Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:29:44 följande:
    Precis så ser jag på det. Han har gått till gymmet osv under dessa sagar vilket jag känner är jättebra. Någon timme liksom. Men ta en pappadag och inte vara hemma på hela dagen. Det är kanske mest principen som gör mig arg.

Jodå nyförälskad i bebben är han allt. Han vill gosa mest hela tiden. Och bebis lider ju inte. Men mamman då!?
    Det är väl bra att han ser till att sköta jobbrelationerna och passar på att ha lite kul? Hur gör de andra kollegorna? Tar de ut semester eller?

Mannen jobbar inte och nog kan han ta ut pappadag om han är hemma resterande tid av dygnet. Föräldralediga mammor är inte alltid hemma, dygnet runt, med sina barn heller.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:35:39 följande:
    Men när man är föräldraledig själv så KAN du ju inte göra massa skojiga saker själv. Man är ju med barnet. Visst kan man göra massa roliga grejer men barnet måste ju vara med den hemmavarande föräldern.

Jag uppmuntrade honom här om dagen att träffa sina vänner på en öl. I några timmar. Det ville han inte för att han ville vara hemma med oss. Men en hel dag går bra!?
    Det kan man väl? Dygnet har fler timmar än vad partnern arbetar. Sen kan många få hjälp av nära och kära som ofta vill vara barnvakt. Om du ammar så är det väl rätt självklart att du inte kan lämna barnet någon längre tid?
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:48:26 följande:

Jo

Jo du har väl rätt egentligen. Vet att han kommer uppmuntra mig att dra iväg på nåt kul men med en bebis som vill amma varje till varannan timme så blir det ju svårt för mamman..
    Du kommer inte att amma varannan timme för evigt. Var sak har sin tid. :)
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:49:47 följande:

Jag

Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på.
    Det kan vara mindre klokt att börja med att vara föräldraledig och sen begära semester direkt efter det. Arbetsgivarna brukar vilja se att man fortfarande gör sitt bästa även om man har blivit förälder, och naturligtvis kommer att behöva vara hemma med sjukt barn osv i framtiden.
  • Anonym (....)
    Monkii skrev 2015-09-14 12:08:37 följande:
    Man har ju rätt till sina semesterdagar. Man gör inte ett sämre jobb för att man tar ut den semester man har rätt till.
    Visst har man det men man har inte rätt att ta ut dem när som helst.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:07:10 följande:
    De andra kollegorna som blir bjudna hade antagligen behövt tacka nej eftersom de inte hade haft tid. Det är ett annat företag som bjuder.
    Det låter oerhört konstigt att ett företag bjuder in ett annat företags personal, och att personalen ska offra lön för att förväntas vara med och representera sitt företag. Väldigt konstigt.

Att mannen vill vara med ser jag som självklart. En kul dag med kollegor får man inte så många tillfällen till.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:29:42 följande:

Det

Tack för ditt utförliga svar. Jag brukar verkligen inte helmer lägga mig i hans beslut. Och oftast kommer han fram till "rätt" prioritering själv. under de sista veckorna av graviditeten så lät jag verkligen honom avgöra själv hur mycket han var borta och oftast ville han vara tillsammans ifall det skulle sätta igång. Det enda vi pratade om var att han inte skulle dricka mer än x antal öl den sista veckan ifall det skulle sätta igång. Han ville ju inte vara full på förlossningen liksom :P

Så att jag reagerade nu gjorde honom nog lite ställd men som någon sa... Det är ju mycket hormoner och så också... Men kommer inte göra en större grej av det nu. Det tjänar inget till.
    Så du är inte så arg längre? Det är klokt att du har ändrat dig.
  • Anonym (....)
    Monkii skrev 2015-09-14 12:35:33 följande:
    Man har rätt att ansöka om semester när som helst och arbetsgivaren har rätt att säga nej om de har skäl till det. T ex arbetsbelastning deadlines mm. Har de inget skäl att säga nej så säger de ja.
    Anonym (....) skrev 2015-09-14 12:30:03 följande:
    Det låter oerhört konstigt att ett företag bjuder in ett annat företags personal, och att personalen ska offra lön för att förväntas vara med och representera sitt företag. Väldigt konstigt.

Att mannen vill vara med ser jag som självklart. En kul dag med kollegor får man inte så många tillfällen till.

Den personalen som jobbar tar nog inte ut semester utan gör detta på arbetstid. 
    Det är inget konstigt alls, snarare konstigt vad många saker du inte har koll på.
    Semesteransökningar ska komma in 2 månader i förväg. Givetvis kan chefen vara snäll och bevilja en ansökan dagen innan, men det är inte så vanligt eftersom arbetsplatser oftast behöver ha sina arbetare på plats. Ts skrev att de får ta ut semester, är lediga utan lön men att de flesta avstår. Hon skrev även:

"Min sambo hade dock inte kunnat tacka ja till denna tävling om det inte vore för att han är föräldraledig eftersom han ansåg sig ha för mycket att göra."

Vilket förklarar varför mannen inte dessutom kan be om semester på torsdagen, som Ts ville att han skulle göra.
  • Anonym (....)
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 12:42:40 följande:

TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?

Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.

"Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.

Han vill det. Jag ser inget fel med att han gör det nu när han har chansen.

Ts skriver inget om att hon är så dålig efter förlossningen att hon behöver vara sjukskriven, och att han då måste vara föräldraledig.

Varför behöver man göra det så märkvärdigt att "stötta sin partner" 11 dagar efter förlossningen? Att man bryr sig om, och ser till att familjen har vad familjen behöver är självklart, men massera axlarna och laga en braklunch för att visa tacksamhet för att hon har varit gravid och fött deras barn? Måste det göras just den 11:e dagen eller kan det vara sånt som man gör lite nu och då? Hur länge ska en kvinna sen få stanna på tronen och bli uppassad för att hon har gjort en sån enorm bedrift som att föda hans barn? 1 månad, 1 år, resten av livet?

Varför tror du inte att Ts har kul hemma med sitt barn? Hon skriver själv att hon är kvar i bebisbubblan och hur fantastisk var inte den tiden? Jag är övertygad om att hon njuter.
  • Anonym (....)
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 12:53:21 följande:
    Du beskrev mina känslor precis :)
    Tycker du att det är rimligt att han ska fixa brakluncher och massera dina axlar för att du har fött ert barn? Hur länge anser du att det ska pågå?
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?