• Birgitta02

Borta hela dagen, okej eller inte?

Hade inte reagerat ett enda dugg. Varför skall man inte kunna göra en skojig grej även om det råkar vara på pappadagarna? Varför är du arg?

• Birgitta02
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-14 11:22:22 följande:
    Hade också blivit förbannad. Dessutom låter det som att han har mage att ta ut pappapenning för den dagen?? Han borde åtminstone ta en semesterdag och ta pappadagen efter de 10 dagarna. Låter inte som någon som är "nyförälskad" i sitt lilla barn precis smile4.gif
    Varför? Är man handbojad till hemmet när man har pappadagar? Piskad att vara hemma? Varför inte få några timmar för sig själv? Det kan ju även mamman få om hon vill (ammande mödrar har ju dock lite svårare där) och ber killen vara hemma en hel eftermiddag och så gör hon skojiga saker.

Jag fattar helt enkelt inte. Är det avundsjuka som gör att ts blir sur - eller vad handlar detta om?
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:29:44 följande:
    Precis så ser jag på det. Han har gått till gymmet osv under dessa sagar vilket jag känner är jättebra. Någon timme liksom. Men ta en pappadag och inte vara hemma på hela dagen. Det är kanske mest principen som gör mig arg.

Jodå nyförälskad i bebben är han allt. Han vill gosa mest hela tiden. Och bebis lider ju inte. Men mamman då!?
    Varför lider du av att inte se din karl på 8 timmar?
  • Birgitta02
    Anonym (My) skrev 2015-09-14 11:31:28 följande:
    Föräldraledighet förutsätter att man tar hand om sitt barn. Man har inte rätt till föräldraledighet för att spela golf medans någon annan tar hand om barnet.

Jag hade också reagerat som dig TS. Det finns ett syfte med de 10 dagarna och inte är det att spela golf.
    Han behövde komma ut och ha skoj en stund. Vari ligger felet?
    Anonym (My) skrev 2015-09-14 11:31:28 följande:
    Föräldraledighet förutsätter att man tar hand om sitt barn. Man har inte rätt till föräldraledighet för att spela golf medans någon annan tar hand om barnet.

Jag hade också reagerat som dig TS. Det finns ett syfte med de 10 dagarna och inte är det att spela golf.

Jag har aldrig hört talas om en föräldraledighet där två föräldrar måste vara klistrade på barnet alla dygnets timmar. Det innebär också att det under  hela årets föräldraledighet absolut inte får förekomma några som helst skojiga fritidsaktiviteter utan barn? Oj.
  • Birgitta02

Så hellre att ha en sur gubbe hemma som inte fick dela sin favoritsport med arbetskompisarna? Var lite generös TS. Du kommer få tillbaka det flerfaldigt!

• Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:45:38 följande:
    Jodå. Jag är lugn. vill mest bara höra om folk tycker som jag eller inte. Kommer som sagt inte älta när han kommer hem. Han är ju redan borta så det är inte mycket att göra.

Verkar vara rätt blandat vad folk tycker, även om jag ser en tydlig trendens att de flesta hade varit okej med det.

Jag och liten har det fint här hemma. Det är inte det. Antar att jag bara kände mig så bortprioriterad. Som sagt 8 timmar är en hel arbetsdag. Varför ska han ta föräldraledighet för det tänker jag..
    Därför att det är krångligare att avbryta föräldraledigheten än att bara köra på? En dag är ju inte så mycket. Jag hade nog inte ens tänkt på saken faktiskt.
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:48:26 följande:
    Jo

Jo du har väl rätt egentligen. Vet att han kommer uppmuntra mig att dra iväg på nåt kul men med en bebis som vill amma varje till varannan timme så blir det ju svårt för mamman..
    Visst blir det svårare för en ammande mamma. Men när du slutar amma så blir det desto lättare :)
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:49:47 följande:
    Jag

Jag föreslog att han kunde ta en semesterdag på torsdag när de 10 dagarna är slut men det var han inte så sugen på.
    Men då är det ju ingen golftävling med kompisarna?
  • Birgitta02
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 12:42:40 följande:
    TS, dina känslor är helt rimliga!! Han har för fasen nyss fått ett barn, vem VILL ens fara iväg och hänga på en golfbana en hel dag?
    Jag mådde piss just efter förlossningen, både fysiskt och psykiskt och dom där 10 pappadagarna är en fis i rymden. Skulle ha känt mig övergiven och besviken om min karl prioriterade sådär galet.
    "Han kanske måste få ha lite kul" skrev nån. Ja för det är ju så fruktansvärt tråkigt att stötta sin partner och vara hemma med frun och barnet. Han borde passa på att laga en riktigt braklunch åt dig och massera dina axlar, du har burit och fött ert barn och är det någon som behöver lite kul är det du.
    Ah men - det är ju inte så att ts är dödssjuk. Hon har fött barn! Hur svårt kan det vara? Stötta? Han har ju varit hemma och tar en dag med arbetskompisarna och dessutom knyter kontakter på ett event som är både roligt och framtidskontakter i företaget. Efter dessa tio pappadagar skall han jobba. Eller bör han kanske ta tjänstledig för att stötta? Vad är det för osjälvständiga människor här egentligen?
  • Birgitta02

Barnet är ju faktiskt 11 dagar gammalt. Det är ju inte så att han stack hemifrån dagen efter TS kom hem från sjukhuset? Efter 11 dagar har kroppen börjat hämta sig, man börjar känna barnets rutiner. Enligt TS så sover ju ungen dessutom för det mesta. Så vad är problemet egentligen?

• Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 13:09:14 följande:
    Det är inte finare att bita ihop och klara sig själv än att erkänna att man vill ha support och sällskap. Det är olika från person till person hur mycket man klarar i början. Seriöst ingen kommer tacka dig för att du aldrig ställde krav på dina nära och kära när du ligger på din dödsbädd.
    Det är inte så jag menar. TS behöver tydligen inte bita ihop. Hon tycker det är en baggis att sköta om babyn. Den sover ju bara och äter. Däremot är hon arg för att killen ska ha en eftermiddag utan henne. Det är DET jag menar. Sen är barnet 11 dagar gammalt. Och de första tio dagarna borde i rimlighetens namn vara över nu?
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:17:31 följande:
    Inget fjäsk såklart men ja jag tycker pappan ska vara extra uppskattande och uppvaktande de första veckorna tills man lärt sig rutinerna och mamman återhämtat sig. Sen hur länge det behövs är såklart individuellt för varje familj. Mamman har gått igenom en stor påfrestning både i graviditeten och under förlossningen. Kroppen behöver återhämta sig och amningen gör att man blir rätt begränsad. Pappan handlar, städar, lagar mat, hämtar saker till mamman osv osv. Inte i all evighet såklart. Jag har haft turen att må bra så när vår bebis sover hat jag såklart gjort det jag hinner med. Men ammar jag, ja då blir det sambon som får fixa med annat. Behöver jag vila så får sambon fixa med annat. Och det har han fattat också och det funkar fint när han är hemma.
    Men jösses! Hahaha! Gud, med vårt andra barn var jag helt ensam från dag 1. Han stöttade första veckan, sen drog han hem till sig.  Då hade vi separerat :). Men med barn nr 1, inte fasen rände han omkring och plockade tvätt och fixade disk bara för att jag satt still och ammade. Möjligen bytte han däck eller stack och tvättade bilen :).
    Du har en drömkille som du tydligen bara behöver viska till vad du behöver ha gjort. Unna honom den här dagen
  • Birgitta02
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 13:41:32 följande:
    Jag menar inte ni som med trevlig ton kommer med resonemang och åsikter utan ni som först gjorde det men sen spann vidare så att öven ni får mig att känna mig övrrkörd. Varför detta behov att trycka ner andra på fl?

Har jag op något sätt
    Tyckte nog vi alla höll en bra ton här.
  • Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:05:52 följande:
    Frågan är ju varför han inte fixade disk o tvätt om du nu var upptagen med amningen. Första två-tre veckorna ammade jag typ 20 timmar om dygnet jag hade verkligen kollapsat om jag dessutom hade behövt städa, tvätta och diska. Det hade varit en totalt absurd situation om gubben hade haft ett behov av att ha kul när jag knappt kunde göra något alls flera veckor i sträck.
    Hur kom det sig att ni separerade? Ni verkar ju haft det jättebra.
    Nja, det var ett knepigt förhållande. Han hade inga åsikter om något alls.  Hellre två småbarn än tre. Är man ensam med barnen vet man förutsättningarna :). Sånt ger trygghet.
  • Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 14:22:56 följande:
    Ja har man en man som varken gör från eller till med sin närvaro så kvittar det såklart om han åker och golfar! Konstigt bara att du försöker ge andra råd utifrån din egen situation.
    Det gjorde jag nog inte. Gav råd alltså. Jag har bara, som alla andra, tyckt till - vilket vad var TS frågade efter :) Respekterar att hon surnade till. Själv hade jag uppskattat att fullt ut få rå om både mig själv och babyn alldeles själv :)
  • Birgitta02
    Anonym (Men skärp er) skrev 2015-09-14 15:17:54 följande:
    Nej, framförallt du har nog varit mest otrevlig och nedlåtande.
    Jahaaaa! Nå, jag kanske är lite för självständig för att passa in i den här diskussionen. Bäst jag lägger ner då eftersom jag inte alls håller med TS.
  • Birgitta02
    pigglet skrev 2015-09-14 20:19:25 följande:
    Ett par timmar - inga problem. Jag tror gränsen går vid 3? Och tar man av ln-dagarna så kan man vara borta 7 timmar och ändå ta en hel dag.

Tfp får man för att vårda barn. Tror inte det är så värst vanligt att man tar en sådan dag och sticker iväg på något eget faktiskt.
    Menar du att man absolut inte får vara borta från barnet/hemmet mer än max tre timmar? Vad är det för myndighetsmissbruk? Det har de väl inte med att göra? Familjen bestämmer väl själv?
  • Birgitta02
    Anonym (k) skrev 2015-09-14 20:56:09 följande:
    Man får inte arbeta mer än ett fåtal timmar eftersom fk ersätter utebliven inkomst. Fk skulle troligtvis anse att jobb-golfande räknas som jobb om han har möjlighet att golfa med klienter på företagets tid.
    Men i inlägg 157 menas att man överhuvudtaget inte får göra något alls utan barnet om jag förstod rätt. Förutom 3 timmar då.
  • Birgitta02
    Tom Araya skrev 2015-09-14 21:29:46 följande:
    Inlägg #157 gäller specifikt tillfällig föräldrapenning.
    Aha - missade det :) Sorry.
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?