• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Theresia92 skrev 2019-05-10 14:26:32 följande:

Jag hittade den, tack :) jag hoppas att jag har lika tur som du men det lutar nog mot att vi får försöka nästa månad igen...

Man vet aldrig Jag var helt 100 på att mensen skulle komma. Känns fortfarande alldeles för bra för att vara sant att vi lyckats direkt efter en 64-dagarscykel som bara tog slut pga blödningsframkallande medicin. Och då har jag fått se hjärtat slå idag hos gyn ?
  • oshark
    Theresia92 skrev 2019-05-10 22:50:55 följande:

Nej, man vet aldrig, det är bara vänta o se. Vilken sjuuuukt lång cykel, helt obegripligt ju.

Ååå vilken underbar känsla det måste ha vart!

Ja, jag gick till gyn på typ CD52 och hon sa att det inte fanns något tecken på att ÄL ens var på g. Så fick Primolut Nor för att dra igång blödningen.

Det är verkligen helt galet. Har nog inte riktigt fattat än att jag har ett annat hjärta slående inom mig. Var ju bara en liten grå massa med något som pulserade typ i mitten (inget ljud eftersom det var UL hos gyn). Men så fantastiskt skönt att veta att allt ser bra ut innan inskrivning hos BM nästa vecka.
  • oshark
    sommartjejen888 skrev 2019-05-15 19:19:29 följande:

Hej alla! :)

Jag använder både NC och en app som heter min kalender. Den här månaden hade NC satt ut att jag skulle ha ägglossning nu på måndag men på min kalender nu på fredag. Så tog ett ägglossningstest nyss bara för att vara säker och nog visade det en glad gubbe. Kan ni också ha så att NC sätter ut fel? För det är inte första gången det händer.. Känns ju lite sådär att betala pengar när man kan tempa ändå och hålla koll och ha en gratis app istället. 

Ingen av apparna kan veta när du ska ha ägglossning. De kan bara gissa utifrån den data du har lagt in tidigare.

Men ja, försöker man bli med barn kan man absolut skita i att betala för NC och använda en av de dussintals gratisappar som finns istället.

Lycka till
  • oshark
    sommartjejen888 skrev 2019-05-15 21:05:25 följande:

Tack för svaret! Har du någon app att rekommendera?  Kul att prova någon ny!

Jag började med NC för jag tänkte jag skulle ha den som preventivmedel först. Sen började vi försöka istället direkt och då hörde jag talas här om en app som heter Fertility Friend. Den är dock på engelska så man behöver vara bekväm med det, men jag tycker den var så mycket bättre än NC för man kan föra in så mycket fler tecken och symptom och så.

Annars vet jag att vissa här använder Flo men den har jag aldrig testat.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-05-16 09:14:46 följande:

Hade ägglossning för en vecka sen. Inne på tredje dagen med extremt illamående och yrsel. Är det en möjligt att känna av en graviditet såhär tidigt? (Hade positivt ägglossningstest två dagar innan ägglossningen)

Det är säkert möjligt men det är tyvärr också vanliga ÄL-symptom. Jag mådde så illa en cykel att jag var helt säker på att jag var gravid. Icke. Mensen kom som den skulle.

Den ägglossningen jag blev gravid (nu i april) hade jag noll symptom. Inte ens mina vanliga ÄL-symptom som ömma bröst. Allt kom dagen efter BIM, när jag redan plussat. Hade jag inte tempat och varit hos gyn som sett att jag ägglossat hade jag trott att jag inte gjort det ens.
  • oshark
    pepsi20 skrev 2019-05-20 05:33:42 följande:

Behöver era räd nu!

Har börjat med Primolut Nor då jag ska utomlands & vill skjuta på mensen men då är frågan om jag bör hoppa över med temperaturmätningen?

När jag fick P N av min gyn mätte jag tempen men avaktiverade alla. Såg att de påvrtkade tempen för mig.
  • oshark
    Mela88 skrev 2019-05-22 10:49:31 följande:

Ska du fortsätta tempa även fast du är gravid alltså? Och varför? Rätt ny på det här med att tempa.

NC rekommenderar själva att man fortsätter några veckor in i graviditetem eftersom en plötslig tempsänkning kan indikera att ett missfall är på väg. Jag tempade i fem dagar efter jag plussade, sen åkte jag på semester och orkade inte helt enkelt.

Jag tror att det beror jättemycket på vem man är som person. Jag mår bättre av att inte tempa (är i 9+1 idag) eftersom jag vid minsta sänkning hade fåt panik och börjat noja. Andra behöver tryggheten i att se hur tempen ligger kvar högt. Hursom kommer man snart behöva gå upp och kissa mitt i natten (har redan börjat för mig) och då kommer det inte funka i alla fall
  • oshark
    skaleq skrev 2019-05-24 16:25:32 följande:

ÄL+7 / BIM -7 eller 8

Vart är er gräns för att ta gravtest? FF rekommenderar att jag skall testa BIM+1 (oregelbunden cykel) men misstänker att jag inte kommer orka vänta så länge. Så jäkla nyfiken.

Allra tidigast ÄL+11. Innan det kanske ägget inte ens fäst.
  • oshark
    skaleq skrev 2019-05-25 15:51:34 följande:

Väldigt bra argument, hehe. Svårt att hålla fötterna på jorden i dessa väntetider.

Ja, men ÄL+11 bör det förhoppningsvis iaf vara såpass starkt (om än fortfarande ganska svagt) att man slipper undra om det är ett spökstreck
  • oshark
    skaleq skrev 2019-05-27 10:59:08 följande:

Ojsan, bilden kom visst med två gånger.. Ops.

FL har laggat som sjutton men får se om det här kommer igenom nu.

Som föregående person sa så kan vi inte analysera hur din kurva bör se ut. Du måste helt enkelt kolla på dona tidigare kurvor och se när du brukar dippa. Även det kan ju ändras lite, men man brukar ha någon form av mönster.

Vissa dippar några dagar innan BIM, andra på BIM och ytterligare någon kanske tom dippar någon dag efter BIM. Tempen kan egentligen inte säga något om din chans att vara gravid förrän efter BIM, hur mycket man än vill det
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles