• Anonym (k)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 12:42:40 följande:

TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?

Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.

"Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.

Håller med tycker det var ganska tufft i början, hade mycket smärta och det var svårt att känna sig jävligt otymplig, blöda som ett vattenfall, ha ont hela tiden, knappt sova alls, lyckas gå på toa och duscha och ibland få i sig nått att äta och samtidigt få allt med den nyfödde att funka. Hade verkligen inte velat att min gubbe försvann längre bort än till affärn och det gjorde han inte heller.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 12:46:16 följande:
    Ah men - det är ju inte så att ts är dödssjuk. Hon har fött barn! Hur svårt kan det vara? Stötta? Han har ju varit hemma och tar en dag med arbetskompisarna och dessutom knyter kontakter på ett event som är både roligt och framtidskontakter i företaget. Efter dessa tio pappadagar skall han jobba. Eller bör han kanske ta tjänstledig för att stötta? Vad är det för osjälvständiga människor här egentligen?
    Det är inte finare att bita ihop och klara sig själv än att erkänna att man vill ha support och sällskap. Det är olika från person till person hur mycket man klarar i början. Seriöst ingen kommer tacka dig för att du aldrig ställde krav på dina nära och kära när du ligger på din dödsbädd.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 13:11:52 följande:
    Det är inte så jag menar. TS behöver tydligen inte bita ihop. Hon tycker det är en baggis att sköta om babyn. Den sover ju bara och äter. Däremot är hon arg för att killen ska ha en eftermiddag utan henne. Det är DET jag menar. Sen är barnet 11 dagar gammalt. Och de första tio dagarna borde i rimlighetens namn vara över nu?
    Det kan ju hända att man trots detta vill ha sällskap hemma. Jag klarade inte att ta mig ut förrän efter 14 dagar. Hade tyckt att det var väldigt oschysst om gubben dragit iväg på något nöje då. Alltså det är ju inviduellt hur man känner och jag tycker att grundinställningen med en nyfödd hemma måste vara att man tar hänsyn till den nyfödde först, sedan den nyförlöste och sist den som inte gått igenom en förlossning. 
  • Anonym (k)
    LHF skrev 2015-09-14 13:30:48 följande:
    Men exakt vad är problemet? Att din betjänt har åkt iväg? För jag förstår verkligen inte.
    Du verkar ju inte ha några som helst problem med att ta hand om bebisen, som är lugn och sover mest. Behöver du honom för att hålla dig i handen? Titta på ungen när den sover, eller vad?

Eller är problemet att han är pappaledig men inte hemma med dig och bebisen? Att när man är föräldraledig så ska man vara just det.
    Men så är det ju. Pappaledighet är varken till för golf, fotboll eller andra sporter.
  • Anonym (k)
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 13:40:01 följande:
    Mammaledighet är inte till för spa, frisörbesök eller nöjesshopping heller. Ändå ser man dagligen nyblivna mammor rännandes ute på stan.
    Men tråden handlar väl om ts och hennes familj inte alla andra?
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:41:32 följande:

Jag tyckte det var intressant att höra era svar och råd. Men tycker att vissa förvränger och har ett behov av att analysera (min) situation på tol för mycket. Jag har både sagt hur jag könner och erkänt att jag reagerat för starkt. Varför har vissa behov av att ta det längre än så? Varför lämnar ni inte det när jag redan insett faktum.

Jag menar inte ni som med trevlig ton kommer med resonemang och åsikter utan ni som först gjorde det men sen spann vidare så att öven ni får mig att känna mig övrrkörd. Varför detta behov att trycka ner andra på fl?

