• IMHO

Borta hela dagen, okej eller inte?

Arg har du rätt att bli, eftersom dina känslor är dina. Om han gjort fel beror däremot på annat. Vad som är okej är inte en självklarhet och skiljer sig mellan olika förhållanden.

Därför behöver man en deal i förväg om hur man avgör vad som är okej eller inte. Vår deal är kommunikation inför all icke regelbunden bortavaro från hemmet. Skulle min sambo frågat om t.ex. en golftävling var okej dagarna efter hemkomst så skulle mitt svar bero på hur jag mådde då. Det vet han, så därför skulle han nöja sig med ett kanske och sedan respektera om mitt behov förändrades med kort varsel.

Vi har faktiskt en liknande situation just nu. Jag är redo att föda närsomhelst och han har ett stort jobbevent dag+kväll han gärna vill gå på här i veckan. Det får han gärna göra, om det inte blir för jobbigt för mig har jag sagt, men om förlossningsarbetet börjar eller om vi just kommit hem från BB och jag är för medtagen för att klara mig själv hemma, så önskar jag att han avstår eller kommer hem.

Jag kräver inte att han avstår, för det är genom att han tar beslutet själv som jag känner att han respekterar mina/våra behov/deal/prioriteringar. Jag känner mig också trygg med hur han kommer prioritera eftersom han redan berättat det, och han vet att jag inte ringer hem honom "i onödan".

• IMHO
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:42:37 följande:

Skickade för tidigt igen. Dumma telefon.

Har jag på något sätt provocerar er så att ni kände ett behov att förminska mig?

Underligt nog verkar vissa ha det behovet och lever gärna ut det på anonyma forum som t.ex. FL. Du kan med gott samvete strunta i att besvara kritiken som går för långt. Hoppas du fått ut något gott av de andra svaren och att du och barnets far hittar bra strategier för att känna er nöjda med kompromisser och lösningar framöver.

Mitt sista råd är att lämna den här tråden nu, för jag tror bara att den kommer ta mer energi än den ger. Du är värd att få koncentrera dig på mer positiva tankar och er nya skatt. Lycka till med allt, jag hoppas få göra dig sällskap i mödraskapet snarast (5 dagar kvar).
  • IMHO
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 14:05:32 följande:

Tack för råd och fina ord! :)

Så spännande med bara 5 dagar kvar! Var så spänd de sista dagarna! Så mycket förväntan och tankar. Alla förberedelser. Märta efter tecken om något är på g...

Snart har du också din lilla. Bästa känslan! Är det första barnet för dig med?

Härligt! Längtar verkligen efter bästa känslan. Ja, det är första barnet och mycket förväntan i luften nu. Vi känner oss redo och sambon hade ledigt förra veckan för att vi skulle hinna ordna det sista. Nu jobbar han fram till förlossningen och sedan tre veckor ledigt. Han har sparat mycket semester för att vara mycket hemma med oss precis efter förlossningen och sedan runt jul. Därför har det varit lätt att unna honom de saker han velat göra nu i kickoff-tider.

Upplever det som att du också har en kärleksfull man och att ni har ömsesidig stöttning av varandra också, nu när dina känslor i just denna situation verkar lagt sig. Du verkar ju i grunden unna honom att ha det kul och skönt även om du reagerade på timingen denna gång. Ni kommer säkert kunna samarbeta bra i relationen både med varandra och barnet.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?