inkomst, för att man ska åka iväg själv. Hur menar du att det kan vara myndighetsmissbruk - de vill naturligtvis att deras pengar ska gå just till det man ansöker om att få pengar för?
  • pigglet
    Anonym (***)) skrev 2015-09-14 21:09:49 följande:
    Man får göra vad man vill när man är föräldraledig. Finns inga regler.

Föräldrapenning får man för utebliven lön, och det finns inga förbehåll, utom att du inte får arbeta.
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Tom Araya skrev 2015-09-14 21:29:46 följande:
    Inlägg #157 gäller specifikt tillfällig föräldrapenning.
    Nej, inte alls. Det finns visst sådana regler. Tex när det kommer till inskolning på förskolan. Man kan ta hel FP (SGI-nivå alltså) så länge man är med barnet hela tiden på förskolan och i början när man lämnar korta stunder. Men när barnet börjar vara en längre stund själv så får man inte längre ta hel FP eftersom man inte längre vårdar barnet.

• Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:35:50 följande:
    Eh, det är väl så att försäkringskassan betalar pengar till dig för att vara hemma och just vårda barnet. Tfp kan man ansöka om just för att man inte kan vara på jobbet utan behövs hemma i stället. Inte har väl försäkringskassan något intresse av att betala ut pengar som ersättning för förlorad inkomst, för att man ska åka iväg själv. Hur menar du att det kan vara myndighetsmissbruk - de vill naturligtvis att deras pengar ska gå just till det man ansöker om att få pengar för?
    Fast de kollar inte.

Så de utövar inget myndighetsutövande. 
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:41:44 följande:
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Nej, inte alls. Det finns visst sådana regler. Tex när det kommer till inskolning på förskolan. Man kan ta hel FP (SGI-nivå alltså) så länge man är med barnet hela tiden på förskolan och i början när man lämnar korta stunder. Men när barnet börjar vara en längre stund själv så får man inte längre ta hel FP eftersom man inte längre vårdar barnet.

Vem kollar?

Jag reste bort när mitt  barn var 5 månader och jag tog ut f-ledigt.
  • pigglet

De kollar inte - så därför är det ok?

Eller kan det vara så att det finns regler och så är det liksom ens eget ansvar att följa dem?

• Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:50:48 följande:

De kollar inte - så därför är det ok?

Eller kan det vara så att det finns regler och så är det liksom ens eget ansvar att följa dem?

Ja, jag har inga problem med att bryta mot dessa regler. Om jag inte tar ut f-penning en viss dag, så tar jag ju ut det  en annan dag. Alltså blir uttaget lika stort, eftersom inga dagar bränner inne.
  • EnGladPingvin

Jag hade ifrågasatt min mans prioritering i det läget. Inte behöver han vara hemma med mig varje ledig minut, men de första dagarna hade jag nog förutsatt att han hade velat spendera med sitt nyfödda barn så mycket som möjligt. Helt ärligt tror jag inte det funnits i min mans värld att spela golf när han tagit ut pappaledighet och barnet bara var 11 dagar. Hade blivit otroligt besviken på honom om han gjort det valet.

• whitestar

Alltså, Vill man inte vara med sina barn?? Blir ju förskräckt när man hör allt möjligt ni gör istället för att vara med era barn när ni tar ut pengar för att egentligen vara just med era barn!

• pigglet
    Anonym (***)) skrev 2015-09-15 19:53:42 följande:
    Ja, jag har inga problem med att bryta mot dessa regler. Om jag inte tar ut f-penning en viss dag, så tar jag ju ut det  en annan dag. Alltså blir uttaget lika stort, eftersom inga dagar bränner inne.
    När det kommer till tfp blir det ännu konstigare. Är det ok att ta ledigt från jobbet, begära tfp från försäkringskassan och så lämna barnet hos mormor och i stället åka till IKEA?
  • Anonym (byt)

Har ni inte en sjusovarbebis har ni morgonen och förmiddagen ihop och sen igen från kvällen om han är borta 11-18. Varför är det så hemskt men inte om han går ut och dricker öl med polarna som du föreslagit men han inte ville? Om tråden vore den motsatta hade de flesta av tjejerna halshuggit en man som var ute och drack när han hade en bebis hemma men sett mildare på om han ägnat sig åt idrott.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?