Borta hela dagen, okej eller inte?
Arg har du rätt att bli, eftersom dina känslor är dina. Om han gjort fel beror däremot på annat. Vad som är okej är inte en självklarhet och skiljer sig mellan olika förhållanden.
Därför behöver man en deal i förväg om hur man avgör vad som är okej eller inte. Vår deal är kommunikation inför all icke regelbunden bortavaro från hemmet. Skulle min sambo frågat om t.ex. en golftävling var okej dagarna efter hemkomst så skulle mitt svar bero på hur jag mådde då. Det vet han, så därför skulle han nöja sig med ett kanske och sedan respektera om mitt behov förändrades med kort varsel.
Vi har faktiskt en liknande situation just nu. Jag är redo att föda närsomhelst och han har ett stort jobbevent dag+kväll han gärna vill gå på här i veckan. Det får han gärna göra, om det inte blir för jobbigt för mig har jag sagt, men om förlossningsarbetet börjar eller om vi just kommit hem från BB och jag är för medtagen för att klara mig själv hemma, så önskar jag att han avstår eller kommer hem.
Jag kräver inte att han avstår, för det är genom att han tar beslutet själv som jag känner att han respekterar mina/våra behov/deal/prioriteringar. Jag känner mig också trygg med hur han kommer prioritera eftersom han redan berättat det, och han vet att jag inte ringer hem honom "i onödan".