Har jag op något sätt

Känner du dig överkörd pga att du fick medhåll i ditt första resonemang?
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 13:41:13 följande:
    Men jösses! Hahaha! Gud, med vårt andra barn var jag helt ensam från dag 1. Han stöttade första veckan, sen drog han hem till sig.  Då hade vi separerat :). Men med barn nr 1, inte fasen rände han omkring och plockade tvätt och fixade disk bara för att jag satt still och ammade. Möjligen bytte han däck eller stack och tvättade bilen :).
    Du har en drömkille som du tydligen bara behöver viska till vad du behöver ha gjort. Unna honom den här dagen
    Frågan är ju varför han inte fixade disk o tvätt om du nu var upptagen med amningen. Första två-tre veckorna ammade jag typ 20 timmar om dygnet jag hade verkligen kollapsat om jag dessutom hade behövt städa, tvätta och diska. Det hade varit en totalt absurd situation om gubben hade haft ett behov av att ha kul när jag knappt kunde göra något alls flera veckor i sträck.
    Hur kom det sig att ni separerade? Ni verkar ju haft det jättebra.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 14:09:29 följande:
    Nja, det var ett knepigt förhållande. Han hade inga åsikter om något alls.  Hellre två småbarn än tre. Är man ensam med barnen vet man förutsättningarna :). Sånt ger trygghet.
    Ja har man en man som varken gör från eller till med sin närvaro så kvittar det såklart om han åker och golfar! Konstigt bara att du försöker ge andra råd utifrån din egen situation.
  • Anonym (k)
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 14:42:10 följande:
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:31:14 följande:
    Det kan ju hända att man trots detta vill ha sällskap hemma. Jag klarade inte att ta mig ut förrän efter 14 dagar. Hade tyckt att det var väldigt oschysst om gubben dragit iväg på något nöje då. Alltså det är ju inviduellt hur man känner och jag tycker att grundinställningen med en nyfödd hemma måste vara att man tar hänsyn till den nyfödde först, sedan den nyförlöste
    och sist den som inte gått igenom en förlossning. 

Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:22:56 följande:
    Ja har man en man som varken gör från eller till med sin närvaro så kvittar det såklart om han åker och golfar! Konstigt bara att du försöker ge andra råd utifrån din egen situation.
    Se där... Du har gjort detsamma tråden igenom. Alla skriver utifrån sina egna perspektiv. Det är inget fel med det.

Jag skrev att det är individuellt hur man känner och jag skrev om det var för mig. Det är ju faktiskt rätt självklart att man sätter familjen först när man har en nyfödd hemma men som vanligt finns det ju kvinnor som tror att man är bättre för att man inte törs ställa krav på sin man utan klarar allt själv även om man nästan dör på kuppen.
  • Anonym (k)
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:10:53 följande:
    Aha, vi verkar ha och göra med en "på min tid då var det minsann andra bullar". Taskigt av dig att håna Ts på det viset du gör, självklart vill hon inte ha en betjänt. Och om det nu är så ljuvligt att sitta i timmar och titta på sitt barn kan man ju undra varför hennes karl hellre vill golfa?
    Vadå, han vill ju ha positivitet i vardagen (ironi)
    Ja självklart ska man göra allt så svårt det bara går för det har andra kvinnor vars karlar var ännu uslare fått göra och de klarade sig till slut ändå.
    Man får liksom en stor fin medalj om man klarar sig trots att gubben inte hjälper till, man är faktiskt duktigare då än alla de kvinnor som FÅTT HJÄLP när de kommit hem från bb. Varför ska man ha hjälp när man kan plåga sig själv så mycket det bara går. Riktigt många och svåra vedermödor ska det vara, det är så man vet att man fått barn. 
  • Anonym (k)
    taquine skrev 2015-09-14 16:06:26 följande:
    För att man inte håller med? Läst tråden nu och ser inte någon som varit otrevlig . Däremot läst om otroligt osjälvständiga , osäkra samt gjorda av porslin-tjejer som kanske skulle väntat med barn några år till.. 
    Det är ju knappast raketforskning att ta hand om en bebis , och nu skulle TS karl vara borta 8 ynka timmar inte åka på festarresa till Ibiza i 2 veckor. 
    Är det första  curlinggenerationen som får sina ungar nu?
    Till sist en fråga till , hur tror ni ensamstående mammor klarar sig?
    Nuförtiden när kvinnor är självständiga på alla andra plan så är det liksom ingen skam att behöva sin karl i hemmet. Vi har redan en yrkestitel och utbildning och egna pengar, varför ska man behöva vara SJÄLVSTÄNDIG som nyförlöst? Är det nån gång man ska kunna ta hjälp av sin man så är det väl just då. Våga be om hjälp det betyder liksom inte att man förlorat sin identitet som kvinna.
    Hur tror ni ensamstående mammor klarar sig, ja som sagt så är man inte duktigare för att man klarat sig igenom fler och värre vedermödor. Ni äldre mammor är så jävla duktiga på att skuldbelägga alla som inte klarat av det ni själva har klarat även om ni inte själva tyckte det var så kul då det begav sig. Det finns pappadagar av en anledning men det finns ingen anledning för en nyförlöst att göra det svårare än det behöver vara!
  • Anonym (k)
    Kjell2 skrev 2015-09-14 16:34:55 följande:
    Gymbesöken blir nog totalt mer än åtta timmar som golfen gäller. Förstår om det inte känns kul för dig att han drar en eftermiddag. Men genom att göra lite saker själv utanför familjen, i lagom dos,blir nog de flesta föräldrar bättre föräldrar och partner.

