• oshark

Tråden för oss som använder NaturalCycles

Hawk skrev 2019-01-26 15:05:45 följande:

Hej, behöver lite hjälp från alla erfarna tempare. Var tvungen att avbryta en graviditet i slutet på november vecka 14+1. Därefter hoppade tempen lite upp och ner, men den var lägre än under lutealfasen. Runt de dagar i cykeln jag brukar ha ÄL stabiliserade den sig plötsligt på vanliga 36,2 i fyra dagar för att sedan stiga till vanliga 36,6 efter ÄL. Ska tilläggas att jag fortfarande testade positivt i iaf tre veckor. Dag 30 sjönk tempen och jag blödde, det påminde inte riktigt om min vanliga mens, men jag hade också blödningar av och till i över sex veckor, vilket jag fått reda på i efterhand är hormonella blödningar.

Så första cykel var ganska textbook utifrån grafen. På återbesöket menade läkaren att det var osannolikt att ÄL kom igång så fort och att jag inte skulle lägga för mkt vikt vid tempen.

Andra cykeln var lite svajig igen de första fyra fem dagarna innan den stabiliserade sig på 36,2+-0,1 ÄL utebliven dock och ingen höjning. Nu till det som förbryllar mest. Idag, dag 31 gjorde tempen en störtdykning till 35,82 vilket aldrig har hänt innan. Jag kände först menssymptom men dessa har helt försvunnit nu och ingen blödning.

Sjunker tempen vid mens trots att stegringen aldrig infunnit sig? Tidigare har mensen kommit samma morgon som tempsänkningen. Håller på att tappa förståndet över det här, min cykel har alltid varit stadig och regelbunden.

Sorry för textväggen men hoppas nån orkar läsa och svara.

Jag kan också få sånna störtdykningar ibland, oftast strax innan ÄL. Östrogen sänker kroppstemperaturen så när det toppar innan ÄL kan tempen sjunka lite.

Att tempen sjunker vid mens är ju på grund av att progesteronet sjunker. Om du då inte haft ÄL borde inte tempen sjunka så mycket vid mens eftersom du inte haft nåt progesteron.

Så kan vara ÄL som är på väg. Men kan vara nåt annat också förstås.

Jag har en cykel som är ca 6 veckor lång. Äter rosenrot nu för att förkorta den, vilket hjälper. Men nedan had du en bild på en cykel då jag inte gjorde det, där du kan se en tydlig superdipp. Den är inte alltid lika stor, men jag har alltid någon dipp ner runt eller under 36,0 grader innan ÄL.

• oshark
    minnie768 skrev 2019-01-30 09:06:57 följande:

Någon mer som känner igen sig att man inte ska överanalysera allt dagarna innan bim?!..... Suck, är på bim-3 idag och tempen är något högre än tidigare månader innan bim så kan inte låta bli att kanske hoppas lite granna.

Översta grafen är från denna månaderna, understa är sen november. Vad tror ni? eller är det kanske kört iom att tempen sjönk lite granna sen igår? :(

L0uis3 skrev 2019-01-30 11:28:27 följande:

Vad tror ni om denna stegringen? Vågar knappast hoppas, detta är försök 10

Till er båda: Det är aldrig kört förrän tempen går ner under CL och mensen kommer. Det finns vissa tempsaker som är vanligare om man är gravid än om man inte är gravid men det är tyvärr omöjligt att se före BIM huruvida det är en gravidkurva eller inte.

Till Louise: Jag håller tummar och tår att du är gravid. Men ett temphopp är inte ovanligt heller runt ÄL+6/7/8 då tempen ofta kan sjunka runt +4/5 pga östrogentillskott.

Min temp har två av mina tre senaste cykler hoppat upp med ca 0,2 grader efter min östrogendipp. Men din topp är onekligen hög, så hoppas det bådar väl!
  • oshark
    minnie768 skrev 2019-01-30 13:43:24 följande:

Tack för din information! Tänk vad mycket man lär sig här inne! Fantastiskt! :) Då vet jag att jag inte ska lita för mycket på grafen, eller få för höga förhoppningar... Invänta bim som tur är närmar sig..

Hoppas kan man alltid göra och börjar tempen dala kan man ju kanske vara lite mer försiktig i sin optimism. Men det är aldrig kört förrän mensen har kommit allas vårat mantra
  • oshark
    minnie768 skrev 2019-01-30 14:04:57 följande:

Ja men precis, men då vet jag att jag inte ska hoppas allt för mycket att min temp ligger lite högre nu än tidigare månader, även om det är lite. Än är det en liten bit kvar till CL iaf :)

Mina tre senaste lutealfaser. Lila = oktober, grön = december, blå = januari. Så även om jag kan se vissa mönster så skiljer det sig hela tiden.
  • oshark
    jamåduleva skrev 2019-02-03 12:42:35 följande:

Hej, som ni ser har min kurva gått upp och ner. Men tycker ändå att jag såg ett mönster nu kring ägglossningen, tills idag då. Fattar inte vad denna jättedipp vill mig, haha. Trodde att jag skulle få ytterligare en ökning idag så att ÄL bekräftades, men istället så hamnade tempen på 35,95 i morse, igår låg den på 36,38. Jag har haft så tydliga symptom på ÄL den här månaden, ömma bröst, molvärk, äggviteflytnignar och jättestarka test. De här symptomen har avtagit nu så jag trodde verkligen att ÄL var för tre dagar sen fattar ingenting. Men jag har sovit oroligt inatt, kanske ska jag borste från den här dippen? 

