• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

skaleq skrev 2019-05-27 21:11:41 följande:

Okej, jag förstår. Har inte lagrat tillräckligt mycket data efter ÄL så har tyvärr inte så stor insikt i min kurva. När jag tar bort dagens mätning så ändras "prognosen/historiken" till att den egentligen skulle gått ned idag, men det kan ju kanske bara bero på att den bara förlitar sig på några enstaka medelvärden.

Tiden efter ÄL gör en nästan konspiratorisk. Tack för flera rationella argument till en madame som tydligen försöker att spå i framtiden. 

Vi blir alla likadana - trust me!
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-05-28 20:44:46 följande:

För man får ägglosssning cirka två dygn efter ett positivt test. Därför flyttades du :)

Casusa skrev 2019-05-28 20:50:53 följande:

Jaha, haha trodde det var inom 24h. Tji fick jag... Tack! :)

Nja, inom 24-48 timmar. Jag har alltid fått ägglossning dagen efter, men kanske 36 timmar efter snarare än 24.
  • oshark
    VictoriaBerggren skrev 2019-06-03 21:01:10 följande:

Alltså behöver er hjälp... beräknad ÄL på lördag (om fem dagar) men har ändå följt med ÄLtest för skojs skull och vad händer? Det lär ju vara ÄL innan lördag?

Fortsätt testa men jag skulle gissa imorn eller senast onsdag.
  • oshark
    VictoriaBerggren skrev 2019-06-04 18:18:06 följande:

Enligt NC ska jag ha ÄL app lördag 8/6 men enligt test borde jag haft ÄL igår 3/6?

Nej inte igår. Testen blir positiva ca 24-48h innan ÄL.

Gå inte så mycket på vad appen säger, den har ingen aning. Gissar bara baserat på när du haft ÄL tidigare och är du oregelbunden alls är det ett väldigt ovetenskapligt genomsnitt.
  • oshark
    Carro877 skrev 2019-06-14 17:31:55 följande:

I'm confused...

Har använt mig av NC nu sedan mitten av januari och tempat varje dag. Slutade med p-piller samtidigt och har väl haft (enligt mig) regelbunden mens sedan dess. Dvs. ÄL runt dag 20-21 och mens dag 30-31. Senaste positiva LH-testet var i början av maj och nu i juni hann jag inte med att ta de. Men nu... Enligt appen hade jag ÄL dag 16 och skall ha fått min mens som igår men ingenting än. Har ni varit med om att ÄL har flyttat på sig sådär?

Har en del symtom (yrslig, seg i kolan, lite konstant illamående hela dagen och stramat över magen i snart en vecka) men kan tänka mig att det blir en del inbillningar också..

10 dagar mellan ÄL och mens är lite för kort. När jag slutade med p-piller var jag ganska regelbunden i början men min lutealfas blev successivt längre och follikulärfasen kortare. Men mencykeln höll sig nästan lika lång.

Det "normala" är ju att få ÄL runt CD17 och sen ha en lutealfas på 12-16 dagar. Så p-pillerhormonerna kanske har gått ur ordentligt nu och din cykel börjar hitta sig själv igen?
  • oshark
    Mema9 skrev 2019-06-19 13:23:02 följande:

Jo men det vet jag, därav ovitrelle för ägglossning. Plus att jag var på vul samma dag där det bekräftats att follikeln var stor nog för att ägget var redo att släppas och dags att ta sprutan. Ville mest höra vad ni har för erfarenheter om när tempen brukar höjas efter pos ältest

Jag tror att Ovitrelle-sprutan spelar roll. Men jag har oftast fått positivt test på kvällen (ex. måndag) och då fått temphöjning på morgonen två dagar efter (då onsdag). Så ÄL brukar vara ca 24-36h efter positivt test för mig.

Sen brukar min första temphöjning alltid vara något låg, så NC brukar registrera ÄL på första temphöjningsdagen.

Men det finns massa trådar här med tjejer som använt diverse ÄL-stimulerande (tex Ovitrelle) och som säkert kan svara mer på hir det brukar påverka deras ÄL!
  • oshark
    Zyprexa skrev 2019-07-08 11:20:22 följande:

Hej hej,

Det här blir mitt första inlägg i den här gruppen. Jag började med NC den här cykeln så är inte så insatt än. Tänkte därför att jag slänger ut en liten fråga jag har här och ser om någon vet :)

Är det normalt att få en tempdipp såhär efter ÄL? Ska inte temperaturen hålla sig fortsatt hög tills mens?

Runt ÄL+4-5 får kroppen ett tillskott av östrogen igen vilket gör att tempen ofta sjunker lite. Jag tex har alltid fått en dipp däromkring. Tror dock inte stt det är en implantstionsdipp då de oftast (om de sker) sker runt ÄL+7-10.
  • oshark
    Sofiiakarin skrev 2019-07-09 12:20:22 följande:

2 bilder. Ett när jag blev gravid med mitt första barn. Och en är från denna måndag när vi försöker med syskon. Tempen går ner efter 5 - 6 dagar på båda. Kan de vara ett tecken på implantat för ägget? När tempen går ner? Någon som vet? :)

Kan men behöver inte vara. Man får ofta en tempdipp däromkring då kroppen får ett tillskott av östrogen som sänker tempen.
  • oshark
    YaseminL skrev 2019-07-10 12:00:35 följande:

Även fast det bara är 4 dagar efter äl? trodde att det var rent för tidigt!

Nope, 4-5 dagar efter ÄL är det vanligt att dippa pga östrogen. Jag har gjort det i alla mina cykler, inkl den då jag blev gravid (oftast ÄL+5 för mig).
  • oshark
    OklartLiv skrev 2019-07-11 11:45:56 följande:

Ja, jag får väl ha tålamod och se om det blir någon mens nästa vecka :P Antingen så blir det en tråkig start på semestern (dvs mens första semesterdagen, födel: vin kan konsumeras på semestern) eller en rolig start på semestern med en graviditet (nackdel: inget vin kan konsumeras på semestern  haha)

Fast om du tar tempen rätt är NC mycket mer tillförlitligt än LH-test. Bara tempökningen kan bekräfta att ÄL verkligen skett, så säger NC att den skett senare än vanligt har den med största säkerhet det (om du inte tempar helt fel förstås men det är inte supervanligt).
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles