• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

CM999 skrev 2018-11-08 22:08:57 följande:

Det kan säkert stämma som du säger, tack för din input! Enligt NC ska jag ha mens på tisdag, så vi får se om den dyker upp inom kort.

Går ju tyvärr inte riktigt att lita på NC första cykeln då sätter de ut ÄL och mens baserat på genomsnittet, så NC sa till mig att jag skulle ha ÄL CD17, jag hade det CD27. Första blödningen efter hormonella preventivmedel är som du säger inte en riktig mens utan ska läggas in i NC som spottings.
  • oshark
    Timal89 skrev 2018-11-09 07:17:01 följande:

Nån mer än jag som får positivt äl test i tre dagar??

Nä, max två för mig.

Men jag har läst massa olika info om när man ska få ÄL efter ÄL-test, allt från 12 till 48 timmar efter, så kan ju finnas en möjlighet. Är det samma tid varje dag eller har det varit typ kvällen en dag, dagtid en dag och morgon nästa? Så att du kanske är inne i en 48h period fast den sträcker sig över 3 dagar?
  • oshark
    Timal89 skrev 2018-11-09 10:41:53 följande:

De har du en poäng i, förra månanden fick jag positivt fre fm, lördag morgon o söndag tidigt på morgonen. Så egentligen bara 48h? Men ändå typ tre dagar. Blir spännande o se hur denna cykel ser ut. Första positiva imorse.

Håller tummarna!
  • oshark
    Timal89 skrev 2018-11-09 10:41:53 följande:

De har du en poäng i, förra månanden fick jag positivt fre fm, lördag morgon o söndag tidigt på morgonen. Så egentligen bara 48h? Men ändå typ tre dagar. Blir spännande o se hur denna cykel ser ut. Första positiva imorse.

Håller tummarna!
  • oshark
    norrsken91 skrev 2018-11-22 13:12:35 följande:

Som svar till ovan! Går sådär.. vårt fjärde försök har BIM idag men kurvan är märklig. Gått under coverline och sedan uppåt igen. Vilket den inte brukar göra. Jag tror verkligen inte det blir något denna månad heller dock ingen mensvärk ännu. Bifogar bild på kurvan.

Hm, spännande. Hur brukar tempen bete sig på BIM-dagen?
  • oshark
    norrsken91 skrev 2018-11-22 13:27:14 följande:

Brukar dagen innan eller på dagen dippa till 36,1-36,2. Men idag låg den på 36,43 och igår högre. Trodde det var dags för mens på CD 26 men sen gick den uppåt vilket jag tycker är märkligt. Men kroppen är ju märklig också. Det visar sig väll de närmsta dygnen. Hur går det för dig?

Jag trodde jag skulle ha ÄL förra helgen då jag haft det CD17/18 förra cykeln. Idag är jag på CD21 och ingen ÄL än.. Hoppas den kommer nu till helgen istället.

Låter ju lite spännande, ibland kan ju tempen bete sig annorlunda när det tagit sig Brukar mensen komma på morgonen/dagen/kvällen?
  • oshark
    norrsken91 skrev 2018-11-22 18:21:19 följande:

Okej hoppas på det! Min ÄL flyttades fram en vecka denna månad.. 

Det är så olika så svårt att lita på den känslan också. Får se nu ikväll och inatt!

Håller tummarna!
  • oshark
    HannahK91 skrev 2018-11-22 22:08:25 följande:

Eftersom jag bara tempat en hel cykel så vet jag inte exakt hur min kropp fungerar, men ja, lutealfasen var ju bara 8-9 dagar. Inte tagit några äl-tester ännu då jag har så långt fertilt fönster så orkar jag inte testa då jag kan tänka mig att det kommer bli många tester. ;)

Min magkänsla säger ju att något är knasigt med min ägglossning men har pratat med läkare och barnmorska men enligt dem så kan det ta lång tid innan det stabiliserar sig efter p-piller-stopp och därför får jag ju vänta. Har tagit blodprover då jag misstänkte att hormonerna inte är som de ska, men alla prov visade normalt enl läkare på vårdcentralen.

Vi har egentligen inte bråttom att bli gravida eller känner någon panik, men det är ju såå drygt att vänta upp emot 40 dagar mellan mens, men jag vet inte vad jag kan göra själv för att påverka längden?!

Är du noga med att tempa samma tid på morgonen, att du har sovit bra, att du inte druckit alkohol kvällen innan, att du tempar på samma ställe i munnen, etc etc?

NC sätter ju ut ditt fertila fönster från fem-sex dagar innan beräknad ÄL, men beroende på om de får rätt eller inte kan det ju vara fel.

Denna cykel trodde jag att jag skulle få ÄL i söndags, baserat på förra cykelns ÄL (slutade med p-piller i augusti så hsr inte varit regelbunden än) men så blev det inte. Jag tog mitt första ÄL-test i onsdags förra veckan och tog fyra stycken innan jag gav upp. Nu tror (hoppas) jag ÄL är på väg så testade igår och idag också. Hade jag inte varit så beroende av att ÄL kommer på en helg (långdistansförhållande) hade jag kanske börjat testa tre-fyra dagar innan beräknad ÄL och kört varannan dag. Men det kan ju bli mycket som du säger.
  • oshark
    HannahK91 skrev 2018-11-22 23:25:17 följande:

Nej, jag är lite dålig på att tempa samma tid varje dag dessvärre. Men sätter tempen som avvikande om jag sovit dåligt eller bakfull (hänt typ en gång på 2mån). Trodde först jag få äl på cd22 efter 3 höga värden (1 avvikande som inte syns), men efter det har ju tempen varit en berg-och-dalbana.

Håller tummarna du har ägglossning i helgen då! :) Coolt att ni satsar på smått trots distansförhållandet!

Ja planen är ju att han ska komma till mig men eftersom det kan ta ett tag tänkte vi att vi lika gärna kan börja försöka så gott vi kan nu. Det tar ju sen också 9 månader för den lille att titta ut.

Jag har märkt att det för mig spelar ganska stor roll med tiden. En timme tidigare/senare kanske kan gå, men helst bara en halvtimme +/-. Vaknar jag två timmar senare är jag ca 0,2 grader varmare så då får jag avmarkera tempen.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles