Inlägg från: Anonym (***)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (***))

Borta hela dagen, okej eller inte?

Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 15:53:25 följande:
    Men orka. Vem har sagt att jag redan är trött på det? Det har aldrig handlat om det så förstår inte alls hur du har tolkat det så. Jag är varken trött på bebisen eller att sköta om den.. Jag vill att vi ska vara tillsammans familjen helt enkelt. Punkt.

Jag har sagt upprepade gånger att jag hade velat ta dessa dagar att vara tillsammans som familj. Det finns en anledning till att man får två veckor i samban med födseln och det är ju inte för att passa på att ägna sig åt sina fritidssysslor.

Sen kan man tycka att det inte är en stor grej, men just idag tyckte jag det. JAg har varken skriki
    Tråkigt för dig att din man inte tycker samma sak.
  • Anonym (***))
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 20:13:18 följande:
    Får man ta föräldraledigt och lämna barnet med t.ex mormor en lördag när man tar ut ersättning, och åka på IKEA eller ta en övernattning på hotell med maken eller kanske bara gå till frisören ett par timmar när man tar ut heldagsersättning?

Nej. Men trots det så är det väldigt vanlig att föräldrar gör så.
    Man får göra vad man vill när man är föräldraledig. Finns inga regler.

Föräldrapenning får man för utebliven lön, och det finns inga förbehåll, utom att du inte får arbeta.
  • Anonym (***))
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Stämmer inte.
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:35:50 följande:
    Eh, det är väl så att försäkringskassan betalar pengar till dig för att vara hemma och just vårda barnet. Tfp kan man ansöka om just för att man inte kan vara på jobbet utan behövs hemma i stället. Inte har väl försäkringskassan något intresse av att betala ut pengar som ersättning för förlorad inkomst, för att man ska åka iväg själv. Hur menar du att det kan vara myndighetsmissbruk - de vill naturligtvis att deras pengar ska gå just till det man ansöker om att få pengar för?
    Fast de kollar inte.

Så de utövar inget myndighetsutövande. 
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:41:44 följande:
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Nej, inte alls. Det finns visst sådana regler. Tex när det kommer till inskolning på förskolan. Man kan ta hel FP (SGI-nivå alltså) så länge man är med barnet hela tiden på förskolan och i början när man lämnar korta stunder. Men när barnet börjar vara en längre stund själv så får man inte längre ta hel FP eftersom man inte längre vårdar barnet.

Vem kollar?

Jag reste bort när mitt  barn var 5 månader och jag tog ut f-ledigt.
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 19:50:48 följande:

De kollar inte - så därför är det ok?

Eller kan det vara så att det finns regler och så är det liksom ens eget ansvar att följa dem?

Ja, jag har inga problem med att bryta mot dessa regler. Om jag inte tar ut f-penning en viss dag, så tar jag ju ut det  en annan dag. Alltså blir uttaget lika stort, eftersom inga dagar bränner inne.
  • Anonym (***))
    pigglet skrev 2015-09-15 20:26:31 följande:
    När det kommer till tfp blir det ännu konstigare. Är det ok att ta ledigt från jobbet, begära tfp från försäkringskassan och så lämna barnet hos mormor och i stället åka till IKEA?
    Har aldrig gjort det själv, men har inga synpunkter på om andra gör det.

Majoriteten tar ut alla sina dagar, så om man lämnar barnet hos någon annan någon enstaka gång påverkar inte statskassan.
  • Anonym (***))
    whitestar skrev 2015-09-15 20:16:31 följande:

Alltså, Vill man inte vara med sina barn?? Blir ju förskräckt när man hör allt möjligt ni gör istället för att vara med era barn när ni tar ut pengar för att egentligen vara just med era barn!

Allt möjligt?

Barnet har väl två föräldrar. 
  • Anonym (***))
    Anonym (byt) skrev 2015-09-15 21:17:24 följande:
    "alla sina dagar" är inte applicerbart på tillfällig föräldrapenning, bara vanlig föräldrapenning. Vanlig föräldrapenning har alla lika många dagar/barn, tillfällig föräldrapenning får ju bara tas ut när man förlorar arbetsinkomst vid barns sjukdom/smitta, vissa läkarbesök m m eller ord. vårdares sjukdom. Få tar ut det max antal dagar man kan få eftersom man inte har behov/skäl till det.
    Är tillfälligt fp samma som VAB?

Jag pratar om den vanliga FP. VAB ska man naturligtvis inte missbruka, även om jag vet att det är vanligt.
  • Anonym (***))
    Anonym (byt) skrev 2015-09-15 21:26:14 följande:
    Tillfällig föräldrapenning är den ersättning man får vid VAB. Inlägget du bemötte handlade om tillfällig föräldrapenning (tfp)
    OK, då missade jag det.
  • Anonym (***))
    EnGladPingvin skrev 2015-09-16 20:03:00 följande:
    Vi har delat på föräldraledigheten. Skulle aldrig skaffa barn med en man som inte vill och prioriterar att vara med sina barn.

Det sagt tycker jag inte det är riktigt relevant. De 10 dagarna i samband med att barnet fötts är till för att båda två ska kunna vara hemma samtidigt, lära känna barnet, skapa relation till barnet, landa i den nya familjesituationen. Inte för att spela golf. Golf kan man spela när som i stort sett. De första veckorna med barnet kommer aldrig tillbaka. Det handlar om 10 dagar.
    Inga dagar kommer tillbaka. 

Jag förstår inte skillnaden på att spela golf när barnet är 10 dagar  eller 10 månader. 
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?