När du om ett tag börjar känna dig instängd och behöver andas och komma bort lite så ta chansen. Låt honom vara ensampappa en stund, det är nog bra för er alla.
    Jag tror inte att det är någon som menar att pappan aldrig ska göra saker på egen hand, bara att det kanske är lite onödigt att dra iväg en hel dag just när man har sina första pappadagar och då särskilt när mamman helst vill att han använder sin pappatid till att faktiskt vara med familjen.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 20:46:55 följande:

Menar du att man absolut inte får vara borta från barnet/hemmet mer än max tre timmar? Vad är det för myndighetsmissbruk? Det har de väl inte med att göra? Familjen bestämmer väl själv?

Man får inte arbeta mer än ett fåtal timmar eftersom fk ersätter utebliven inkomst. Fk skulle troligtvis anse att jobb-golfande räknas som jobb om han har möjlighet att golfa med klienter på företagets tid.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:

Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.

Men hur ska de hålla sån koll tänker du?
  • Anonym (k)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-09-14 21:40:08 följande:

Det har jag nog aldrig gjort och jag undrar om jag någonsin kommer att komma över det. Det var mina första dagar som mamma och de kommer aldrig igen. Och jag genomlevde dem så ensam.

Vad sa han när du bad honom komma dit?
  • Anonym (k)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-09-15 15:05:51 följande:
    "Har inte lust". "Kommer senare ikväll" Ja, han satt hos oss kanske 45-60 min varje eftermiddag vid sextiden, medan jag ammade-sondade-bytte blöja-pumpade och sedan gick vi ut och åt middag på någon enkel restaurang (mat ingick inte för förälder på neo så jag var ändå tvungen att äta någonstans). Sedan släppte han av mig på sjukhuset och åkte hem. 
    Anonym (I) skrev 2015-09-14 23:43:39 följande:
    Hoppas han har bra sidor också, och att han bett om ursäkt tusen ggr.

Helt ofattbart hur han kunde ligga vid en jävla pool när ert barn och du låg på neontalavd.
    han har bra sidor men nej, han tycker fortfarande inte att det var något konstigt att göra som han gjorde. För han menar att han inte hade fått några band till bebisen ännu och därför tyckte att det var "meningslöst" och "tråkigt" att bara sitta av dagarna där inne när vädret var fint. Att jag satt där inne spelar tydligen ingen roll. Håller med helt och fullt. Sen får man försöka förlåta, men jag kommer aldrig att glömma det sveket. 

Vad hemskt. Jag tycker min sambo har gjort underliga saker ibland men det här var nog värre än det värsta jag kan föreställa mig.
  • Anonym (k)
    Anonym (byt) skrev 2015-09-16 14:51:28 följande:

Är vi verkligen bara två som reagerat på att TS uppmanat mannen att gå ut och dricka med polarna men att han inte gjort det men när han är hemmifrån för att idrotta med jobbet är han typ en skitstövel?

Man behöver ju inte vara borta i åtta timmar för att dricka med polarna. Ta en öl kan likagärna betyda 1.5 timme.
  • Anonym (k)
    Anonym (byt) skrev 2015-09-16 16:00:20 följande:

Det handlade enlighet henne själv om flera timmar.

Så det avgörande är att det handlar om några fler timmar? Kanske 7 istället för 3. Det är den avgörande skillnaden mellan helt OK och helt förkastligt? Skulle inte tro det, snarare en syn att man som mamma ska vara den som avgör vad som är OK för pappan att lämna hemmet för och vad som inte är det. Han gjorde inte den prioriteringen hon tyckte att han skulle göra, han valde bort öldrickande med polarna men valde till idrott med jobbet. Hade kvinnan tyckt tvärtom och mannen valt ölen hade han setts som en skitstövel då.

Personligen hade jag tyckt att två timmar nöje hade varit lagom i det läget. 
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?