• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Rakad Apa
    telly skrev 2015-09-16 09:44:02 följande:

Hade blivit otroligt sårad. Vill han inte vara hemma och lära känna sitt eget barn?

Han har ju all tid i världen att lära känna sitt barn. Några timmar borta från barnet gör ju inget.
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (123)

Va glad att han va hemma det han va. Barnens pappa (mitt ex) var inte hemma någonting. Åkte o jobba samtidigt som jag låg på BB.

• taquine
    telly skrev 2015-09-16 09:44:02 följande:

Hade blivit otroligt sårad. Vill han inte vara hemma och lära känna sitt eget barn?

Men snälla.. Förhoppningsvis har han en massa år på sig att lära känna sitt barn.Borta i 8 ynka timmar och för vissa här verkar det som det värsta som kan hända. Kanske  dags att gå ur bubblan och gå in i det "riktiga livet" 
    Beklämmande :(
    Goodness me
  • Anonym (Leja)

Jag hade blivit sur över att han dumpat över allt ansvar på mig. Jag hade betalat med samma mynt förstås.

• Anonym (byt)

Är vi verkligen bara två som reagerat på att TS uppmanat mannen att gå ut och dricka med polarna men att han inte gjort det men när han är hemmifrån för att idrotta med jobbet är han typ en skitstövel?

• Anonym (k)
    Anonym (byt) skrev 2015-09-16 14:51:28 följande:

Är vi verkligen bara två som reagerat på att TS uppmanat mannen att gå ut och dricka med polarna men att han inte gjort det men när han är hemmifrån för att idrotta med jobbet är han typ en skitstövel?

Man behöver ju inte vara borta i åtta timmar för att dricka med polarna. Ta en öl kan likagärna betyda 1.5 timme.
  • Anonym (byt)

Det handlade enlighet henne själv om flera timmar.

Så det avgörande är att det handlar om några fler timmar? Kanske 7 istället för 3. Det är den avgörande skillnaden mellan helt OK och helt förkastligt? Skulle inte tro det, snarare en syn att man som mamma ska vara den som avgör vad som är OK för pappan att lämna hemmet för och vad som inte är det. Han gjorde inte den prioriteringen hon tyckte att han skulle göra, han valde bort öldrickande med polarna men valde till idrott med jobbet. Hade kvinnan tyckt tvärtom och mannen valt ölen hade han setts som en skitstövel då.

Anonym (k) skrev 2015-09-16 15:51:45 följande:

Man behöver ju inte vara borta i åtta timmar för att dricka med polarna. Ta en öl kan likagärna betyda 1.5 timme.

• Anonym (k)
    Anonym (byt) skrev 2015-09-16 16:00:20 följande:

Det handlade enlighet henne själv om flera timmar.

Så det avgörande är att det handlar om några fler timmar? Kanske 7 istället för 3. Det är den avgörande skillnaden mellan helt OK och helt förkastligt? Skulle inte tro det, snarare en syn att man som mamma ska vara den som avgör vad som är OK för pappan att lämna hemmet för och vad som inte är det. Han gjorde inte den prioriteringen hon tyckte att han skulle göra, han valde bort öldrickande med polarna men valde till idrott med jobbet. Hade kvinnan tyckt tvärtom och mannen valt ölen hade han setts som en skitstövel då.

Personligen hade jag tyckt att två timmar nöje hade varit lagom i det läget. 
  • Penida

Ni som tycker att TS man är hemsk, prioriterar helt fel och undrar om han inte är intresserad av sitt barn, har ni tagit merparten av föräldraledigheten? Varför då i så fall, är er man inte intresserad av att lära känna sitt barn?
    Själv förstår jag inte hur man kan hänga upp sig så mycket på att en pappa är borta 8 timmar och se dessa timmar och 10 dagar som en supersak sett till barnets och pappans relation. Svenska barn är vanligtvis hemma i minst ett år med en förälder, där har ni månader pappan kan lägga på att lära känna sitt barn om han är intresserad av att göra så.

Avskyr CIO-metoder
  • EnGladPingvin
    Penida skrev 2015-09-16 16:52:50 följande:

Ni som tycker att TS man är hemsk, prioriterar helt fel och undrar om han inte är intresserad av sitt barn, har ni tagit merparten av föräldraledigheten? Varför då i så fall, är er man inte intresserad av att lära känna sitt barn?

Själv förstår jag inte hur man kan hänga upp sig så mycket på att en pappa är borta 8 timmar och se dessa timmar och 10 dagar som en supersak sett till barnets och pappans relation. Svenska barn är vanligtvis hemma i minst ett år med en förälder, där har ni månader pappan kan lägga på att lära känna sitt barn om han är intresserad av att göra så.

Vi har delat på föräldraledigheten. Skulle aldrig skaffa barn med en man som inte vill och prioriterar att vara med sina barn.

Det sagt tycker jag inte det är riktigt relevant. De 10 dagarna i samband med att barnet fötts är till för att båda två ska kunna vara hemma samtidigt, lära känna barnet, skapa relation till barnet, landa i den nya familjesituationen. Inte för att spela golf. Golf kan man spela när som i stort sett. De första veckorna med barnet kommer aldrig tillbaka. Det handlar om 10 dagar.
  • Anonym (***))
    EnGladPingvin skrev 2015-09-16 20:03:00 följande:
    Vi har delat på föräldraledigheten. Skulle aldrig skaffa barn med en man som inte vill och prioriterar att vara med sina barn.

Det sagt tycker jag inte det är riktigt relevant. De 10 dagarna i samband med att barnet fötts är till för att båda två ska kunna vara hemma samtidigt, lära känna barnet, skapa relation till barnet, landa i den nya familjesituationen. Inte för att spela golf. Golf kan man spela när som i stort sett. De första veckorna med barnet kommer aldrig tillbaka. Det handlar om 10 dagar.
    Inga dagar kommer tillbaka. 

Jag förstår inte skillnaden på att spela golf när barnet är 10 dagar  eller 10 månader. 
  • Tuss 1
    EnGladPingvin skrev 2015-09-16 20:03:00 följande:

Mina barn har sovit och ätit den första tiden. Visst har pappan myst och bytt blöjor. Men mest har han skött markservicen och servar mig. Dagarna efter hans lediga 10 dagar kommer inte heller tillbaka. Då är han ju på jobbet. Så ärligt jag ser absolut inte problemet. Hade reagerat om han knappt hade varit hemma och suttit på krogen eller nåt.

Vad kommer han att gå miste om? Han träffar barnet på förmiddagen och när han kommer hem. Att säga att man inte vill ha barn för en sån sak känns inte så lite överdrivet.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?