• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Mela88 skrev 2019-04-02 20:43:13 följande:

Ska precis börja NC. (Vill bli gravid) Men måste man verkligen tempa samma tid. Går runt 6-7 beroende på när barnen vaknar. Och jobbade jag sovande natt går jag upp halv 6. Kan det verkligen göra stor skillnad på dem timmarna?

Tips till en nybörjare! Ni har säkert redan givit många råd men vill gärna inte läsa igenom hela tråden :)

Jag kan tempa upp till max en timmes skillnad i sömn. Helst inte mer än 30-45 minuter.

Om du går upp beroende på när barnen vaknar skulle jag rekommendera att istället sätta ett larm på senast 6:30 (eftersom du säger att du går upp 05:30 ibland).

Men NC säger att de klarar sig på 5 mätningar per vecka, så du har lite utrymme att variera. Jag t.ex. kan väldigt sällan mäta på lördagar då jag oftast måste gå och lägga mig mycket senare av logistiska skäl, men försöker i så stor utsträckning jag kan tempa på söndagar.

NC kommer ju aldrig kunna förutse din ÄL (bara gissa baserat på tidigare cykler) så anledningen till att det äe viktigt är ju för att de ska kunna bekräfta att du verkligen haft ÄL.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-04-03 08:29:20 följande:

Men visst ser dem enligt mätning när ägglossning infinner sig? Jag vet ju inte riktigt om jag ens har ägglossning eller ej. Därför jag skaffade NC.

Om du tempar som du ska kan de efter 2-3 dagar bekräfta att ÄL har varit, exakt.
  • oshark

Jag har inte skrivit något här i tråden på ett tag men ville dela med mig nu.

För två veckor sen plussade jag. Första cykeln med Letrozol efter en helvetescykel på över 60 dagar. Vi fick till det lördag morgon och söndag morgon och ägglossning blev på tisdagen. Det känns helt overkligt och jag är nästan rädd för att det "gick för lätt" trots att jag hade sju cykler innan varav två var väldigt långa. Vi började försöka i augusti när jag slutade med p-piller.

Hur som så ville jag dela med mig för att vi är många här som går på principen "så länge tempen är över CL är det ok" i lutealfasen. Jag var själv så. Men på ÄL+5 störtdök min temp. Jag hade inte gjort något annorlunda. Och i min 60+ cykel innan hade jag haft några tillfällen då min temp höjts i ca 3 dagar och NC satt ut ÄL för att sen dippa och NC tog bort ÄL. Gyn bekräftade sen att ÄL aldrig skett.

Så på ÄL+5 var jag helt förtvivlad. Jag var övertygad om att Letrozolen inte funkat och att jag inte haft ÄL. Störtgrät hemma själv i soffan på kvällen. Men sen steg tempen igen dagen efter. Jag vågade ändå inte tro på att jag haft ÄL för jag hade noll symptom (inga ömma bröst, ingen molvärk, ingen känsla av att ha haft ÄL) så på ÄL+8 var jag tillbaka hos gyn. Hon sa att jo visst hade jag haft ÄL och jag hade en jättefin tjock treskiktad slemhinna.

ÄL+12 plussade jag, gravid 1-2 på CB digitalt. Jag var helt chockad.

Så jag ville bara dela med mig av att en tempdipp under CL inte är slutet på allt. Dippar tempen stadigt är det ju förstås en annan femma, men man kan dippa under CL - antagligen var det men implantationsdipp (som förstås inte alla har).

Nu väntar jag på första VUL på torsdag för att se att det finns en liten parvel med ett hjärtslag där inne och efter det blir väntan på BF i jul lång.

Önskar er alla ett stort lycka till!

Min kurva. Slutade tempa ganska tidigt efter plusset eftersom jag skulle på semester och inte ville behöva gå upp tidigt.