Tyvärr brukar tempen bli högre när man har sovit dåligt, inte lägre. Eftersom man (ofta) har högre temperatur ju mer man har varit vaken och rört på sig och så.
  • oshark
    jamåduleva skrev 2019-02-03 13:11:25 följande:

Ja, det låter ju rimligt. Åh, jag får väl bara vänta och se.

Tack för svar :)

Tempar du samma tid vsrje morgon?
  • oshark
    jamåduleva skrev 2019-02-03 16:44:57 följande:

Ja, det blir mellan 04-05 när jag vaknar efter 4-5h sömn, men jag vet faktiskt inte vad klockan var inatt när jag tempade, kändes lite tidigare, typ 03. Måste tempa vid tillfället när jag vaknar första gången för sen sover jag knappt, är i nåt mellanrike av sömn och vakenhet. Vet inte om tempning är så optimalt för mig, känns som resultatet inte är blir tillförlitligt.

Haha, det kändes så himla bra igår när det höjdes och nu fick man den där jättedippen, ska bli spännande att se hur utfallet blir den här månaden.

Ok, för det jag tänkte på var att det ser ut som du har en topp typ en gång i veckan så jag undrade om det kunde vara så att du sov annorlunda den dagen (tex om det var en lördag)
  • oshark
    Gasellen87 skrev 2019-02-09 14:07:32 följande:

Hej!

Är helt grön på de här med att tempa. Började för drygt 1,5 veckor sedan. Hoppas på att lära känna kroppen och att ett litern frö ska flytta in i magen. Enligt min andra app utan temp så har ägglossning vart tidigare i veckan. Fattar dock ingen alls min kurva, garn ingen "brant" uppför.. men kan ha mätt vid fel tidpunkt.. jag är uppe 1-2 grr på natten så jag tror de är därför. Måste nog mäta när jag vaknar runt 04-05 eftersom jag ofta går upp då istället för vid 06 när klockan ringer.

Rörigt de blev ????

Det är väldigt viktigt att mäta samma tid på morgonen i största möjliga mån. Om du vaknar runt 4-5 och går upp ur sängen och sen somnar om och vaknar 6 och mäter då kommer det påverka din mätning. Då ska du mäta vid 4-5 istället - och alltid innan du har klivit ur sängen. 

Natural Cycles säger max +/- 2 timmar sömn, men jag har märkt på min kropp att vaknar jag mer än 1 timme tidigare/senare blir det väldigt fel och jag måste avaktivera min temp.
  • oshark
    Mema9 skrev 2019-02-20 08:52:33 följande:

Hej tjejer, behöver lite hjälp här. Har någon utav er varit med om detta?!

Igår visade tempen först 36,09 tyckte det kändes väldigt lågt så tog tempen direkt efter utan att röra mig speciellt mkt eller dylikt , visade då 36,26

Idag visade tempen 36,06 - gjorde då likadant som igår och *nya* tempen visade 36,38

Varför jag tog om är för att när jag tidigare frågat NC om råd varför tempen sjunkit sa de att om man sovit med öppen mun påverkar det tempen.

Vad tror ni?? Vilken temp skulle ni regga?

Jag tar sällan tempen flera gånger men gör jag det är det oftast av motsatt anledning; jag tycker tempen känns hög och vet med mig att jag vaknat med ett ryck. Då tar jag alltid temp 2 om den är lägre, eftersom det då känns som det stämmer bättre överens med min kurva.

För att kunna ge dig bättre råd skulle vi behöva veta mer. Var i cykeln ligger du? Vad brukar du ha för temp i samma fas? Har du tempat samma tid på morgonen som du brukar? Gått och lagt dig samma tid som du brukar?

Du får gärna slänga upp en kurva man kan kolla på.
  • oshark
    frugr95 skrev 2019-02-20 10:06:34 följande:

Hallå! Jag har använt Natural cycles flitigt varje dag sen november och har en regelbunden cykel på 30 dagar. Min ägglossning är lätt att upptäcka enligt NC då jag fick ett sånt meddelande då jag har konsekvent lutealfas. MEN varför är ägglossningens statistisk såhär? Är de normalt? Alltså normalt att ägglossningen flyttas i cykeln så pass :) vore tacksam för svar <3

Slutade du med hormonella preventivmedel i november?

Det är inte onormalt att cykler varierar lite, men en hel vecka är kanske lite långt - om du inte slutat med hormonella preventivmedel nyligen. En normal cykel ligger mellan ca 23-35 dagar (beroende på vem du frågar) och om den diffar är det för att ägglossning kommer senare eller tidigare. Detta kan påverkas av massa olika saker - tex stress. Lutealfasen ska dock vara hyfsat konsekvent (max +/-1 dag) så det låter ju bra om NC säger att den är det.
Svar på tråden Tråden för oss som använder NaturalCycles