• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Det är jag

Jag måste säga att jag blir lite förvånad av vissa kommentarer. Föräldrapenning och tillfällig föräldrapenning (s.k. pappadagar t.ex.) får man som ersättning för att man vårdar barn.

Bara för att man har inkomstbortfall kan man inte göra vad man vill. Det är en försäkring vi talar om och det finns ju villkor för att få ut ersättning. Bland annat att man avstår från arbete och att man vårdar barn.

• Voluptuous Shalimar
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 22:05:14 följande:
    Vad sa han när du bad honom komma dit?
    "Har inte lust". "Kommer senare ikväll" Ja, han satt hos oss kanske 45-60 min varje eftermiddag vid sextiden, medan jag ammade-sondade-bytte blöja-pumpade och sedan gick vi ut och åt middag på någon enkel restaurang (mat ingick inte för förälder på neo så jag var ändå tvungen att äta någonstans). Sedan släppte han av mig på sjukhuset och åkte hem. 
    Anonym (I) skrev 2015-09-14 23:43:39 följande:
    Hoppas han har bra sidor också, och att han bett om ursäkt tusen ggr.

Helt ofattbart hur han kunde ligga vid en jävla pool när ert barn och du låg på neontalavd.
    han har bra sidor men nej, han tycker fortfarande inte att det var något konstigt att göra som han gjorde. För han menar att han inte hade fått några band till bebisen ännu och därför tyckte att det var "meningslöst" och "tråkigt" att bara sitta av dagarna där inne när vädret var fint. Att jag satt där inne spelar tydligen ingen roll. 
    Penida skrev 2015-09-14 23:53:27 följande:
    Det du beskrev är en helt annan sak, jag tror aldrig att jag hade kunnat se förbi det. Tycker det är rent elakt.
    Håller med helt och fullt. Sen får man försöka förlåta, men jag kommer aldrig att glömma det sveket. 

• Anonym (k)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-09-15 15:05:51 följande:
    "Har inte lust". "Kommer senare ikväll" Ja, han satt hos oss kanske 45-60 min varje eftermiddag vid sextiden, medan jag ammade-sondade-bytte blöja-pumpade och sedan gick vi ut och åt middag på någon enkel restaurang (mat ingick inte för förälder på neo så jag var ändå tvungen att äta någonstans). Sedan släppte han av mig på sjukhuset och åkte hem. 
    Anonym (I) skrev 2015-09-14 23:43:39 följande:
    Hoppas han har bra sidor också, och att han bett om ursäkt tusen ggr.

Helt ofattbart hur han kunde ligga vid en jävla pool när ert barn och du låg på neontalavd.
    han har bra sidor men nej, han tycker fortfarande inte att det var något konstigt att göra som han gjorde. För han menar att han inte hade fått några band till bebisen ännu och därför tyckte att det var "meningslöst" och "tråkigt" att bara sitta av dagarna där inne när vädret var fint. Att jag satt där inne spelar tydligen ingen roll. Håller med helt och fullt. Sen får man försöka förlåta, men jag kommer aldrig att glömma det sveket. 

Vad hemskt. Jag tycker min sambo har gjort underliga saker ibland men det här var nog värre än det värsta jag kan föreställa mig.
  • Ljhw

Förvånas över hur många som tar sig rätten att döma ts eller anse att hon ska lägga band på sina känslor och reaktioner. Självfallet är de tio dagarna till för att en ska ha möjlighet att tillsammans lära känna den nya familjemedlemmen, utforma gemensamma rutiner och bara ägna sig åt varandra. Det är en helt ny individ som kommit till världen och de tio dagarna tillsammans är givetvis ovärderliga för att få vara ihop och tillvarata det. Som skrevs är ju en graviditet och förlossning en stor påfrestning för kvinnan och efter bara 1,5 v är det sällsynt att både kropp och psyke återhämtat sig. Då har partnern en viktig roll i att finnas till hands. Det handlar inte om osjälvständighet, det handlar om att värdesätta och vilja uppleva och dela något tillsammans och önska att partnern vill och ser samma mening i det. Om partnern inte gör det, kan en känsla av ensamhet uppstå och en rädsla för vad det ska innebära för relationen, familjen, framtiden och då handlar det plötsligt om något mer än de där 7-8 timmarnas frånvaro.

