• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 13:18:25 följande:

Nej. Självklart inte. Som Ts skrev så har han inte möjlighet att stanna hemma längre, även om Ts vill det. Han har för mycket att göra på jobbet.Det spelar visst roll, det är alltid arbetsgivaren som bestämmer. Och du verkar inte visa honom någon hänsyn till att han har en stor arbetsbelastning just nu. Han kan inte vara hemma bara för att du vill det. Det är nog bra att han får en trevlig dag med kollegorna just nu.

Nu förvränger du det jag sagt. För hög arbetsbelastning för att spela golf. Men arbetsgivaren skulle definitivt lösa situationen om han sa att han ville ha mer tid till sin nyfödda bebis. I form av att godkänna en eller två semesterdagar.
    Anonym (F) skrev 2015-09-14 13:20:46 följande:

9 månader, precis som graviditeten, så klart :D

Haha :P

Hade varit nåt
    whitestar skrev 2015-09-14 13:19:58 följande:

Det enda jag reagerar på är att han åker iväg hela dagen när han har tagit ut en pappadag för att vara med familjen! Dom är ju så få dom där dagarna när man kan vara hemma samtidigt, tycker det var en konstig prioritering av mannen att slösa bort en pappadag på nåt helt annat än det är tänkt till!

Exakt. Det försökte jag säga till honom.
  • Anonym (Sia)

Jag ser inte de som mer heliga än andra dagar. Visst, de är till för att börja få ihop den nya lilla familjen. Men om min man hade tagit en dag på golfbanan en onsdag när barnet var 8 dagar gammalt eller om han hade väntat till lördag när barnet passerat 10 dagar? Spela roll?

• Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:17:31 följande:
    Inget fjäsk såklart men ja jag tycker pappan ska vara extra uppskattande och uppvaktande de första veckorna tills man lärt sig rutinerna och mamman återhämtat sig. Sen hur länge det behövs är såklart individuellt för varje familj. Mamman har gått igenom en stor påfrestning både i graviditeten och under förlossningen. Kroppen behöver återhämta sig och amningen gör att man blir rätt begränsad. Pappan handlar, städar, lagar mat, hämtar saker till mamman osv osv. Inte i all evighet såklart. Jag har haft turen att må bra så när vår bebis sover hat jag såklart gjort det jag hinner med. Men ammar jag, ja då blir det sambon som får fixa med annat. Behöver jag vila så får sambon fixa med annat. Och det har han fattat också och det funkar fint när han är hemma.
    Menar du på fullt allvar att han ska passa upp dig 24/7 och att det är helt orimligt att han är hemifrån i 7-8 timmar en dag för att umgås med kollegor? Om även han får lite positivitet i vardagen, och får glädjas, så kommer er relation att må ännu bättre.

Så mycket kan ni inte ha att göra hemma att det blir ett besvär för dig att vara hemma ensam med bebisen. Ta chansen att njuta av bebisen. Jag är glad att internet inte fanns när jag fick barn. Jag satt och tittade på mina underverk hur många timmar som helst varje dag. Njöt av att få vara mamma även om jag inte hade pappan hemma de första veckorna eftersom man inte hade någon rättighet att vara ledig som pappa. Inte heller förväntade jag mig att få någon specialbehandling för att jag hade varit gravid och fött barn. Det är sånt som kvinnor har gjort i alla tider.

Det verkar ha blivit svårare för kvinnor att vara gravida och föda barn idag, jämfört med hur det såg ut före föräldraförsäkringen blev tillgängligt även för nyblivna pappor.
  • LHF
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:19:55 följande:
    Man behöver inte ta ut några dagar på helgen. 10 dagar = 2 veckor. 5 arbetsdagar på en vecka när man jobbar heltid.

Och det handlar inte om en middag utan en hel dags golftävling. Åkte 11 hemma 19. En middag hade jag varit helt lugn med.
    Men exakt vad är problemet? Att din betjänt har åkt iväg? För jag förstår verkligen inte.
    Du verkar ju inte ha några som helst problem med att ta hand om bebisen, som är lugn och sover mest. Behöver du honom för att hålla dig i handen? Titta på ungen när den sover, eller vad?

Eller är problemet att han är pappaledig men inte hemma med dig och bebisen? Att när man är föräldraledig så ska man vara just det.
  • Anonym (k)
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 13:11:52 följande:
    Det är inte så jag menar. TS behöver tydligen inte bita ihop. Hon tycker det är en baggis att sköta om babyn. Den sover ju bara och äter. Däremot är hon arg för att killen ska ha en eftermiddag utan henne. Det är DET jag menar. Sen är barnet 11 dagar gammalt. Och de första tio dagarna borde i rimlighetens namn vara över nu?
    Det kan ju hända att man trots detta vill ha sällskap hemma. Jag klarade inte att ta mig ut förrän efter 14 dagar. Hade tyckt att det var väldigt oschysst om gubben dragit iväg på något nöje då. Alltså det är ju inviduellt hur man känner och jag tycker att grundinställningen med en nyfödd hemma måste vara att man tar hänsyn till den nyfödde först, sedan den nyförlöste och sist den som inte gått igenom en förlossning. 
  • Anonym (k)
    LHF skrev 2015-09-14 13:30:48 följande:
    Men exakt vad är problemet? Att din betjänt har åkt iväg? För jag förstår verkligen inte.
    Du verkar ju inte ha några som helst problem med att ta hand om bebisen, som är lugn och sover mest. Behöver du honom för att hålla dig i handen? Titta på ungen när den sover, eller vad?

Eller är problemet att han är pappaledig men inte hemma med dig och bebisen? Att när man är föräldraledig så ska man vara just det.
    Men så är det ju. Pappaledighet är varken till för golf, fotboll eller andra sporter.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:23:41 följande:
    Nu förvränger du det jag sagt. För hög arbetsbelastning för att spela golf. Men arbetsgivaren skulle definitivt lösa situationen om han sa att han ville ha mer tid till sin nyfödda bebis. I form av att godkänna en eller två semesterdagar.
    Gör jag? "Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

"Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på."

I min värld betyder det att han har mycket att göra på arbetet och inte känner att han kan vara borta mer för tillfället. Är det inte klokt av honom att spara semesterdagar så att han t.ex kan fira med lång julledighet med er?
  • LHF
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:32:05 följande:
    Men så är det ju. Pappaledighet är varken till för golf, fotboll eller andra sporter.
    Det var därför jag frågade. I TS låter det inte som att det är pga det som hon är irriterad i första hand...
    Det låter mer som en "bättre" anledning för att kunna vara irriterad.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?