• pigglet

Borta hela dagen, okej eller inte?

Blir lite fundersam - får man ens ta tfp (tillfällig föräldrapenning, alltså dagar som man får av försäkringskassan för att vårda barnet) och inte vara med barnet?

• pigglet
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 20:13:18 följande:
    Får man ta föräldraledigt och lämna barnet med t.ex mormor en lördag när man tar ut ersättning, och åka på IKEA eller ta en övernattning på hotell med maken eller kanske bara gå till frisören ett par timmar när man tar ut heldagsersättning?

Nej. Men trots det så är det väldigt vanlig att föräldrar gör så.
    Ett par timmar - inga problem. Jag tror gränsen går vid 3? Och tar man av ln-dagarna så kan man vara borta 7 timmar och ändå ta en hel dag.

Tfp får man för att vårda barn. Tror inte det är så värst vanligt att man tar en sådan dag och sticker iväg på något eget faktiskt.
  • pigglet
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 20:46:55 följande:
    Menar du att man absolut inte får vara borta från barnet/hemmet mer än max tre timmar? Vad är det för myndighetsmissbruk? Det har de väl inte med att göra? Familjen bestämmer väl själv?
    Eh, det är väl så att försäkringskassan betalar pengar till dig för att vara hemma och just vårda barnet. Tfp kan man ansöka om just för att man inte kan vara på jobbet utan behövs hemma i stället. Inte har väl försäkringskassan något intresse av att betala ut pengar som ersättning för förlorad inkomst, för att man ska åka iväg själv. Hur menar du att det kan vara myndighetsmissbruk - de vill naturligtvis att deras pengar ska gå just till det man ansöker om att få pengar för?
  • pigglet
    Anonym (***)) skrev 2015-09-14 21:09:49 följande:
    Man får göra vad man vill när man är föräldraledig. Finns inga regler.

Föräldrapenning får man för utebliven lön, och det finns inga förbehåll, utom att du inte får arbeta.
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 21:21:51 följande:
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
    Tom Araya skrev 2015-09-14 21:29:46 följande:
    Inlägg #157 gäller specifikt tillfällig föräldrapenning.
    Nej, inte alls. Det finns visst sådana regler. Tex när det kommer till inskolning på förskolan. Man kan ta hel FP (SGI-nivå alltså) så länge man är med barnet hela tiden på förskolan och i början när man lämnar korta stunder. Men när barnet börjar vara en längre stund själv så får man inte längre ta hel FP eftersom man inte längre vårdar barnet.

• pigglet

De kollar inte - så därför är det ok?

Eller kan det vara så att det finns regler och så är det liksom ens eget ansvar att följa dem?

• pigglet
    Anonym (***)) skrev 2015-09-15 19:53:42 följande:
    Ja, jag har inga problem med att bryta mot dessa regler. Om jag inte tar ut f-penning en viss dag, så tar jag ju ut det  en annan dag. Alltså blir uttaget lika stort, eftersom inga dagar bränner inne.
    När det kommer till tfp blir det ännu konstigare. Är det ok att ta ledigt från jobbet, begära tfp från försäkringskassan och så lämna barnet hos mormor och i stället åka till IKEA?
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?