Birgitta02 skrev 2015-09-14 13:41:13 följande:
Men jösses! Hahaha! Gud, med vårt andra barn var jag helt ensam från dag 1. Han stöttade första veckan, sen drog han hem till sig. Då hade vi separerat :). Men med barn nr 1, inte fasen rände han omkring och plockade tvätt och fixade disk bara för att jag satt still och ammade. Möjligen bytte han däck eller stack och tvättade bilen :).
Du har en drömkille som du tydligen bara behöver viska till vad du behöver ha gjort. Unna honom den här dagen
Vi väljer vem vi ska leva med. Hade min sambo inte förstått att han ska göra hälften av hushållssysslorna så hade vi inte skaffat barn. Varför ska kvinnan göra mer?
Är man dessutom uttröttad efter en förlossning och isolerad i soffan pga anning så anser jag även att det är en självklarhet att mannen gör lite mer under den korta perioden för att hjälpa hela familjen komma in i de nya rutinerna på ett lugnt och organiserat sätt. Nu har jag som sagt ändå orkar med hushållssysslorna ändå men jag förväntar mig ändå viss ansträngning.
Sen tycker jag inte man ska belönas för självklarheter. Han ska inte få en eloge för något självklart men uppskattning för att han är en bra man får han genom ett välfungerande förhållande och kärlek i massor.
Att man sen kan unna varandra vissa saker är en annan sak. Det tycker jag är jätteviktigt och det har vi alltid värdesatt i ett förhållande.
Men just nu tyckte jag tillfället var illa valt. Jag tyckte nog att dessa sagar var för familjen men har förstått att många tycker inte det är en biggie att pappan är borta under denna period.