• oshark
    Meili skrev 2019-04-29 21:00:18 följande:

Stort GRATTIS! Så himla kul, hoppas verkligen allt går bra för dig. Tack för du delar med dig, intressant att se hur grafen ser ut för någon som plussat också :)

Tack! Så oväntat och BF 23-25 dec beroende på vilken app man går på. Men helt fantastisk känsla att få upp "gravid 1-2" på testet. Det önskar jag vetkligen alla.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-05-08 15:53:54 följande:

Ägglossnings testet är positivt idag. Se bild. Men imorse så hade tempen höjts sig. Dock fixk jag springa upp vid 05 för sonen vaknade. Och tempade 06:30. Men så gör jag ofta utan att tempen brukar höjas spec mkt.

Men hur funkar det? Kan man fortfarande ha sex och bli gravid när tempen höjts? Eller är det för sent då?

Egentligen är det för sent när tempen höjs, men jag skulle inte lita på dagens temp även om du säger att du brukar göra så. Så tänk att ni har en chans idag också för säkerhetens skull.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-05-08 17:18:42 följande:

Hade sex imorse. Ska ha imorgon och på fredag med tänkte jag :) haft sex nu varannan dag i 1,5 vecka bara för att inte missa lossningen :)

Perfekt ju!
  • oshark
    Theresia92 skrev 2019-05-10 07:02:42 följande:

Jag hoppar in här! Använder NC för första gången och var bombsäker på att jag hade ÄL förra helgen då jag fick negativt ÄL test på fredagen och positivt på lördagen och negativt på söndagen igen men idag ändrade appen och visade att jag hade ÄL i tisdags.. vi låg både lördag och söndag så antar att vi missat ÄL. Vet inte om jag ska lita på NC eller ÄL-test :(

Detta är testet jag gjorde i lördags, tycker ni det är positivt? Har kört med ÄL-test flera månader och detta är nog det starkaste jag fått.

Vi hade sex söndag morgon, jag hade ÄL tisdag och är nu gravid i v 8. Så det är inte alls kört

NC säger ju att man ska lita på dem, men de har alltid satt ut ÄL en dag sent för mig för att min första temphöjning inre kommit över CL. Jag har nästan alltid dippat vid ÄL och legat 0,1-0,2 grader under mirt genomsnitt i follikulärfasen. Dagen efter ÄL har jag haft en temphöjning om ca 0,3 grader, men det har bara tagit mig till precis runt CL. Dagen efter det har tempen höjts igen och NC har sen satt ut ÄL på första temphöjningsdagen. Men jag har använt en annan app samtidigt som satt ut ÄL på rätt dag.

Det kan ju dock dröja upp till 48 timmar innan ägget släpper efter ett positivt ÄL-test, men för mig har alltid ÄL varit dagen efter ett positivt test.
  • oshark
    Theresia92 skrev 2019-05-10 07:58:24 följande:

Åhh vad roligt! Grattis får man säga då :) 

Tog du ett ÄL-test och fick positivt innan appen sa det också? 

Då är inte allt mitt hopp ute ännu, men ska ändå försöka ställa in mig på att vi får försöka nästa månad igen. Så man inte blir besviken för femte gången. 

Ja, tog ÄL-test. Så den här cykeln då tig hag ÄL-test från fredag. Fick positivt måndag kväll. ÄL sen natten mellan tisdag och onsdag och positivt digitalt gravtest ÄL+12.
  • oshark
    Theresia92 skrev 2019-05-10 08:47:41 följande:

Okej, jag förstår, men ni låg endast på söndagen? Inte efter att du fått positivt test? :)

Vi är särbos så vi ses bara på helgen så vi låg lördag morgon och söndag morgon endast. Inte möjligt sen då han åkte hem söndag kväll!
  • oshark
    Theresia92 skrev 2019-05-10 12:44:27 följande:

Okej, det ger mig ju ändå hopp! :) Vi låg också både lördag och söndag. Nyfiken på hur din temperaturkurva ser ut. Såhär ser min ut:

Jag la upp min för någon vecka sen med en lång harang om hur min tempdipp under lutealfasen fick mig att tro att allt var kört och hur deppig jag blev. Så om du klickar på "visa endast" på nåt av mina inlägg kanske du kan se den annars kan jag screenshota den igen och lägga in.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles