• Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:48:26 följande:

Jo

Jo du har väl rätt egentligen. Vet att han kommer uppmuntra mig att dra iväg på nåt kul men med en bebis som vill amma varje till varannan timme så blir det ju svårt för mamman..
    Du kommer inte att amma varannan timme för evigt. Var sak har sin tid. :)
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:49:47 följande:
    Jag

Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på.
    Men då är det ju ingen golftävling med kompisarna?
  • IMHO

Arg har du rätt att bli, eftersom dina känslor är dina. Om han gjort fel beror däremot på annat. Vad som är okej är inte en självklarhet och skiljer sig mellan olika förhållanden.

Därför behöver man en deal i förväg om hur man avgör vad som är okej eller inte. Vår deal är kommunikation inför all icke regelbunden bortavaro från hemmet. Skulle min sambo frågat om t.ex. en golftävling var okej dagarna efter hemkomst så skulle mitt svar bero på hur jag mådde då. Det vet han, så därför skulle han nöja sig med ett kanske och sedan respektera om mitt behov förändrades med kort varsel.

Vi har faktiskt en liknande situation just nu. Jag är redo att föda närsomhelst och han har ett stort jobbevent dag+kväll han gärna vill gå på här i veckan. Det får han gärna göra, om det inte blir för jobbigt för mig har jag sagt, men om förlossningsarbetet börjar eller om vi just kommit hem från BB och jag är för medtagen för att klara mig själv hemma, så önskar jag att han avstår eller kommer hem.

Jag kräver inte att han avstår, för det är genom att han tar beslutet själv som jag känner att han respekterar mina/våra behov/deal/prioriteringar. Jag känner mig också trygg med hur han kommer prioritera eftersom han redan berättat det, och han vet att jag inte ringer hem honom "i onödan".

• Anonym (....)

Jag

Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på.
    Det kan vara mindre klokt att börja med att vara föräldraledig och sen begära semester direkt efter det. Arbetsgivarna brukar vilja se att man fortfarande gör sitt bästa även om man har blivit förälder, och naturligtvis kommer att behöva vara hemma med sjukt barn osv i framtiden.
  • annananonym

Jag

Varför då? Det är ju inte en semesterdag han vill ha, han vill golfa med jobbkompisarna. Finns ingen anledning att vara ledig någon annan dag än idag!
  • Anonym (Herregud)

En dag ts??! Herregud ge dig, de är åtta timmar för fasen det är väl inget att göra nån stor grej av hade kanske köpt ditt resonemang om det gällde nån jobbgrej med övernattning osv men 1dag??!

Anonym (....) skrev 2015-09-14 11:46:09 följande:

Det är väl bra att han ser till att sköta jobbrelationerna och passar på att ha lite kul? Hur gör de andra kollegorna? Tar de ut semester eller?

Mannen jobbar inte och nog kan han ta ut pappadag om han är hemma resterande tid av dygnet. Föräldralediga mammor är inte alltid hemma, dygnet runt, med sina barn heller.

De andra kollegorna som blir bjudna hade antagligen behövt tacka nej eftersom de inte hade haft tid. Det är ett annat företag som bjuder.
  • Monkii
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 11:54:09 följande:
    Det kan vara mindre klokt att börja med att vara föräldraledig och sen begära semester direkt efter det. Arbetsgivarna brukar vilja se att man fortfarande gör sitt bästa även om man har blivit förälder, och naturligtvis kommer att behöva vara hemma med sjukt barn osv i framtiden.
    Man har ju rätt till sina semesterdagar. Man gör inte ett sämre jobb för att man tar ut den semester man har rätt till.
    Påven Johanna skrev 2015-09-14 11:49:57 följande:

Jag hade inte haft några synpunkter på en sådan sak. Däremot hade jag inte uppskattat om han gått runt och kallat vårt barn för bebis i obestämd form som om det vore ett vilket som helst barn. 

Vem har sagt att han gör det?

Vi talar såklart om vår bebis vid dess namn!
  • jwrga

Jag tycker faktiskt också han borde tackat nej och varit med er. Pappadagarna är till för att vara med barnet. Om du ammar kommer det dröja månader innan du får någon egentid, men han behöver egentid efter 11 dagar?

Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?