• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (***))
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 20:13:18 följande:
    Får man ta föräldraledigt och lämna barnet med t.ex mormor en lördag när man tar ut ersättning, och åka på IKEA eller ta en övernattning på hotell med maken eller kanske bara gå till frisören ett par timmar när man tar ut heldagsersättning?

Nej. Men trots det så är det väldigt vanlig att föräldrar gör så.
    Man får göra vad man vill när man är föräldraledig. Finns inga regler.

Föräldrapenning får man för utebliven lön, och det finns inga förbehåll, utom att du inte får arbeta.
  • Anonym (....)
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 20:56:09 följande:
    Man får inte arbeta mer än ett fåtal timmar eftersom fk ersätter utebliven inkomst. Fk skulle troligtvis anse att jobb-golfande räknas som jobb om han har möjlighet att golfa med klienter på företagets tid.
    Nej.
  • Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 20:56:09 följande:
    Man får inte arbeta mer än ett fåtal timmar eftersom fk ersätter utebliven inkomst. Fk skulle troligtvis anse att jobb-golfande räknas som jobb om han har möjlighet att golfa med klienter på företagets tid.
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
  • Anonym (***))
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Stämmer inte.
  • Tom Araya
    Inlägg #157 gäller specifikt tillfällig föräldrapenning.
  • Birgitta02
    Tom Araya skrev 2015-09-14 21:29:46 följande:
    Inlägg #157 gäller specifikt tillfällig föräldrapenning.
    Aha - missade det :) Sorry.
  • Anonym (k)

Men hur ska de hålla sån koll tänker du?
  • Varit där

Vi fick barn för 3 månader sen. Min sambo har ett fast jobb och ett där de ringer vid behov. Vi har oxå 1 gemensamt sen innan plus att han har 3 till sen tidigare. Bebis kom dagen innan de 3 andra kom till oss då vi har vv. På fredagen när bebis var 5 dagar så jobbade han natt där han jobbar vid behov fast än att jag sa nej men han tyckte att det var ok då amning funkade och jag skulle bara lägga barnen även fast jag hatar när han jobbar natt då jag inte trivs i våran lgh vi nyligen har flyttat till och jag blev som dig ts irriterad för att han jobbade när han skulle vara hemma med familjen.

• Anonym (L)
    Varit där skrev 2015-09-14 21:33:33 följande:

Vi fick barn för 3 månader sen. Min sambo har ett fast jobb och ett där de ringer vid behov. Vi har oxå 1 gemensamt sen innan plus att han har 3 till sen tidigare. Bebis kom dagen innan de 3 andra kom till oss då vi har vv. På fredagen när bebis var 5 dagar så jobbade han natt där han jobbar vid behov fast än att jag sa nej men han tyckte att det var ok då amning funkade och jag skulle bara lägga barnen även fast jag hatar när han jobbar natt då jag inte trivs i våran lgh vi nyligen har flyttat till och jag blev som dig ts irriterad för att han jobbade när han skulle vara hemma med familjen.

Fast vad ska han göra menar du när dom ringer från hans jobb och ber honom komma och jobba?

Jag menar ju att det påverkar ju er ekonomi om han tackar nej.
  • Voluptuous Shalimar
    Anonym (I) skrev 2015-09-14 17:16:27 följande:
    Låter fruktansvärt. Hur i all världen har du kunnat förlåta det? Menar inte att du har gjort fel om du nu har förlåtit honom, du har haft dina anledningar, utan jag undrar mer hur du kom över detta?
    Det har jag nog aldrig gjort och jag undrar om jag någonsin kommer att komma över det. Det var mina första dagar som mamma och de kommer aldrig igen. Och jag genomlevde dem så ensam.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?