• Regndamen
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 12:46:16 följande:

Ah men - det är ju inte så att ts är dödssjuk. Hon har fött barn! Hur svårt kan det vara? Stötta? Han har ju varit hemma och tar en dag med arbetskompisarna och dessutom knyter kontakter på ett event som är både roligt och framtidskontakter i företaget. Efter dessa tio pappadagar skall han jobba. Eller bör han kanske ta tjänstledig för att stötta? Vad är det för osjälvständiga människor här egentligen?

Ehm, alla kanske inte tycker det är störtskönt att föda barn.
  • Anonym (....)
    Ljhw skrev 2015-09-15 15:42:39 följande:

Förvånas över hur många som tar sig rätten att döma ts eller anse att hon ska lägga band på sina känslor och reaktioner. Självfallet är de tio dagarna till för att en ska ha möjlighet att tillsammans lära känna den nya familjemedlemmen, utforma gemensamma rutiner och bara ägna sig åt varandra. Det är en helt ny individ som kommit till världen och de tio dagarna tillsammans är givetvis ovärderliga för att få vara ihop och tillvarata det. Som skrevs är ju en graviditet och förlossning en stor påfrestning för kvinnan och efter bara 1,5 v är det sällsynt att både kropp och psyke återhämtat sig. Då har partnern en viktig roll i att finnas till hands. Det handlar inte om osjälvständighet, det handlar om att värdesätta och vilja uppleva och dela något tillsammans och önska att partnern vill och ser samma mening i det. Om partnern inte gör det, kan en känsla av ensamhet uppstå och en rädsla för vad det ska innebära för relationen, familjen, framtiden och då handlar det plötsligt om något mer än de där 7-8 timmarnas frånvaro.

Alla tar inte ut dagarna direkt efter förlossningen. I vårt fall blev det 3 dagar sammanhängande med förlossningen och sen avkortade veckor, ledigt varje fredag, i 7 veckor.
  • Anonym (Ja!)
    Påven Johanna skrev 2015-09-14 11:49:57 följande:

Jag hade inte haft några synpunkter på en sådan sak. Däremot hade jag inte uppskattat om han gått runt och kallat vårt barn för bebis i obestämd form som om det vore ett vilket som helst barn. 

Haha jaa alltså TACK jag är inte den enda som irriterade mig över detta! "Bebis är ju så snäll".."Bebis är 10 dagar gammal".. Tittar vi på en dokumentärfilm??

Fö tycker jag väl att det är lite missunnsamt att inte släppa på tygeln en enda dag..
  • Themis

Jag hade inte haft problem med det om inte barnet låg i kuvös med ett allvarligt sjukdomstillstånd eller liknande.

Men det beror klart på att jag själv mådde okej både fysiskt och psykiskt. Mår mamman dåligt efter förlossningen så bör en hänsynsfull partner avlasta henne snarare än att tänka på egna nöjen tycker jag.

Sen tänker jag att företagsgolf knappast är en en-gång-i-livet-händelse, jag hade haft mer förståelse om det gällde "Dr Who 50-årsjubileumsresa", sista konserten med favoritbandet eller något annat som verkligen inte går att göra senare.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Jennie med ie

Nu har du TS i o f s redan sagt att du inte ska älta detta men det betyder ju inte nödvändigtvis att du kan släppa det för egen del, och liknande situationer kan ju uppstå i framtiden. Så...

Nu hade jag själv helst sett att han tog en semesterdag denna golfdagen och sparade pappadagen till senare för att kunna spendera den ihop med familjen, man har ju 30 dagar på sig. Men vad jag har svårt att förstå är att du uppmuntrat honom till att gå ut och dricka öl med kompisarna, något han avstått från, medans valet att spela golf med jobbet var så fel. Visst blir det kanske några timmar mer men jag har ändå svårt att se den enorma avgörande skillnaden. Han valde att inte gå ut med kompisarna för att vara med familjen vilket ändå visar att han sätter värde på att vara med er, men tyckte att golfdagen med jobbet var "värt det". Vad säger att just din värdering, öldrickande över golf så att säga, måste vara den självklara? Golfen med jobbet kan dessutom kanske ge fördelar arbetsmässigt i det långa loppet.

• viggelo

Tycker personligen att det är fel att lämna tjej och baby när allt inte är ok. Utan man måste vara vid sin barns sida och ge sin partner trygghet med sin närvaro. Men när allt är bra hemma så ska vi låta våra partners få ha roligt.

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?