Inlägg från: Anonym (Okej eller inte?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Okej eller inte?)

Borta hela dagen, okej eller inte?

Min sambo och jag fick första barnet precis. Bebis 11 dagar. Sambon är hemma med sina 10 pappadagar. Så blev han bjuden på en jobb-relaterad golftävling. Tackade ja. Borta 11-18 eller 19.

Jag tycker han prioriterar fel och blev ledsen för att han stack.

Hur hade ni ställt er till att sambon försvann en hel dag i samband med de första 10 dagarna? Nyfiken på om andra ser som jag att dessa 10 dagar är till för familjen och inte vara borta hela dagen.

Att det dessutom är ett jobb-relaterat evenemang gör att jag blir ännu mer irriterad. För mig blir det ju samma som att han är på jobbet. Han kan dock inte lägga in arbetstid eftersom han ju faktiskt inte jobbar

Blir så arg. Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?
    Anonym (Ja) skrev 2015-09-14 11:22:22 följande:

Hade också blivit förbannad. Dessutom låter det som att han har mage att ta ut pappapenning för den dagen?? Han borde åtminstone ta en semesterdag och ta pappadagen efter de 10 dagarna. Låter inte som någon som är "nyförälskad" i sitt lilla barn precis

Precis så ser jag på det. Han har gått till gymmet osv under dessa sagar vilket jag känner är jättebra. Någon timme liksom. Men ta en pappadag och inte vara hemma på hela dagen. Det är kanske mest principen som gör mig arg.

Jodå nyförälskad i bebben är han allt. Han vill gosa mest hela tiden. Och bebis lider ju inte. Men mamman då!?
    annananonym skrev 2015-09-14 11:23:09 följande:

Förstår inte heller varför du är arg och vad problemet egentligen är?

Klarar du inte bebisen själv några timmar?

Jo bebis är jättesnäll och sover mest hela tiden. Vi har det mysigt. Men ska man inte vara hemma när man är pappaledig?
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 11:25:17 följande:

Varför? Är man handbojad till hemmet när man har pappadagar? Piskad att vara hemma? Varför inte få några timmar för sig själv? Det kan ju även mamman få om hon vill (ammande mödrar har ju dock lite svårare där) och ber killen vara hemma en hel eftermiddag och så gör hon skojiga saker.

Jag fattar helt enkelt inte. Är det avundsjuka som gör att ts blir sur - eller vad handlar detta om?

Visst Ska han få ha kul och få egentid.. Och han vet att jag aldrig brukar missunna det. SEN. Men nu har
    Anonym (Okej eller inte?) skrev 2015-09-14 11:31:59 följande:

Visst Ska han få ha kul och få egentid.. Och han vet att jag aldrig brukar missunna det. SEN. Men nu har

Oj, skickade för tidigt. Men ni borde han väl vara hemma de 10 dagar han fått. Det är inte många dagar tillsammans den första tiden tycker jag. Borde han inte vara hemma då. Eller ta semester för denna dag då han faktiskt inte är med oss.
    HWR skrev 2015-09-14 11:25:20 följande:

Jag hade inte reagerat alls...inte mer än att jag skulle tycka det var kul för min sambo som kom iväg på något skoj. Spelar ingen roll om det skulle falla in på de 10 första dagarna. De resterande 380 dagarna då? Ska du bara sitta hemma hela dagarna då eller kommer du kanske hitta på nåt skoj nån dag?

Men när man är föräldraledig själv så KAN du ju inte göra massa skojiga saker själv. Man är ju med barnet. Visst kan man göra massa roliga grejer men barnet måste ju vara med den hemmavarande föräldern.

Jag uppmuntrade honom här om dagen att träffa sina vänner på en öl. I några timmar. Det ville han inte för att han ville vara hemma med oss. Men en hel dag går bra!?
    Birgitta02 skrev 2015-09-14 11:30:52 följande:

Varför lider du av att inte se din karl på 8 timmar?

För att jag ska vara hemma själv i ett år. Då kan man väl få de där 10 dagarna i början och bara vara hemma tillsammans. Han har haft en hel sommar att spela golf.

Och jag har aldrig någonsin brytt mig förut men jag tyckte liksom tiden vart kort som Ferm car. Medan han anser att vi har så mycket tid ändå. Bebis är ju ändå så snäll.

Vet inte, ni har nog rätt. Jag överreagerar.

Vet inte Varför det kändes så viktigt för mig men blev verkligen ledsen/arg.

Kommer inte älta, nu är han ju redan iväg men kändes verkligen inte bra när han gick.
    Anonym (Mumma) skrev 2015-09-14 11:35:34 följande:

Jag tycker att han prioriterade fel, fast jag skulle inte brusa upp över det om det bara var en engångshändelse. Det rätta hade varit att han ville vara hemma tillsammans med dig och barnet. Jag hade inte velat missa en enda sekund av de där tio dagarna om jag var nybliven förälder.

Precis så känner jag :(

Vet att golf är viktigt för honom men han har ju verkligen kunnat spela hela sommaren.
    annananonym skrev 2015-09-14 11:39:17 följande:

Men det är EN DAG - lugna ner dig.

Jodå. Jag är lugn. vill mest bara höra om folk tycker som jag eller inte. Kommer som sagt inte älta när han kommer hem. Han är ju redan borta så det är inte mycket att göra.

Verkar vara rätt blandat vad folk tycker, även om jag ser en tydlig trendens att de flesta hade varit okej med det.

Jag och liten har det fint här hemma. Det är inte det. Antar att jag bara kände mig så bortprioriterad. Som sagt 8 timmar är en hel arbetsdag. Varför ska han ta föräldraledighet för det tänker jag..

Jo

Birgitta02 skrev 2015-09-14 11:44:48 följande:

Så hellre att ha en sur gubbe hemma som inte fick dela sin favoritsport med arbetskompisarna? Var lite generös TS. Du kommer få tillbaka det flerfaldigt!

Jo du har väl rätt egentligen. Vet att han kommer uppmuntra mig att dra iväg på nåt kul men med en bebis som vill amma varje till varannan timme så blir det ju svårt för mamman..
Svar på tråden Borta hela dagen, okej eller inte?