Tråden för oss som använder NaturalCycles
Hej, behöver lite hjälp från alla erfarna tempare. Var tvungen att avbryta en graviditet i slutet på november vecka 14+1. Därefter hoppade tempen lite upp och ner, men den var lägre än under lutealfasen. Runt de dagar i cykeln jag brukar ha ÄL stabiliserade den sig plötsligt på vanliga 36,2 i fyra dagar för att sedan stiga till vanliga 36,6 efter ÄL. Ska tilläggas att jag fortfarande testade positivt i iaf tre veckor. Dag 30 sjönk tempen och jag blödde, det påminde inte riktigt om min vanliga mens, men jag hade också blödningar av och till i över sex veckor, vilket jag fått reda på i efterhand är hormonella blödningar.
Så första cykel var ganska textbook utifrån grafen. På återbesöket menade läkaren att det var osannolikt att ÄL kom igång så fort och att jag inte skulle lägga för mkt vikt vid tempen.
Andra cykeln var lite svajig igen de första fyra fem dagarna innan den stabiliserade sig på 36,2+-0,1 ÄL utebliven dock och ingen höjning. Nu till det som förbryllar mest. Idag, dag 31 gjorde tempen en störtdykning till 35,82 vilket aldrig har hänt innan. Jag kände först menssymptom men dessa har helt försvunnit nu och ingen blödning.
Sjunker tempen vid mens trots att stegringen aldrig infunnit sig? Tidigare har mensen kommit samma morgon som tempsänkningen. Håller på att tappa förståndet över det här, min cykel har alltid varit stadig och regelbunden.
Sorry för textväggen men hoppas nån orkar läsa och svara.
Att tempen sjunker vid mens är ju på grund av att progesteronet sjunker. Om du då inte haft ÄL borde inte tempen sjunka så mycket vid mens eftersom du inte haft nåt progesteron.
Så kan vara ÄL som är på väg. Men kan vara nåt annat också förstås.
Jag har en cykel som är ca 6 veckor lång. Äter rosenrot nu för att förkorta den, vilket hjälper. Men nedan had du en bild på en cykel då jag inte gjorde det, där du kan se en tydlig superdipp. Den är inte alltid lika stor, men jag har alltid någon dipp ner runt eller under 36,0 grader innan ÄL.